reklama

Levná móda vyjde draho: Jak nakupovat odpovědně a ušetřit peníze?

Doba, kdy byl pojem etické nakupování spojeno s cenově nedostupnými a módně zastaralými obchody, je již naštěstí pryč. Průmysl etické módy láká kreativní tvůrce, mladé designérské talenty, i některé známé obchodní řetězce.

Foto: iStock

Co se změní, pokud se bude nakupovat eticky? Podpoří se firmy, které podnikají odpovědně a dbají na kvalitní suroviny i způsoby zpracování. Chovají se odpovědně ke svým zaměstnancům, životnímu prostředí a také ke svému okolí. V oděvním průmyslu je častým problémem transparentnost dodavatelských řetězců.

"Firmy nedodržují pravidelné kontroly výrobních továren a zdraví zaměstnanců je pak často ohroženo. Nejznámějším příkladem je kolaps továrny Rana Plaza v Bangladéši, která dodávala oblečení pro ty největší značky, kde v roce 2013 zemřelo více než 1100 dělníků. Nakupujte od firem, které vědí, kde a za jakých podmínek se jejich produkty vyrábí," říká Sandra Feltham z Flagship CSR Consultancy.

Kvalita před kvantitou

My Češi žijeme slevami: deset Tatranek za pět korun. No, nekup to? Nové šaty v řetězci za 120 korun, to nemůžu nevzít? Opravdu? Například takový módní průmysl posledních let nás tlačí obnovovat svůj šatník nejen s každou novou sezónou, ale dokonce i během ní. Levná móda nám to umožňuje, a tak rádi hledáme nové výprodeje, výměna našeho šatníku se stává rutinou, které se nevyhneme, protože se nám nedávno koupené tričko po pár týdnech jednoduše roztrhalo.

"Levná a nekvalitní móda stojí ve výsledku vždy více. Stojí více vás, protože si nekoupíte jeden kus oblečení, který vydrží i pár sezón, ale koupíte jich pět do roka. A stojí více někoho někde z hlediska jeho výplaty a pracovních podmínek. Některé věci jsou tak levné, že si je koupíte, i když je vlastně nebudete nosit. Vypočítání takzvaného nákladu na jedno nošení je jednoduché. Stačí odhadnout, kolikrát si danou věc vezmete na sebe. Najednou zjistíte, že ten krásný kousek z malého místního butiku, co jste si nechtěli před rokem koupit, by se vám cenově vyplatil mnohem více než zbytek věcí, které jste nakoupili místo toho," vysvětluje Sandra Feltham.

Tencel a "upcyklace"

Už jsme se naučili číst obsahy potravin, které nakupujeme. V bio, eko, fair trade už nějakou dobu "jedeme". Přišel čas udělat to i s oblečením. Zjistěte si kde a z čeho bylo oblečení vyrobeno. Hledejme šetrné přírodní materiály nebo inovativní materiály, které jsou přátelské k životnímu prostředí jako tencel (tkanina z celulózy) nebo recyklované látky.

"Hitem poslední doby je "upcyklace", která využívá odpadových materiálů a přetvořuje je do plnohodnotných výrobků. Mnoho umělých vláken je nebezpečných, jak pro ty, co s ním pracují, tak pro ty, co ho nosí. Hned za ropným průmyslem je oděvní průmysl druhý největší znečišťovatel životního prostředí," říká Sandra Feltham.

Certifikace v kosmetice

U českých zákazníků si získává oblibu kosmetika, která se zaměřuje na využití čistě přírodních surovin, fair trade, bio nebo veganských surovin a dále také kosmetika, která není testována na zvířatech nebo neobsahuje žádné nebezpečné či toxické suroviny. Existuje tak celá řada certifikací, které se používají k označování takových výrobků. Tyto certifikace pak umožňují zákazníkům lépe se rozhodovat, kterým výrobkům dát podle svých preferencí přednost.

"Mnoho světových regionů nemá dostatečné regulace a správnou legislativu, která by pomohla urychlit zákazy procesů testování kosmetiky na zvířatech. V Evropské unii je nyní testování na zvířatech zakázáno. Opatrnost je ale na místě v případě zakupování produktů od společností, které své výrobky prodávají nebo vyrábějí i jinde ve světě. V některých zemích, jako například Čína, je testování kosmetiky na zvířatech stále vyžadováno.

U kosmetiky hraje roli nejen to, z čeho a jak byla vyrobena, ale také jak je prodávána. Zákazníci si mohou také vybírat podle typů a množství obalových materiálů. Snaha omezovat negativní dopad obalů je jednou ze snah kosmetických společností, jak umocnit své aktivity v rámci udržitelnosti," dodává Sandra Feltham.

reklama
reklama
reklama