Základy řízení lidí I.
Bez lidí se v podnikání neobejdete. A to ani v případě, že se zpočátku budete chtít v hlavní činnosti spolehnout jen a jen na sebe. Začněme hledáním kolegů či zaměstnanců, tedy náborem.

Bez lidí se v podnikání neobejdete. A to ani v případě, že se zpočátku budete chtít v hlavní činnosti spolehnout jen a jen na sebe. I tak totiž nejspíš sáhnete třeba v účetnictví a daních po zkušených externistech, ať už jednotlivcích nebo firmě.
Budete je muset najít, komunikovat s nimi, vyjednávat, domlouvat termíny, povinnosti a očekávání, dodávat jim podklady a vyžadovat zpětnou vazbu atp. Pak přijde růst poptávky po vašich službách či produktech, postupný rozmach firmy a s ní další spolupracovníci a zaměstnanci.
V každém případě se od začátku vyplatí vědět něco málo o personalistice, řízení lidí nebo chcete-li HR. Začněme hledáním kolegů či zaměstnanců, tedy náborem. Zaměstnat nesprávného člověka je finančně i časově náročné, odrazí se na pracovním prostředí, a je stresující. Ovšem najít toho pravého znamená zvýšenou produktivitu, dobré zaměstnanecké vztahy i prostředí - a spokojené klienty.
1. Definujte obsazovanou pozici
Ujasněte si, jaké povinnosti a zodpovědnosti se k pozici, kterou chcete obsadit, váží, jaké dovednosti by měla daná osoba mít a co od ní budete požadovat. Popis pracovní pozice využijete při plánování tzv. náborové strategie.
2. Připravte náborovou strategii
Kde budete pozici inzerovat? V jakých „kruzích" budete zaměstnance hledat? Jaké požadavky budete mít? Jak zpracujete inzerát? Kdo bude u pohovorů a jak budou vypadat? Na co budete při náboru klást důraz? Budete brát ohled na doporučení? Odpovědi na tyto otázky byste měli znát předtím, než se do hledání zaměstnance pustíte.
3. Přistupte k náboru jako k projektu
Specifikujte problém, naplánujte proces jeho řešení (včetně bariér, s nimiž se můžete setkat) a očekávaný výstup (tedy úspěšně ukončený proces náboru završený přijetím zaměstnance). Znamená to zodpovědně popsat náplň práce, žádoucí charakteristiky vhodného uchazeče a předpokládaný plat (zde je dobré „porovnat se" s konkurencí, tj. ověřit, co nabízejí podobné firmy v nejbližším okolí pro srovnatelné pozice - prostřednictvím online nabídek práce, komplexních průzkumů trhu apod.).
Tím to však nekončí - pozici je nutné inzerovat - rozhodněte kde, jak dlouho, zda využijete kontaktů v okolí. A nezapomeňte informovat úřad práce (podle zákona o zaměstnanosti - prolink - máte jako zaměstnavatel povinnost oznámit do pěti kalendářních dnů příslušnému úřadu práce volná pracovní místa a jejich charakteristiku). Jakmile se vám začnou hlásit uchazeči, komunikujte s nimi, i kdyby nenaplňovali požadavky (držte se pravidla, že odpovědět byste měli každému, byť zamítavě), a s vybranými naplánujte pohovory. Rozhodněte, zda budou jedno- nebo vícekolové, kdo u nich bude, jak budou probíhat a jak je vyhodnotíte. Zvažte, zda kvůli kvalifikovanému rozhodnutí dáte na Reference od předchozích zaměstnavatelů. Postupujte krok za krokem a každý vyhodnoťte s výhledem do budoucna - zda se vyplatil a bude hodný opakování, či nikoli.
Dalších několik rad - jak na řízení lidí - se dočtete ZDE!
Každá firma se snaží, aby ti její (ti nejlepší) zaměstnanci neodcházeli. Jak si je tedy udržet?
Zdroj: www.zivotnapadum.cz