reklama

Žádný cíl není tak vysoko, aby na něj nedosáhl váš sen

,,Každý člověk by měl dělat to, co ho nejvíce baví. Pak je nejvýkonnější a nejspokojenější, o což myslím v životě jde úplně nejvíc," říká Žaneta Badlíková, která podniká už od studií.

Foto: Profimedia.cz

„Každý člověk by měl dělat to, co ho nejvíce baví. Pak je nejvýkonnější a nejspokojenější, o což myslím v životě jde úplně nejvíc," říká Žaneta Badlíková, která podniká už od studií. V současnosti se úspěšně věnuje oboru zdravého životního stylu - konkrétně zdravotním židlím SpinaliS.

Zkušenosti sbírá neustále, staví na rozmyslu a pozitivním myšlení a v našem rozhovoru vysvětluje svůj pohled na klady i zápory podnikání ve více lidech.

Proč jste se rozhodla podnikat a proč jste se rozhodla právě pro Váš obor, který je velmi specifický?

Když mi bylo devatenáct, seznámila jsem se v prvním ročníku na vysoké škole s literaturou o podnikání a podnikatelích, o finančních zákonech a pozitivní motivaci. Četla jsem knížky například od Napoleona Hilla o tom, že každý člověk může dosáhnout svých cílů, pokud ví, co chce, a pokud po něčem skutečně touží. Hned jsem pochopila, že se chci zařadit mezi úspěšné podnikatele a rozhodla jsem se! Ve 20 letech jsem si vyřídila první živnostenský list, a protože moje vysoká škola byla zaměřená na cestovní ruch, založila jsem si cestovní agenturu a věnovala se prodeji zájezdů. Bavilo mne to a nic jiného jsem tehdy neuměla. Později jsem pronikla k telekomunikacím, což byl v té době velmi lukrativní business. Vždy jsem se však zajímala o zdraví a zdravý životní styl. Nakonec se můj koníček stal prací v oboru, ve kterém dnes působím.

Podpořilo Vás v nápadu Vaše okolí?

Pocházím z malé vesnice na Vysočině, kde se podnikatelům každý jen vysmíval, nikdo nechápal, že se mohou živit jinak než rukama. Příbuzní se smáli pod vousy, rodiče se drželi za hlavu, ale myslím, že věděli, že se mnou stejně nic jiného nezmůžou. Dnes už mne moje rodina chápe a podporuje.

Měla jste nebo máte nějaký podnikatelský vzor?

Podporu jsem hledala zejména v knihách, ve kterých jsem se snažila inspirovat a učit se. Mým vzorem byli všichni, o kterých jsem si četla. Nezáleží na tom, jestli to nebo ono řekl Henry Ford nebo Bill Gates, ale na tom, jak moc tomu věříte a dokážete se s tím ztotožnit.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Úspěch je relativní, jednou jste nahoře a jednou zase dole. Mohla bych jmenovat několik pokořených met, které pro mne byly důležité. Dnes ale jako žena podnikatelka, matka a manželka vidím více životních rolí, které se prolínají. Za svůj největší osobní úspěch považuji, že jsem maximálně šťastná a spokojená s tím, kým jsem a jak se mi daří po všech těchto důležitých stránkách.

Kde jste vzala kapitál na rozjezd podnikání?

Můj úplně první vstupní kapitál se skládal z obnosu na vkladní knížce od rodičů, kde jsem měla 60 tisíc korun, a dále ze studentských kontokorentů v bankách. Tyto finance jsem investovala a následně zhodnotila. Díky knížce Nejbohatší muž v Babylonu jsem se naučila, jak šetřit a zacházet s vydělanými penězi.
Při zakládání druhé firmy, která vyžadovala větší investici, jsem si krátkodobě vypůjčila od kamaráda. Myslím, že pro toho, kdo hodně chce, není opatření vstupního kapitálu nepřekonatelnou překážkou. Hodně důležité je naučit se finančnímu plánování a tvorbě vlastního business plánu. Pokud to neovládáte, měli byste se na to někoho zeptat a třeba potom zjistíte, že ani tolik vstupního kapitálu nepotřebujete.

Podařilo se Vám uspět před investory v pořadu Den D - s jakými emocemi se dnes za touto zkušeností ohlížíte?

Úspěch v pořadu Den D mne určitě potěšil, takže emoce jsou pozitivní! Díky televiznímu pořadu se náš projekt výrazně zviditelnil a přinesl divákům informaci o existenci zdravotních židlí, které jim pomohou od bolestí zad. Dále to pro nás znamenalo příchod dvou kvalitních investorů do společné firmy. Spolupráce s nimi si, zejména z důvodu jejich zkušeností a celkového zviditelnění naší firmy, velmi považuji.

Jak jste překonávala strasti související s podnikáním a kterou považujete za nejvýraznější?

Těžko jsem nesla rozchody s nevhodnými obchodními partnery. Člověk by měl mít pud sebezáchovy a včas rozeznat, když ho někdo zneužívá. Mně to trvalo docela dlouho, pořád jsem věřila, že se to nějak zlepší. Těžko jsem chápala, že někdo, komu dáte vše na „stříbrném podnose", Vás při první příležitosti podrazí, protože já sama bych to nikdy neudělala. Nakonec jsem to vyhodnotila jako životní zkušenost, kterou dnes beru jako součást podnikání, a mohu ji alespoň předat dál.

Na co by si z Vašeho pohledu měly dát pozor ženy, které se rozhodnou podnikat?

Mnoho podnikatelů Vám dnes řekne, že nejlepší je podnikat sám. Já jsem přesvědčena o tom, že dva jsou víc než jeden, ale jedním dechem dodávám, že o svém partnerovi v podnikání musíte být 100% přesvědčeni. Podívejte se na zájmy svého podniku a položte si následující otázky:

  • Může mému projektu můj potenciální partner dát to, co já sama nedokážu?
  • Znám ho natolik dobře a dlouho, abych mu mohla v mnoha věcech naprosto důvěřovat?
  • Má ten člověk stejné názory? Budeme si dlouhodobě rozumět?
  • Bude můj partner pro náš společný podnik „dýchat" stejně jako já?
  • Bude preferovat zájmy firmy před svými vlastními?

Pokud nad jakoukoliv otázkou zaváháte, vězte, že pro Vás bude lepší, když tohoto člověka například jenom zaměstnáte, nebo v projektu jinak zainteresujete. Neberte si ho ale do firmy za partnera. Málo lidí má takové štěstí, že najde partnera splňujícího všechna potřebná kritéria, podnikají proto radši sami. Věřím, že je to lepší než podnikat s někým nevhodným, protože dříve nebo později přijdou problémy.

Mají ženy v podnikání ve srovnání s muži v něčem výhodu?

Podle mého názoru v tom, že dokážou zvládat hodně věcí najednou a dokážou tvrdě pracovat, aby věci dotáhly do konce. Tím, že musí zvládat vedle podnikání i rodinu, musí výborně zvládat organizaci času a co nejekonomičtěji jej využívat. Od mužů se naopak mohou učit, jak získat v některých situacích nadhled a vyjednávat bez emocí či soucitu.

Čeho si na podnikání vážíte nejvíc?

Vždycky říkám, že kdo podniká, mohl by pracovat pořád - nikdy nezavřeme ty pomyslné dveře za prací, neustále se nám honí v hlavě myšlenky týkající se našeho businessu…
Mohli bychom u práce sedět 24 hodin denně. Pokud chceme, určitě si najdeme spoustu úkolů a činností, které je důležité vyřešit. Ale na druhou stranu, pokud se nám jeden den nebo týden třeba nechce dělat vůbec nic, nemusíme - nikdo nás za to nebude soudit, ani se ptát proč, všechno záleží jenom na nás.

Jakých met se Vám v podnikání podařilo dosáhnout a jaké jsou před Vámi?

Začínala jsem sama, podle svého rozumu způsobem pokus-omyl. Hodně jsem se ptala kolem sebe svých známých, kteří měli zkušenosti s podnikáním. Něco se podařilo, něco ne, ale většinou jsem měla štěstí. Podle mého názoru, když člověk ví, co chce, a má oči otevřené, tak má dobré předpoklady uspět. Ke konkrétním metám - jelikož jsem pozitivně myslící člověk, vidím jich hodně, ale ty nejdůležitější jsou: 

  1. Když jsem začátkem roku 2009 začala spolupracovat se svým současným obchodním partnerem, podařilo se nám díky promyšlené taktice získat exkluzivní kontrakt s výrobcem židlí SpinaliS pro distribuci na českém a slovenském trhu.
  2. Další metou byl již zmíněný úspěch v pořadu Den D. Účast v něm mohu každému, kdo o tom přemýšlí, určitě doporučit.
  3. Během prvního roku jsme vybudovali společnost s patnácti showroomy SpinaliS po celé ČR a SR, prodali židle SpinaliS tisícům spokojených zákazníků a vygenerovali obrat v desítkách milionů korun.
    V následujících letech se chystáme vykročit na další trhy.

Jak se snažíte odlišit od konkurence?

Firemními hodnotami jsou zcela určitě kvalita zboží a služeb, které každý rád doporučí dál.
Ráda bych dodala ještě osobní hodnoty - věřím, že je důležité je neopomenout: 1. Nikdy se nepřestat učit, jinak náš mozek zakrní. 2. Nikdy „neusnout na vavřínech", protože pořád je co zlepšovat. 3. Nikdy se nespokojit se sebou sama natolik, abyste přestala vyhledávat zpětnou vazbu.

zdroj: www.zivotnapadum.cz

reklama
reklama
reklama