reklama

Milan Fridrich: Věřím v restart kultury na ČT

Dokončení rozhovoru s Milanem Fridrichem

Jste si vědom, že svým gestem navíc vstupujete do situace, kdy u nás v hudbě převládá estetika Eurosongu nebo X Faktoru,  kdy se do rádií a televizí  neprosadí ani kvalitní mainsteram a filmovou normou jsou chlácholivé komedie?
Moje gesto nemá s výše uvedeným nic společného, jde pouze o zvýšení kvality kulturního vysílání, vyšší počet kvalifikovaných reportáží; jde o ozdravení rubriky, která se octla v určité křeči a jen radikální řez ji může oživit. Já chci, aby kultura v ČT byla kritická vůči mainstreamu, ale nezanedbávala jej, neignorovala a priori.

Intelektuální snobismus má jednu negativní vlastnost: vede k vytvoření uzavřeného světa a stereotypům. Lidé se pak bojí o něčem laicky mluvit, informovat i o „obyčejnější" kultuře, aby se neshodili a často pak přehlédnout něco důležitého a podstatného. Umění obecně je dnes nejen kulturní statek, ale i zboží, které má svou cenu a kupce.

Je dobré znát trendy, proč se něco kupuje a něco jiné ne. Úhlů pohledu na kulturu a umění je tisíc. Já bych si přál, abychom uměli tyto úhly představit v co největší míře. Každý mainstream vznikal v podmínkách velmi alternativních. Rád bych se věnoval právě hledání těchto alternativ, hledání trendů pod povrchem. 

Znamená to mimo jiné, že si mladou kulturu, populární hudbu a design - kterým se chcete věnovat - přiberou třeba krajští zpravodajové? Takže se budou ráno rozhodovat, jestli informovat o obchvatu Prahy nebo pokračovat v novém seriálu klubových nocí?
Budu moc rád, když se krajští zpravodajové budou ještě víc věnovat regionálním kulturním akcím, ale primárně bude nadále většina věcí v gesci profesionálů v pražské redakci. Na tom se nic nemění. 

Stačí se podívat na první místa filmových a hudebních žebříčků, co konzumuje „česká většina".  Půjdete tomu naproti? Bude kritériem výběru popularita, a nikoli kvalita? Ta je samozřejmě subjektivní, ale je podstatou referování o kultuře.
ČT a její zpravodajství tím spíš nikdy nešly cestou pouhé „většiny". Většina je ale svízelný pojem, neznamená „nekvalitu". Když je hudba U2 nebo Coldplay většinová, co to znamená? Že nestojí za řeč? Je to většinový žánr hraný na špičkové úrovni. Znamená, že když hraje ve filmu George Clooney, že automaticky půjde o většinový komerční film? Občas málo slavní lidé dělají špatné věci a slavní dělají kvalitní umění pro většinu.

Je potřeba být kritický vůči všemu, nejen vůči masové zábavě. Zapomíná se, že Shakespeare soupeřil o pozornost s cvičiteli medvědů, a přesto se stal klasikou. A je poslední Batman pozoruhodné filmové umění nebo jen kasovní trhák? Nebo obojí? Právě takové diskuse bych chtěl v ČT vyvolat, vysílat o nich. Zatím jich bylo málo. Chceme, aby kultura byla výspou kulturní sféry. Možná jsme v mezidobí, mezičase, ale věřím, že jednou toho dosáhneme.      

Nebylo by smysluplnější přehodnotit koncepci současné kulturní redakce? Provést eventuálně personální změny typu: výměna šéfa, který rubrice vtiskl charakter „S Českou filharmonii kolem světa a každý den na divadelní premiéru."
Připravujeme širší koncepci vysílání o kultuře napříč všemi relacemi, které na ČT1, ČT2 a ČT24 zpravodajství připravuje. Primární je zvýšit podíl kultury na vysílání, zvýšit pestrost kulturních událostí a zajistit exkluzivní reportáže, které by obohatily klíčové relace. Zbytek jsou jen administrativní řeči, které nemají valného významu.

Není důležité, kým kultura bude řízena a pod jakou hierarchií bude, ale zda se podaří vyhranit ji a získat pro ni větší respekt. Je dobré přiznat si, že máte problém a otevřít okno, abyste se mohl nadechnout. Po mnoha letech kvalitní a úspěšné práce máme ve zpravodajství problém v kulturní oblasti a bez razantního lékařského zákroku nelze pacienta zachránit. 

A ještě poznámka: kulturní rubrika fungovala v ČT různě a už jednou byla pod domácí redakcí. Na Radiožurnálu tato rubrika nebyla. Důležité je, co se vysílá, ne kdo to organizuje. 

reklama
reklama
reklama