reklama

Gucci - nejsou jen kabelky

Kdo by neslyšel o značce Gucci, italské ikoně módy a koženého zboží. Znáte ale její historii?

Týden módy v Miláně - Módní přehlídka Gucci
Týden módy v Miláně - Módní přehlídka Gucci | Foto: Reuters

Kdo by neslyšel o značce Gucci, italské ikoně módy a koženého zboží. Znáte ale její historii?

Guccie Gucci (1881 - 1953) žil a tvořil ve světoznámém italském městě Florencii, kde roku 1921 otevřel svůj první butik s koženými zavazadly a doplňky. Dnes je nejznámější florentskou značkou obuvi, oděvů a módních doplňků a jeho móda se prodává ve více než 400 obchodech po celém světě. Za 2. světové války byl velký nedostatek kůže, a tak přichází ke slovu konopí a len. V roce 1947 Gucci představuje kabelku s bambusovým držadlem, které se stává typickým symbolem značky Gucci.

Máte vlastní zkušenost s kabelkou Gucci? Podělte se o ni v diskusi pod článkem

V padesátých letech, po smrti Guccie Gucci, je rodinný podnik rozdělen mezi jeho čtyři syny. Z nich nejúspěšnější je Aldo Gucci, který vedl podnik po dalších 30 let. Ihned po smrti svého otce otvírá Gucci další butiky a to v Londýně, Paříži a New Yorku. V 50. letech uvádí na trh další úspěšný výrobek rodinné firmy - mokasíny. O deset let později zavádí nejen logo GG, ale i slavnou zeleno-červeno-zelenou tkaninu Gucci. V té době Gucci vytváří kabelku pro Jacqueline Onassis nazvanou Jackie O, pro Grace Kelly navrhuje slavný hedvábný šál s květinovým potiskem. Liz Taylor i Peter Sellers nosí tašku Hobo Unisex, prostorný vak s nastavitelnými řemeny, který dodnes patří ke standardní nabídce značky.

V 70. letech slaví značka Gucci úspěch také v Asii. Roku 1982 se rodinný podnik mění na akciovou společnost, ale z důvodu dědických sporů je polovina společnosti prodána investiční korporaci z Bahrajnu. V roce 1995 rodinné rozepře vyvrcholí vraždou Mauricia Gucci, vnuka zakladatele firmy, za kterou stojí jeho vlastní manželka.

Návrat na výsluní

V této těžké době pozvedá opět popularitu značky mladý módní návrhář Tom Ford, který se v 90. letech stává jejím kreativním ředitelem. Svými přitažlivými a provokativními modely a velkou reklamní kampaní zdesetinásobí obrat firmy. Za působení Toma Forda se Gucci stává kultovní značkou a synonymem naprostého luxusu. V roce 2001 uzavírá Gucci dohodu o spojení Gucci Group, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton a Pinault-Printemps-Redoute a stává se globálním světovým hráčem na módním poli. Kupuje renomované módní značky jako Bottega Veneta, Di Modolo, Balenciaga a uzavírá partnerství s módní návrhářkou Stella McCartney. Roku 2004 Tom Ford společně s předsedou představenstva Domenico de Sole opouštějí firmu Gucci a zakládají vlastní firmu Tom Ford Copany. Ta od roku 2006 vytváří kosmetickou řadu pro Estée Lauder. Po odchodu Toma Forda nastupují na jeho post módní návrhářky Frida Giannini a Alessandra Facchinetti. V roce 2005 je Gucci opět na vrcholu své slávy a vysokých zisků. Polovinu zisku společnosti tvoří kabelky a kožené zboží. Především v Asii jsou kabelky a tašky Gucci symbolem absolutního luxusu a každá žena šetří peníze, aby si mohla dovolit pravou kabelku Gucci.

Zajímavosti

Gucci je zapsán i do Guinnesovy knihy rekordů a to díky džínům s názvem „Genius Jeans", které se staly nejdražšími na světě. Byly představeny v říjnu roku 1998 v Miláně a stály 3 134 dolarů. Tyto džíny měly vzhled „potrhané džínoviny" a byly pokryté „africkými korálky". A ještě jedna zajímavost na závěr. V roce 2003 byla značka Gucci třetí nejčastěji zmiňovanou značkou v textech 20 nejlepších singlů v hudební hitparádě Billboard. Dohromady se objevila ve 47 různých písních.

Více zajímavostí ze světa módy a značek se brzy dočtete na www.beinstyle.cz.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama