reklama
 

Jak nám škodí mrazivé počasí? Tipy, jak být stále krásná a fit

Zima je dlouhé a náročné období a my se v něm musíme popasovat s mnoha nepříznivými podmínkami. To ovlivňuje naši pleť, vlasy, ale i náladu. Jak se proti tomu všemu bránit?

Foto: iStock

V zimě nás silně ovlivňuje nedostatek světla, méně vitaminů, s tím spojená častější únava, ale také zabřednutí do depresí. Jsou tu však také časté přechody ze zimy do tepla a ty mohou zejména méně odolní jedinci snášet vyloženě špatně.

Zimou, větrem a dalšími nástrahami tohoto období trpí například naše kůže a vlasy, o náchylnosti k nachlazení samozřejmě nemluvě.

Pokožka je náchylnější k podráždění a suchá

Zimní vlivy způsobují pokožce poškození jejího ochranného filmu, čímž tak ztrácí přirozenou obranyschopnost a je náchylnější k podráždění. Prevencí a účinným řešením je hutný výživný krém s vitaminy a lipidy, který dodá pleti potřebnou ochranu.

V zimě však netrpí jen pleť obličeje, ale také pokožka rukou. V silnějších mrazech je proto nezbytné chránit je rukavicemi a také výživným krémem. Další běžnou záležitostí jsou v zimě popraskané a vysušené rty. Jelení lůj nebo jiné balzámy na rty proto noste stále při sobě a pravidelně používejte v průběhu celého dne. Pokud není rychle po ruce nic jiného, pomoci může i pomazání medem.

Vlasy se třepí a lámou

Zimní vlivy se nevyhýbají ani našim vlasům. Více se třepí a lámou, někdy také ve větší míře vypadávají. Je důležité používat kvalitní šampony na ochranu a hydrataci vlasů, a to od kořínků ke konečkům. Jednou týdně se doporučují regenerující masky či zábaly na vlasy, za zkoušku budou stát i bezoplachové kondicionéry. V zimě pak vlasům celkově neprospívá kulmování, fénování či jiné úpravy pomocí tepla, doporučuje se také upustit od příliš častého mytí.

Že jsou vlasy v zimě jsou problematičtější než kdykoli jindy v roce potvrzuje i kadeřnice Markéta Machová z pražského salonu Franck Provost Slovanský dům. "Teplotními změnami vlasy elektrizují, nemají ideální rovnováhu co do výživy, pevnosti a pružnosti. Účes se tedy hůř upravuje a méně drží. Vlasy jsou sušší, křehčí. Podpořit je můžeme profesionálními vlasovými výrobky, které jsou na to uzpůsobeny, mají aktivní a vysoce koncentrované složky, které pomohou dočasné problémy vyřešit."

Oči na horách trpí

Oči v zimě trpí zejména na horách, kde na ně číhá nepříznivý vliv ultrafialového záření. Ostré světlo vždy způsobuje krátkodobé oslepnutí, při delším pohledu do přímého slunce pak v oku nastávají nevratné změny. Všichni jistě známe pojem sněžná slepota i její důsledky, o kterých jsme tu již několikrát psali. Myslete proto na nezbytnou ochranu očí svých i vašich blízkých a používejte brýle s UV filtrem. Chránit je třeba také kůži v okolí očí, kterou nechrání žádná tuková vrstva. Vhodné proto budou speciální oční gely a krémy určené pro tuto citlivou oblast kolem očí.

Zimní únava

Zimní únava, stres a vyčerpání dostihnou v zimě téměř každého z nás. Obvykle za to může nejen blížící se doba Vánoc, ale třeba i vstávání za tmy. Přejídání se sladkostmi bývá bohužel často jedním z dočasných řešení některých z nás. Organismus však na zvýšenou hladinu jednoduchých cukrů reaguje snížením hladiny cukru v krvi, což pak naši fyzickou kondici, stejně jako psychiku, ovlivní spíše negativně.

Ztuhlé klouby

Bolesti kloubů se často ozývají a zhoršují právě v zimě, což potvrdí hlavně starší lidé s revmatoidní artritidou, ale zdaleka nejen oni. Typickým faktorem je také celková nechuť k pohybu, nebo dokonce cvičení a to je problém. Nečinnost v tomto směru celkově zhoršuje stav pohybového ústrojí, tím i zvyšuje riziko úrazu.

Nejohroženější jsou páteř, kolena a klouby nohou, protože je na ně kladen nejvyšší tlak. Klouby i okolní svaly bez pohybu tuhnou, celkově pak máme pocity ztuhlosti a nepohyblivosti. Nutností je proto teplé oblečení a neprochladnutí, mírné cvičení či procházky, příjemná bude i občasná masáž.

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama