V technologické zdatnosti je budoucnost módy, tvrdí Victoria Beckhamová
Už nemám pocit, že musím někomu dokazovat něco tím, jak se oblékám, prozradila bývalá členka skupiny Spice Girls, když odpovídala na otázky anglických studentů týkající se nejen současné situace v módním průmyslu.
Bývalá členka skupiny Spice Girls, manželka fotbalisty Davida Beckhama a módní návrhářka Victoria Beckhamová se stala patronkou Graduate Fashion Weeku, který podporuje začínající designéry. Součástí patronství také je, že jí můžou studenti z celé Velké Británie posílat dotazy týkající se módy a designu.
Sama Beckhamová se teď snaží přijít na to, jak bude nová sezona její značky Victoria Beckham vypadat. "Nebude to jen o oblečení a designu. Bude to o náladě, praktických otázkách: jak budeme fotit, jaká bude naše obchodní strategie. Hodně věcí se změní. Nezaměřuji se teď jen na to, jak bude nová kolekce vypadat, ale jaký vůbec bude samotný kalendář. Koncept módních show se musí změnit, ale co to přesně znamená? Budou přehlídky menší, digitální?" ptá se sama sebe bývalá Posh Spice, zatímco jí přichází dotazy od studentů z celé země.
Sebevědomí získala věkem
Na otázku, zda se cítila někdy zmatená svým vlastním stylem, Beckhamová odpověděla, že nikdy neměla osobního stylistu a že během let začala směřovat spíše k pohodlnějšímu stylu, oprostila se tak od korzetových šatů, které dlouho tvořily její image. "Když se podívám zpátky, byla to asi známka nejistoty, když jsem nosila velmi upnuté šaty. Můj styl se teď změnil, mám hodně práce v ateliéru, a navíc jsem matka, nemůžu pořád běhat na vysokých podpatcích. Doteď si pamatuji, jak jsem na jedné show v New Yorku na sobě měla maskulinní kalhoty a tenisky a všichni z toho byli překvapení. Pravda je, že jak stárnu, mám čím dál větší sebevědomí. Vím, co na mně vypadá skvěle a v čem se dobře cítím. Nemám už pocit, že musím někomu něco dokazovat tím, jak se oblékám," říká pro The Guardian Beckhamová, která vlastní značku rozjela v roce 2008.
Když se jí studenti ptali na to, jak bude podle ní budoucnost módního průmyslu i její značky vypadat, její reakce je jasná: "Nevím. Pokud víte, prosím, řekněte mi to!" Prvotní reakci ale pak uzavírá tím, že si myslí, že to bude méně o bláznivě drahých přehlídkách, které si můžou dovolit jen velké značky, a více o kreativitě jako takové a možná také o menším počtu kolekcí během roku.
Nechala si poradit od odborníků
Když Beckhamová se značkou začínala, v první kolekci měla sama pouze desatery šaty. Nestyděla se ani tázajícím se studentům přiznat, že aby uspěla, musela se obklopit lidmi, kteří o tomto odvětví už něco věděli: "Ukázali mi, že módní značka není jen o tom, co ukážete na přehlídce, ale také o stanovování cen a o tom, co a kdy chce zákazník," odpověděla studentovi módní komunikace z univerzity v Liverpoolu na otázku, jakou nejlepší kritiku kdy dostala.
Inspiraci přitom během let nejvíce nacházela na cestách po celém světě. Do budoucna se ale nebojí, že by jí nepostačil samotný Londýn. "Kde je více inspirace než v tomhle městě? Národní muzeum Tate Britain je mé oblíbené místo. I proto jsem byla před několika lety unesená, když jsme tam měli přehlídku," mluví nadšeně o místech, která jí do tvorby přináší nové impulzy.
Na prvním místě věří svému instinktu
Dodává také, že má ráda devadesátkovou módu, která se v posledních letech vrací, naopak není fanynkou street módy té doby, spíše inklinuje k barvám, jednoduchým tvarům a návrhářům jako Jil Sander nebo Martin Margiela.
Při své tvorbě přitom dává hlavně na instinkt a svému mladšímu já by poradila právě věřit svému instinktu a život si užívat. "Vždy říkám, že umím zvládnout chyby, které jsem udělala já, ne ale chyby, které se staly v rozporu s mým instinktem. Věřte mu, máme ho z nějakého důvodu," odpověděla studentovi módy z univerzity v britském Leedsu.
Znalost technologií bude v módě nezbytná
A co by studentům vzkázala po koronavirové krizi? "Naučte se být co nejvíce technologicky zdatní, co to jde, tato dovednost bude klíčem ke všemu. Čeká nás také ekonomicky těžké období, takže bude důležité, abyste dokázali vidět také za roh a přemýšlet nad tím, jak a kde si můžete vydělat na živobytí. Všichni to teď budeme mít těžší, ať už je to móda, nebo jiné odvětví."