reklama

Manažeři mluví o korupci v podnikání

Praha Při průzkumu dodržování etických pravidel při podnikání zorganizovala protikorupční organizace Transparency International padesát hloubkových rozhovorů s českými manažery velkých firem. Výpovědi zpracovala agentura GfK do bezmála čtyřicetistránkové zprávy.

Citace manažerů jsou ve zprávě vzhledem k povaze materiálu anonymní, ale autoři studie upozorňují, že hlavní názory se potvrzují a lze je považovat za obecně akceptovatelné.

Zákony a podnikání

"...Spousta afér, které se nikdy nedořeší, nic se nikomu nestane, takže všichni mohou mít pocit, že vše je dovoleno. Také to dovoluje legislativa, dokud budou zákony v té podobě, že dovolí nejednoznačný výklad, je prostor pro neetické podnikání široký..."

"Zákony v podstatě nahrávají neetickému chování, nejsou dotažené na tolik, aby ho omezovaly."

"Já bych řekl, že čím je horší podnikatelské prostředí, tím se ti podnikatelé snaží s tím nějak vyběhnout, jakýmkoli způsobem jít cestou nejmenšího odporu myslím si, že kdyby prostředí bylo příznivější pro podnikatele, nebudou dělat různé podvody, atd. neříkám, že to bude úplně bezvadné, vždycky se někdo najde, kdo to bude dělat, ale čím je vypjatější prostředí, tím se prostě podnikatelská sféra snaží nějakým způsobem obejít zákony, ať už v mezích možných, a nebo na hraně, a nebo taky mimo hranu."

"Určitě by situaci zlepšily lepší zákony, Ale je otázka, jak se budou dodržovat, v tom vidím problém, řada zákonů třeba existuje, ale stejně se nedodržují."

Nepoctivost vydělává

"Myslím, že firma, které nepostupuje eticky, je na tom obecně lépe ekonomicky, může získat víc zakázek, vydělat víc peněz, víc se na trhu prosadit a často nikdo ani nezjistí, že neeticky postupuje, takže ani z dlouhodobého hlediska se často nic neděje."

"Nemohu vám teď říct, že kdyby někdo přišel a nabídl mi tady lukrativní zakázku, že bych řekl že to odmítnu, že bych o tom asi přemýšlel, ale možná bych to odmítl Možná, že by to bylo tak lukrativní, že bych se nechal rád přesvědčit."

"My reagujeme přiměřeně, každý se chová v byznysu racionálně, to znamená spočítá si kolik to stojí, nestojí, jestli to má cenu nebo to nemá cenu a pak se s tím vyrovná naprosto racionálně. Já se přiznám, že nebudu převychovávat tuto společnost. Tady jsou nastavené podmínky tak, že to jde (neeticky), když to jde, tak to budou lidi dělat."#reklama

"Nejčastěji dárky. Deset tisíc, patnáct, dvacet tisíc až po, hodně se využívá, jak se tomu říká "incentivní turistika", řada cest, schovaná pod služební cestou je v podstatě dovolená včetně rodiny toho nákupčího."

Státní zakázky

"Když to rozdělím, tak ve státní správě si říkají a v soukromém sektoru se spíše nabízí. Ono to souvisí s tím, jaké jsou zájmy a aktivity v obou oblastech. Státní sektor nakupuje, neprodává."

"Nejčastěji dárky. Deset tisíc, patnáct, dvacet tisíc až po, hodně se využívá, jak se tomu říká "incentivní turistika", řada cest, schovaná pod služební cestou je v podstatě dovolená včetně rodiny toho nákupčího."

"Účastnili jsme se výběrového řízení Ministerstva obrany na dopravu polních nemocnic do Afghánistánu. Dostali jsme výběrové řízení faxem v pátek večer (to se dalo předpokládat, že ve firmě nikdo nebude) a odpověď měli dodat v úterý ráno, nikdo si ovšem na MO neuvědomil, že pondělí byl v Rusku státní svátek (jiné než ruské letadlo nemělo cenu brát), to znamená, že za ten jeden den, kdy tam byl svátek se to nedalo udělat. Přesto  jsme to stihli a nabídku na MO doručili. Odpoledne jsme tam zavolali a bylo nám oznámeno, že jeden účastník řízení to nestihl a byla tedy posunuta lhůta o 24 hodin. My jsme řekli dobře, tak my si pro tu obálku dojedeme a oni nám řekli: ´Víte ale ta vaše obálka je už otevřená !´. Bylo jasné, že MO řeklo naší nabízenou cenu jinému potenciálnímu dodavateli, tak jsme snížili cenu o 2000 dolarů a poslali na MO novou obálku, opět jsme to v řádném termínu na MO doručili. Druhý den jsme se zase dotazovali co a jak a oni řekli: ´Výběrové řízení budeme dělat znovu, protože jsme změnili podmínky odlet se posunul o 12 hodin´. U nákladní dopravy je to naprostý nesmysl, nákladní letadla nemají žádný pevný letový řád a posun je celkem běžný a nemusí se měnit výběrové řízení. Zase jsme chtěli obálku zpátky a zase byla otevřená. Do nového výběrového řízení přidali to, že chtěli osobní letadlo TU-154 a to tady vlastní jenom vládní letka, v Rusku lítají, ale nemají papíry, prakticky je nemožné to letadlo sehnat. Tak jsme nabídli v novém výběrovém řízení obdobné letadlo, které taky pobere 150 lidí  s bagáží a má papíry. Neprošli jsme, protože jsme nenabídli TU-154..."

reklama
Doporučené recepty
    reklama