reklama
 

Pavel Bauer: S líčením to nepřehánějte a buďte rafinované

Češky v péči o sebe udělaly posun, ale co ještě neumí dotahovat? Jaké líčení se líbí mužům na ženách a v čem jsou rozdíly mezi slovenskými a českými ženami?

Foto: iStock

Pavel Bauer se v oboru make-up artisty a hair-stylisty pohybuje pětadvacet let. Věnuje se líčení pro reklamní spoty, módní přehlídky, veletrhy, fotoprodukce do módních časopisů a jako hlavní make-up artista značky Avon pečuje o mnohé české a slovenské zpěvačky,herečky, modelky a moderátorky.

Chtěl jste dělat tuto profesi odmalička? 

Ne kdepak. Jako dítě jsem chtěl být akrobatem na visuté hrazdě, gymnastou nebo hercem. Snažil jsem se proto tyto sny plnit tím, že jsem od dětství byl aktivním členem Sokolu, hrál házenou a také jsem dlouhá léta hrál amatérské divadlo. Nakonec jsem profesně skončil v gastronomickém oboru a později jsem se rekvalifikoval v oboru kosmetika. Dnes se věnuji vizážistice. Přijde mi, že obě profese mají mnoho společného. Miluju je obě a dodnes se oběma věnuji s velkou vášní.

V branži se pohybujete pětadvacet let, co se za tu dobu nejvíce změnilo?

Řekl bych, že celkově pohled na kosmetiku. Lidé ji začali vnímat jako potřebnější. Oproti minulosti se objevilo také mnoho nových a profesionálních značek. Značně se zvýšil počet reklam a kosmetika se stala každodenní nutností. Hlavně v dekorativní kosmetice nastal obrovský boom. Celebrity a známé osobnosti udávají módní směr a firmy začaly chrlit trendy. Změnila se  hodně technika práce, která se odvíjí od nástupu nových technologií. Vznikly ve velkém počtu kosmetické a kadeřnické salony a vizážistické poradny.

Jaké se změnily možnosti vzdělávání ve vašem oboru?

Myslím že ten rozdíl tady je. V devadesátých letech sice stouply možnosti vzdělávání, ale výběr škol a rekvalifikačních kurzů nebyl tak pestrý a dostupný. Dnes máme v tomto ohledu mnohem větší výběr a pestrost. Není taková centralizovanost. Dostupnost a úroveň je mnohokrát vyšší. Je velká nabídka kurzů na různé kvalitativní úrovni. V době, kdy jsem měl zájem o vizážistickou profesi já, existoval pouze maskérský obor v Praze.

Jak je to s označováním lidí ve vašem oboru? Dnes slovo vizážista postupně mizí ze slovníku a nahrazují je slova jako hair stylista, make-up artista a podobně. Proč?

Je to přirozený vývoj. V době, kdy já jsem začínal, zase nikdo téměř neznal slovo vizážista. Jedná se v podstatě o tutéž profesi. Výjimkou je umělecký maskér. Tento obor se studuje a specializuje se na maskérskou činnost a speciální efekty ve filmu. Mnoho vizážistů se v současné době také vydává touto cestou, aby rozšířili své znalosti a rádius pracovních příležitosti.

V čem udělaly Češky posun v oblasti líčení a péče o sebe a co ještě naopak nemají dotažené?

Určitě je vidět velký posun k lepšímu. Je to celkovým přehledem a přísunem informací. Češky si začaly uvědomovat, jak je důležité vypadat přirozeně. Více do sebe investují a pečují celkově o svůj vzhled. Někdy ještě uvidíte pozůstatky minulosti a to hlavně v nekvalitním permanentním make upu, nejvíce u obočí a ve výběru vhodného odstínu make upu.

Když srovnám styl a líčení Češek a Slovenek, připadá mi, že Slovenky se toho na můj vkus nebojí až moc, Češky zase až moc málo. Je to jen můj subjektivní dojem nebo to tak opravdu bývá v praxi?

To je pravda. Mohu potvrdit i ze zkušeností v televizní branži a showbyznysu. Když uvidíte slovenskou produkci máte pocit, že se jim v maskérně vysypal kufr s líčidly. Vůbec se toho nebojí a řeší hodně trendy. I za cenu toho, že se to k dotyčné nehodí a je to příliš. Občas máte pocit, že moderátoři zpráv se chystají na nějakou párty. Možná nám to přijde zbytečné (módní až moc), ale na Slovensku to opravdu vnímají jinak. Možná je to i naturelem a blízkosti Balkánu. Hodně tlačí na pilu a snaží se být světoví i tam, kde je to zbytečné.. My v Čechách jsme zase hodně opatrní. Stále se bojíme, že je to už moc a co na to řekne okolí. Jsme více naturální a přirození. Myslím, že jdeme víc po kvalitě a minimalismu. Holt, jsme blíže Západu.

