reklama

Kosmetika bez chemie: Jak ji v obchodě najít a poznat

Jaký je rozdíl mezi přírodní, raw a veganskou kosmetikou?

Foto: Thinkstock

Dnes už většina z nás přemýšlí o tom, co vypije, sní, ale i o tom, jakými přípravky namaže svou kůži tak, abychom ji co nejméně zatížili chemickými procesy. Co obsahuje přírodní kosmetika, co kosmetika s obsahem přírodních látek a jaký je rozdíl mezi raw a veganskou kosmetikou?

Český trh v posledních letech zažívá eko-bio boom. Lidé jedí stále častěji raw (tedy vitariánskou živou) stravu, zabývají se slow fashion, kupují si fair-trade produkty a zaplavují farmářské trhy, aby si koupili co nejzdravější jídlo. A rozhodně se nejedná jen o subkulturu hipsterů. 

Naštěstí o sobě a svém okolí přemýšlí víc a víc lidí. Nejde jen o zdraví, ale i eko-etické postoje. Jaké jsou hlavní přednosti, ale i rozdíly v kosmetice, která neobsahuje konzervačních látek, barviva, parabeny a chemické syntetické látky?

Přírodní kosmetika

Dlouholeté výzkumy koncem 20. století ukázaly, že hodně ingrediencí působí na citlivé lidi škodlivě. Ruku v ruce s tímto faktem se stále častěji začaly objevovat názory, že nejen lidská kůže, ale i životní prostředí dostává klasickým kosmetickým průmyslem zabrat víc, než si kdokoliv dokázal představit. Mezi lidmi se znásobil výskyt alergií a ekzémů a postupně se začala zvedat poptávka po starých osvědčených receptech našich babiček, které byly vždycky založeny na opravdovém přírodním základu. 

Co tedy musí obsahovat pravá přírodní kosmetika? Pouze látky rostlinného nebo živočišného původu získané povolenými způsoby. Jejich základ tvoří přírodní oleje, tuky, vosky a rostlinné výtažky, které mohou být doplněny o mléko, med, mořskou sůl nebo minerální soli a další přídavky. 

Minerální oleje, tuky a vosky ne bio původu se používají pouze v minimálních koncentracích. Pro dosažení větší životnosti se používají konzervační látky přírodního původu: citrónová šťáva, přírodní vitamín E, rostlinné silice a podobně. Pokud výrobci používají emulgátory, barviva a parfemaci, měla by být také rotlinného původu. 

Podle Internacional Nomenclatire of Cosmetics Ingrediens (INCI) musí každý výrobce na přebal svých výrobků napsat, co obsahuje. A to u všech látek nad jedno procento v posloupnosti od největšího množství až po to nejmenší. U látek, které jsou v přípravku obsaženy pod pouhé procento, již posloupnost není důležitá.

Kosmetika s obsahem přírodních látek

Výrobci takových přípravků používají přírodní látky jen jako doplněk k celkovému obsahu ingrediencí. Základem produktů jsou minerální oleje a tuky získávané z ropy (vazelína, parafín). Ano, jsou laciné, ale ne každá pokožka na ně reaguje dobře, přece jen, jde v podstatě o chemii. Běžné krémy, které používají syntetické barvy a konzervanty, dokážou díky tomu prodloužit svou životnost až na tři roky. Někteří výrobci pak do těchto syntetických krémů přidávají přírodní éterické silice nebo výtažky z exotických rostlin. Nicméně jde o množství natolik zanedbatelné, že označovat produkt jako přírodní je minimálně zavádějící.

Veganská kosmetika

Logo se zelenou slunečnicí označuje výrobky zcela bez živočišných produktů a netestované na zvířatech. Uděluje jej britská nezisková organizace Vegan Society založená na podporu filozofie a životního stylu veganství. Produkty musí splňovat standardy Vegan Animal-free Standards.

Cílem společnosti je učinit z veganství široce uznávaný a respektovaný přístup vedoucí k odstranění utrpení zvířat a k zastavení ničení přírody. Kosmetika a drogerie označená ochrannou známkou Vegan nesmí obsahovat žádné živočišné produkty, barviva, silikony, parabeny a další, a je u ní přísně zakázáno testování na zvířatech ve všech fázích výroby produktu.

Raw kosmetika

Pro raw neboli živou kosmetika platí stejné zásady jako pro tu veganskou, ale je ještě přísnější v tom, že ingredience v ní obsažené jsou opravdu téměř ze 100 procent absolutně přírodní. A stejně jako u raw stravy, i látky obsažené v raw kosmetice nesmí projít teplotou vyšší než 42 stupňů, takže léčivé složky v ní zůstanou plně zachovány.

 

reklama
reklama
reklama