Navždy mladá, krásná a bez poskvrny. Virtuální influencerky jsou v Jižní Koreji hitem
Zpívá, tancuje a každý den na Instagram posílá fotky z různých koutů světa. Během dvou let získala už přes 130 tisíc sledujících a vydělala miliony korun. To je Rozy, virtuální influencerka, kterou digitálně vytvořila počítačová firma.
Dívka, za níž stojí Sidus Studio X, působí, jako by byla z masa a kostí. "Je ale schopná dělat věci, na něž obyčejný člověk nestačí," vysvětlují její autoři pro server CNN. Rozy je podle nich něco mezi robotem, umělou inteligencí a lidskou bytostí. Má smlouvy s řadou firem, které podnikají v oboru reklamy a zábavy. Svým tvůrcům vydělává miliony korun měsíčně. Není totiž omezená časem a místem.
Digitální postavy nejsou ve světě nic nového. Experti je využívají například v počítačových hrách, hudebních klipech nebo ve filmech. Korejci ale vůbec poprvé obsadili umělou inteligenci do role influencera. Někdy Rozy navrhnou od hlavy až k patě, jindy vyříznou jen obličej a nasadí ho na fotografii jiné modelky. Například když je důležité její oblečení.
Podobně jako další vlivné osobnosti na internetu, Rozy si získává fanoušky tím, že jim odhaluje svůj "život". Prezentuje se jako vášnivá cestovatelka, ve skutečnosti ale prodává konkrétní produkt. Na snímcích ze Singapuru sedí na střešní terase, pije skleničku vína, zatímco sledující mají obdivovat její dokonalé oblečení.
Starší generace Rozy nejspíš neosloví. Odborníci ale tvrdí, že virtuální influenceři mají velký vliv na mladou generaci Korejců, kteří většinu svého času tráví online. Dvaadvacetiletá Lee Na-kyoung začala digitální profil sledovat před dvěma lety. Myslela si, že je to reálná postava. Rozy totiž začala komentovat její fotografie. Stali se z nich kamarádky. Přátelství vydrželo i poté, co se mladá Korejka dozvěděla pravdu. "Bavíme se spolu, cítím se s ní dobře. Neberu ji jako robota, ale jako opravdovou přítelkyni. Obdivuji její krásu," svěřuje se.
Dokonalost může být problém
Průmysl, v němž vydělávají peníze virtuální influenceři, může mít negativní dopad jak na lidi, kteří v oboru podnikají, tak na ty, co obsah konzumují. Postava nikdy nestárne, nemá špatnou náladu a je poměrně levná. Firma Lotte Home Shopping si už po vzoru Rozy vytvořila vlastní postavu. Jmenuje se Lucy a v teleshoppingu nahrazuje reálné modelky.
"Moderátorky stojí dost peněz a navíc stárnou. Lucy bude vždy krásná devětadvacítka. Navíc není svázaná časem ani místem. Může se objevit kdekoli a kdykoli," vysvětluje ředitel společnosti Lee Bo-hyun.
Odborníci se ale obávají, že průmysl bude mít negativní vliv na vnímání ideálu krásy. "Digitální influenceři se začínají objevovat i v jiných zemích. Rozdíl je v tom, že zatímco tam nepředstavují reálný svět, u nás tyto postavy reflektují hodnoty naší společnosti a jsou symbolem ideálu krásy," říká profesorka z mediálních studií Lee Eun-hee.
V Jižní Koreji lidé každoročně utratí miliardy za plastické operace. Lee se obává, že virtuální influenceři posunou pomyslnou laťku krásy na nereálnou mez. Lidské tělo není přirozeně dokonalé a člověk navíc stárne. "Reálné ženy ale budou chtít vypadat jako Rozy a Lucy. A muži se budou vídat jen s těmi, které se tomu ideálu blíží," myslí si profesorka.
Sidus Studio X tvrdí, že Rozy sama o sobě není dokonale krásná. Firma se údajně snažila, aby se její vzhled lišil od korejských standardů. "Rozy lidem ukazuje, jak je důležité sebevědomí," říká tvůrce Baik Seung-yup s tím, že oproti jiným postavám má Rozy pihy na nose a široké oči. "Vymodeloval jsem ji tak, aby lidi motivovala. Ukazuje, že každý může být krásný, i když má jeho tělo vady," dodává.
Podle firmy si Rozy už letos vyžádala řada velkých firem. "Tenhle rok očekáváme, že s ní vyděláme asi 36 milionů korun," říká Baik. Od doby, kdy se Rozy stala populární, se firmě podařilo získat sponzorství luxusních značek jako je Chanel nebo Hermes. Investují do ní také magazíny a mediální domy. Její reklamy se objevují v televizi, na billboardech i ve veřejné dopravě.