Když se jako laik dívám na ulicích na české ženy, nejvíc mi vadí tři věci: nosí rudou rtěnku za každou cenu, mají obrovskou zálibu v umělých řasách a permanentní make-upu a některé ve snaze o přirozenost nepoužívají žádnou dekorativní kosmetiku. Jaký je na tohle váš názor?

To jsou velmi dobré postřehy. Naprosto s tím souhlasím. Tak dlouho jsme bojovali s tím, aby se ženy u nás nebály červenějších barev rtěnek. A když konečně pochopily, že červená ke rtům přirozeně patří, zase se jí nechtějí vzdát téměř vůbec a nosí ji málem, i když jdou s košem. Myslím, že jim stále chybí trošku kreativita. Stále upřednostňují praktičnost. A to je mnohdy vidět i na používání make upu. Buď se bojí, že budou moc zmalované, nebo si nevěří a také jsou líné. To je hodně individuální. Jsem rád za BB krémy a jim podobné lehké make upy, které mohou pro mnohé ženy znamenat řešení a kompromis. Je pravda že zdravá a pěstěná pleť je základ. A pokud ji nemám, tak si musím pomoci dekorativní kosmetikou. To platí také o postavě, oblečení a vlasech. To také řešíme. A bohužel někdy více než samotnou pleť, která je základem. Pohodlnost a pocit praktičnosti je také někdy na škodu. A to v případě permanentu a umělých řas. Bohužel jsou k vidění takové hrůzy, že to spíš odradí než přiláká. Nevyvolává to mnohdy ani dobré mínění o ženách. Je to neustálý boj s informovaností a vzděláním. Naštěstí je to hodně o individualitách.

V čem jsou největší rozdíly pokud jde o civilní a umělecké líčení?

 Pokusím se to říct ve zkratce. Všechno závisí na tom pro jaký účel se líčíme a na jeho charakteru. Velmi důležitou roli bude hrát vždy světlo. Pokud se líčíme na den nebo na večer, kde se budeme pohybovat v interiéru na umělém světle,. anebo pokud se líčíme před objektiv mobilu, foťáku nebo profesionální HD kameru. Čím je více denního světla a my se pohybujeme v blízkosti lidí - můžeme být jemnější a přirozenější. Naopak na večer, kde bude potemnělé světlo, si můžeme dovolit světlejší základ, aby pleť nepůsobila tmavě a nevýrazně. Líčení tak více vynikne. U kamery je to celkém jasné. Čím kvalitnější optika (HD - vysoké rozlišení), tím musíme být s líčením opatrnější a přesnější. Vynikne každý detail. A také pozor na dnes hodně populární rozjasňovače a lesky na pleti. Mohou někdy způsobit efekt mastné pleti, protože příliš odrážejí světlo. Volil bych raději matnější produkty a lesky bych přidával na závěr, a to pouze na potřebná a vhodná místna podle typu pleti a proporcí obličeje.

Jaké líčení mají na ženách rádi muži? Co říkají na nenalíčený obličej a co na výraznou rtěnku?

Je to hodně individuální a nechci mluvit za muže všeobecně. Ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že ve většině případech davají muži přednost zdravě a nepřehnaně sexy vypadající ženě. Neupřednostňují za každou cenu naturálnost a přirozenost. Chtějí vyváženost ve smyslu líbivosti i rafinovanosti. Rádi se nechávají svadět a také inspirovat. A není to pouze o make upu. Je to o celkové harmonii vzhledu, osobnosti a schopnostech.

Jaké trendy v oblasti líčení můžeme očekávat příští rok?

Trendy na příští rok nebudou až tak moc jednotné, jako tomu bylo v minulosti. Síla marketingu, tlak kosmetických gigantů a kreativita profesionálů v oboru bude chrlit a zahlcovat spotřebitele stále propracovanějšími způsoby, jak ovlivnit zákaznika a přimět ho utrácet peníze za kosmetiku. Je třeba si zachovat chladnou hlavu a řídit se selským rozumem. V opačném případě nás to bude stát zbytečně hodně času a peněz. Takže se připravte na mix všeho. Matné se bude střídat s lesklým, obočí bude stále hodně ve středu pozornosti a rtům se propůjčí kombinace několika barev najednou, až po holografické efekty.

Jak se doma nalíčit ke štědrovečernímu stolu a na silvestrovskou party?

Hezky! (smích) Ne vážně: Základem je kvalitní podklad, jemně tváře s mírným leskem, bohatě natočené řasy a klidně červenější odstín rtěnky. A už nemusí být matná.

reklama

Komerční tip

reklama