reklama
 

Když móda šetří planetu: Petra Ptáčková má kolekci z odpadu

Napadlo by vás využít staré světelné reklamní bannery k výrobě oblečení? Návrhářka Petra Ptáčková se do toho na popud společnosti Eyelevel pustila. Společně dokázaly tento odpad použít jako základ pro novou kolekci.

Foto: EYELEVEL

Na světě se vyprodukuje obrovské množství nejrůznějších reklamních předmětů, které brzy přestanou být aktuální. A mezi ně patří právě světelné bannery. Zástupci původem české firmy Eyelevel se proto rozhodli s tím něco udělat a přišli s inovativním řešením.

"Životnost tohoto materiálu bývá často omezená na jedinou sezónu, po níž je nahrazen novou kampaní. To jsme chtěli změnit. Jsem rád, že se nám podařilo najít cestu, jak dát i bannerům nový život místo toho, abychom je vyhodili," vysvětluje generální ředitel společnosti Eyelevel Petr Blabla. 

S touto vizí oslovili uznávanou českou návrhářku Petru Ptáčkovou, která zmíněnou "bannerovinu" využila při tvorbě své nové kolekce na podzim a zimu 2018. Ta zahrnuje například bundy, které se zároveň dají přeměnit v batoh. 

"Během své práce a studií jsem navštívila spoustu různých manufaktur a viděla, jak vypadá šetrný přístup k výrobě oblečení, ale také to, kolik se jinde vyhodí materiálu, kolik vzniká odpadu a jak se často nedbá na žádnou etiku. Těší mě každý člověk, který se rozhodne udělat alespoň malý krok k udržitelnosti, a o to víc si vážím toho, že se tak rozhodne velká nadnárodní společnost, jako je Eyelevel. Těší mě, že můžu být součástí projektu, který dává smysl," říká návrhářka Petra Ptáčková.

Co s odpadem z odpadu?

Během výroby této kolekce se myslelo také na co nejefektivnější využití plátna, tedy aby z něj nezbyl téměř žádný odpad. Z drobných odstřižků se pak vyrobila ještě pouzdra na doklady či větší na dokumenty. I velmi malý odstřižek si našel své uplatnění - v chráněné dílně CEDR z něj udělali jezdce na zip pro vak na lyže.

"Kolekce má za cíl upoutat pozornost, protože móda je pro většinu z nás zajímavějším tématem než banner, a diskuze na toto téma by neměla být omezena jen na úzkou skupinu nadšenců. Velký dík patří především našemu klientskému týmu, který se touto myšlenkou interně zabývá již delší dobu a realizuje ji ve spolupráci s několika chráněnými dílnami, zejména s CSP Zlín," dodává Petr Blabla.

Co je to za materiál?

Jedná se o textilní plátna ze stoprocentního polyesteru, potištěná barevnými motivy. Pro tisk se používá především technologie sublimačního a UV tisku nebo také latexové inkousty. Gramáž pláten se pohybuje okolo 165 g/m2, jde o odolný materiál, který se používá především do takzvaných lightboxů, tedy světelných rámů, výloh a dalších reklamních poutačů. Jen za rok 2017 odeslal Eyelevel do obchodů a na výstavy celkem 12 500 m2 bannerových pláten, což zhruba odpovídá rozloze dvou a půl fotbalových hřišť. 

Inspirovat ostatní 

Klienti Eyelevelu, zástupci lifestyle světových brandů, mezi které patří například Nike, Starbucks nebo Calvin Klein, již začínají projevovat zájem o tuto myšlenku a chtějí se aktivně podílet na individuálních realizacích tohoto konceptu.

"Věřím, že právě zdánlivé drobnosti dávají práci vyšší smysl. Touto iniciativou chceme nejen ulehčit životnímu prostředí, ale snažíme se celou iniciativou inspirovat veřejnost i koncové zákazníky našich klientů, kteří svými nároky a preferencemi vytvářejí poptávku na globální značky udávající trendy, a tím mohou měnit náš svět k lepšímu," říká Petr Blabla.

Společně s Petrou Ptáčkovou jsou přesvědčeni, že nejde jen o jednorázovou akci, ale že se materiál skutečně začne využívat plošně, například na výrobu nákupních tašek. Zmíněná kolekce bund a batohů na příští sezónu bude k dostání i pro koncové zákazníky. Návrhářka navíc slibuje, že než půjde kolekce do prodeje, rozšíří ji o několik dalších kousků.

reklama

Komerční tip

reklama