reklama

Peníze vás udělají šťastnými. Když je utrácíte správně

Dostatek peněz není jediným měřítkem lidského štěstí. Dostatečně velká suma na bankovním účtu nás sice udělá klidnějšími, ale pocit euforie se dostaví pouze v okamžiku, kdy je utratíme za správné věci, které odpovídají naší osobnosti.

Foto: Thinkstock

Disponovat dostatečnými prostředky k zajištění štěstí nestačí. Abychom byli spokojení, musíme umět peníze vynakládat tak, že útrata bude v souladu s charakterovými rysy naší osobnosti. 

Naznačují to závěry analýzy výdajů zhruba 77 tisíc zákazníků, kterou provedli psychologové z univerzity v Cambridge ve spolupráci s bankovními institucemi. Kromě detailního průzkumu jednotlivých transakcí rovněž vyplňovali dotazník.

Psychologové pak k pěti základním charakterovým typům přiřadili i položky, za něž finance dotyční utrácí. Pokud peníze utrácí dobře, mohou podle psychologů dokonce najít lepší práci, správné partnery nebo přátele. Pochopení desítek nuancí v souvislosti s každodenními výdaji rovněž pomůže zefektivnit spotřebitelské poradenství.

Za co tedy utrácí extroverti, introverti nebo svědomití lité, kteří myslí především na zadní kolečka?

1) Svědomití jedinci mají jasno. Nejvíce peněz z jejich účtů putuje na služby související se zdravím a fitness nebo na finanční produkty pojišťoven. Nejméně peněz naopak vynaloží na hračky, koníčky a samozřejmě hazardní hry.

2) Typický extrovert naopak většinu peněz utratí za zábavu a cestování, nejméně pak ze svého účtu věnuje na různé pojistky případně účetní poplatky. 

3) Introverti minimum prostředků utratí na něco jiného než je charitativní činnost. Myslí nejenom na opuštěné děti, na něž přispívají v rámci desítek fondů, ale i na zvířata v útulcích. U takových lidí byste těžko čekali na zbytečné výdaje ve formě pokut za dopravní přestupky nebo za jízdu metrem na černo.

4) A právě pokuty nebo peníze za hazard nejčastěji utrácí neurotičtí jedinci, kteří minimum svých vydělaných peněz vydají za zboží v papírnictví, stejně jako za dovolenou v hotelu.

5) Lidé otevření novým věcem, zážitkům nebo získávání nových informací pravděpodobně nejvíc peněz utratí ve zkrášlovacích centrech a prioritou pro ně nebude placení hypotéky.

reklama
reklama
reklama