reklama
 

Kde nakupovat módu? Trendy second handy a re-sale platformy mají budoucnost

Móda z druhé ruky zaplavuje nejen šatníky milovníků vintage, ale také milionářů. Vzhledem k debatám o životním prostředí je to jeden z mála etických způsobů spotřeby.

Foto:

Módní průmysl se v poslední době jeví jako jeden úhlavních nepřítelů planety. Označení "shopaholic", které bylo dříve synonymem pro milovníka módy, je dnes spíše diagnózou pro bezohlednou spotřebu. Touhu po nových outfitech pomáhají čím dál častěji naplňovat trendy second-handy a re-sale platformy.

Lucie Kratochvílová je původní profesí marketérka, která ve volném čase spravovala svůj blog i instagramový kanál o módě. Během svých cest do Los Angeles si zvykla nakupovat v místních second-handech, které nabízely nejen vintage poklady, ale také měly velmi propracovanou image: od loga po nábytek. Nakupovat zde znamenalo status: "Rozumím módě a dovedu ocenit výjimečnost. Řetězce nebo rychle měnící se trendy nejsou pro mě". Začátkem letošního ledna si Lucie Kratochvílová splnila svůj sen - na pražských Vinohradech otevřela second hand Lula Vintage. Dveře se tu netrhnou a podávají si je známé fashion influencerky i běžné smrtelnice.

To, za co jsme se styděli, je teď předmětem chlouby

V zahraničí existuje tento trend už výrazně déle. Second handy často nabízí oblečení dražší, než jaké najdete v řetězcích, protože se může jednat o speciální, dnes těžko dostupné modely. Zpravidla sem ale chodili fajnšmekři, nejednalo se o masově rozšířené spotřebitelské chování. V Česku si pod pojmem "sekáč" nejčastěji vybavíme "hrabárnu" se specifickým odérem, kam nechodí rozhodně lovit bohatí, ale spíš ti, pro které je to z nouze ctnost. Do budoucna se ale móda bude pořizovat právě tady.

Tento rok přinese zásadní změnu

Podle studie rue-Luxury Global Consumer Insight study konzultantské společnosti BCG-Altagamma, která monitorovala chování 12 tisíc lidí, čeká letos trh s použitým zbožím růst o 12 %. Trh s luxusním zbožím ale naopak čeká jen tříprocentní růst.

Touha nakupovat zůstane

Z jakého důvodu nyní obracíme pozornost právě k second handům? Je to jeden z mála způsobů, jak si pořizovat nové oblečení bez viny. Vlastnit v šatníku něco nového je přirozenou touhou, ale nejde ji dnes realizovat bez výčitek. Vždyť o tom, že módní průmysl patří mezi největší znečišťovatele planety, se mluví na denním pořádku.

"Na to, jak dnes nakupujeme módu, má samozřejmě vliv nejen povědomí o zhoršující se kvalitě životního prostředí, ale také Instagram, sdílená ekonomika, služby, jako je Uber. Mileniálové a následující generace Z mění způsob utrácení peněz. Navíc, položte si ruku na srdce: většina lidí nenosí jednu věc častěji než desetkrát. Patříte mezi ně? Pak ji prodejte u nás," vyzývá ve svém manifestu Max Bittner, CEO dnes už kultovní re-sale platformy Vestiare. Tam z druhé ruky seženete kabelku Hermés i šaty COS.

Velké popularitě se také v Česku těší další re-sale projekt Vinted, dříve známý jako Votočvohoz. Nakupují a prodávají zde zboží jak rodiče malých dětí, tak módemani, kterým se nechce platit za poštovné ze zahraničních re-sale platforem.

Luxusní módní domy změně nefandí

I přesto, že návrhářka Vivienne Westwood uvedla svou současnou kolekci na jaro a léto s podtitulem "Buy less, dress up", což by se dalo přeložit jako "Nakupujte méně, hrajte si s módou", od svých zákazníků očekává, že za její modely zaplatí plnou cenu. Pokrok ale ona ani další luxusní návrháři nezastaví a zatím to vypadá, že v následujících letech trh s módou z druhé ruky jen poroste.

Prohlédněte si naši galerii, kde najdete profily second hand obchodů, které jsou momentálně nejvíc trendy.

reklama