reklama

Pozor na palmový olej: Vyhýbá se mu už každý třetí Čech

Oleje zažívají boom, ale ten palmový bychom raději měli vynechat. Proč a jak ho ve výrobcích odhalit?

Foto: Thinkstock

Podle čerstvého průzkumu agentury Median si třetina Čechů dává pozor na to, aby potraviny, které jí a nakupují, neobsahovaly palmový olej. Co je na něm tak špatného?

Kokosový olej a spousta dalších teď zažívají obrovský boom. Používají se pořád a na všechno. Proto neuškodí připomenout, že palmový olej k tomuto trendu rozhodně nepatří a je lepší se mu raději vyhnout. Proč?

Někdo vám možná bude tvrdit, že palmový olej obsahuje spoustu přínosných vitamínů a antioxidantů. Pokud je olej v čerstvé podobě, pak má ten někdo pravdu. Jenže zároveň platí, zhruba polovinu celého složení palmového oleje tvoří nasycené mastné kyseliny, které například zvyšují hladinu cholesterolu v krvi.

Palmový olej také obsahuje kyselinu palmitovou, která v krvi výrazně zvyšuje podíl toho špatného cholesterolu, čímž zároveň zvyšuje riziko některého z kardiovaskulárních onemocněních.

Jedinou výhodou je cena

Právě kvůli velkému množství obsažených nasycených mastných kyselin je mnohem škodlivější než olivový olej nebo třeba máslo či sádlo. Dokonce i řepkový olej je oproti palmovému téměř hrdina. Zatímco ve 100 gramech řepkového oleje je sedm gramů nasycených mastných kyselin, ve stejném množství palmového oleje jich je 49.

Není divu, že pak celkem rychlým tempem ucpává cévy, což může vést k infarktu nebo kornatění tepen. Před používáním palmového oleje proto varuje i Společnost pro výživu prostřednictvím svých Výživových doporučení. Doslova se tu dočtete, že jedinou výhodou tohoto oleje je jeho nízká cena.

Používá se téměř všude a do všeho, zatímco náklady na pěstování a zpracování jsou minimální. Palma olejná, ze které se olej získává, se totiž pěstuje v zemích s velmi levnou pracovní sílou. Levně se prodává odběratelům, kteří pak vyrábějí výrobky levnější než konkurence, která ale používá kvalitnější ingredience. Proto má palmový olej pořád takový úspěch.

Kde na něj narazíte?

Palmový olej se coby levná náhražka často používá do potravin jako jsou margaríny, cukrovinky, pečivo, zmrzliny, slané barmbůrky, často ho najdete v instatních jídlech. Kromě toho je však častou přísadou kosmetických produktů, například šamponů, mýdel, krémů, rtěnek, laků, vosků, a číhá i v tekutých čisticích prostředcích.

Bohužel ani kosmetika s označením bio nemusí být výjimkou. Může sice být vyrobená z ryze přírodních produktů, ale aby výrobce ušetřil, nacpe do ní palmový místo nějakého kvalitnějšího oleje.

Nejde jen o zdraví

Jak upozorňuje organizace Greenpeace, světová poptávka po palmovém oleji do roku 2020 ještě zdvojnásobí. Za posledních 30 let vzrostla průměrná spotřeba palmového oleje na jednoho člověka na planetě mnohem rychleji než spotřeba jakékoliv jiné potraviny. Jedním z důvodů je ekonomický růst, především v zemích jako Čína a Indie, takže více spotřebitelů si může rostlinné oleje dovolit nakupovat.

Z toho důvodu se zakládají nové plantáže a ty staré jsou rozšiřovány na území Indonésie, Malajsie a jiných asijských států, stejně jako v Africe či v zemích Latinské Ameriky. Bohužel však k jejich rozšiřování dochází na úkor původních deštných pralesů, a s tím i na úkor velkého množství jedinečných a často ohrožených rostlinných a živočišných druhů. 

Jak ho odhalit?

Pokud jste se právě rozhodli, že přísun palmového oleje omezíte, je potřeba si ještě říct, jak ho v jednotlivých výrobcích můžete rozpoznat. Samozřejmě záleží na vypsaném složení, jenže tady se palmový olej může schovávat za názvy, v nichž byste ho rozhodně nečekali.

Těchto klamných názvů jsou bohužel desítky, proto je téměř nemožné, abyste si je zapamatovali. Jejich přehledný seznam najdete na webových stránkách Greenpeace zde.

Ideální tedy bude, když se podíváte na své oblíbené potraviny a kosmetické výrobky a před jejich dalším nákupem u internetu zjistíte, zda neobsahují palmový olej.

Živě: Jak zvládá KLDR koronavirus? Jak Severokorejci žijí? Nina Špitálníková v DVTV | Video: Martin Veselovský, DVTV
reklama
reklama
reklama