reklama
 

Rychlý návod, jak zatočit se stresem a přepracovaností

Co dělat, když máme pocit, že je toho na nás moc? Tady je první pomoc.

Foto: Isifa/Thinkstock

Každý má někdy pocit, že už je toho na něj moc. A kdo říká, že ne, tak si to buď nechce připustit, anebo je ztělesněním dokonalosti. Tenhle pocit přitom vůbec nemusí pramenit jen z povinností, které máme v zaměstnání, ale i z problémů, které se na nás někdy valí v osobním životě.

Čím intenzivnější je tenhle pocit stresu, tím méně toho zvládneme a tím méně jsme výkonní. A jen tak ho hodit za hlavu je tak těžké. Možná vám v takové chvíli pomohou některé z následujících rad.

1) Uvědomte si...

...zda je všechno, co děláte, opravdu důležité. Žít přítomností je takové pěkné klišé, které se ale nemusí vždy vyplatit. Koukejte se dál, do budoucna, stanovte si cíle, kterých chcete dosáhnout, a pak zijstěte, zda jsou všechny povinnosti, které každý den děláte, opravdu tak důležité, a zda by se třeba nedaly občas vynechat.

2) Šetřete časem

Pokud máte malé dítě, asi ho budete muset každý den nakrmit, pokud ale krmíte jen manžela, jistě to párkrát do týdne zvládne sám. Jestli vás víc trápí pracovní povinnosti, zkuste se zamyslet nad tím, jestli například až moc neschůzujete kvůli věcem, kterým by stačil jeden telefonát. Nebo jestli nepíšete až zbytečně moc dlouhé e-maily a podobně. Jestli jste přepracovaná, pak je každá vaše minuta drahá. Na to nezapomínejte.

3) Odložte to

Některé věci skutečně udělat musíte, to je jasné, ale u některých si klidně můžete říct, že když je o den o dva odložíte, nic se nestane. Zkuste si proto ke všem povinnostem, které vás v nejbližší době čekají a kterých se už teď děsíte, stanovit priority, jak moc jsou důležité a jak moc spěchají. Možná že zjistíte, že si klidně můžete udělat volný večer, nebo v klidu zajít s kamarádkou na oběd a nehltat u počítače.

4) Poznejte se

Zkuste vypozorovat, za jakých podmínek se vám nejlépe pracuje. Jste ráno nabití energií a všechno zvládnete dvakrát rychleji? Naučte se vstávat dřív a udělejte něco ještě před odchodem do práce. Pokud se vaše zaměstnání z domova dělat nedá, využijte ten čas třeba na žehlení či vysávání (na nadávající sousedy kašlete). Někomu se zase lépe pracuje v noci, jiný miluje dobu, kdy jdou všichni z kanceláře na oběd a nikdo ho tam neruší, další se neobejde bez hudby nebo třeba bez hrnku s čajem. Poznejte svoje rytmy a potřeby a snažte se jim maximálně vyhovět.

5) Začněte nejdůležitějším

Někdy to může být úplná maličkost. Například pokud vaše práce závisí ještě na práci jiných, rozešlete e-mail s prosbou už před odchodem do práce. Kolegové si ho přečtou možná už v tramvaji, případně hned po příchodu do práce a mohou na věci začít pracovat, čím jste ušetřili nějaký čas. Zároveň se snažte jako první vyřídit to opravdu neodkladné, případně to nejsložitější, ať to celý den nenosíte v hlavě a zbytečně vám to nečeří mysl.

6) Dejte si čas

Jestli vážně hodláte jet naplno celý pracovní den a možná i pak po návratu domů, nemůžete se divit, že vlastně nakonec neuděláte nic. V takovém zápřahu se pak stane, že nad jedním hloupým údajem přemýšlíte dvacet minut, přestože jindy byste ho znali hned. Mozek zkrátka nedokáže běžet na plné obrátky takhle dlouho. Potřebuje ten zápřah proložit chvílemi klidu. Právě proto neberte to, že si zajdete na oběd, jako flákání. Nejde nutně o to jídlo, klidně si jen dopřejte krátkou procházku, dojděte si někam pro kávu, nebo si prostě jen na chvíli sedněte na lavičku a pozorujte cvrkot. Je dost možné, že právě v těchto chvílích dostanete ty nejlepší nápady.

7) Nastavte pravidla

Abyste se ze všech povinností nezbláznila, je třeba nastavit si nějaké mantinely. Potřebujete pracovat o víkendu? Ok, povolte si sobotní dopoledne, ať to máte z krku, a po zbytek času se věnujte rodině. Pokud se na svůj osobní život vykašlete, garantujeme vám, že co nevidět přijde chvíle, kdy toho začnete litovat a bude vás to frustrovat. A zdržovat, samozřejmě.

8) Naučte se říct ne

Možná už jste si všimla, že když na všechno nadšeně (nebo třeba jen ze slušnosti) kývnete, začne vám to brzy přerůstat přes hlavu. Naučte se proto zdvořile odmítnout, případně vymyslet jinou alternativu, aby byl šéfův úkol splněn, ale nemusela jste ho dělat vy. Naučte se také vybírat si, co opravdu chcete, co vás baví, a tomu se věnujte. Ono vám to pak i půjde lépe od ruky.

9) Nenechte se rušit

Stokrát omílaná poučka, jenže patří k těm nejdůležitějším. Naši výkonnost nejčastěji kazí právě to, že nás neustále něco ruší. Může to být kolega, upozornění z Facebooku, která vám pořád blikají na telefonu, přestože na počítači jste stránku ukázněně zavřela, telefon navíc pořád zvoní... Seznam těch věcí je nekonečný. Přesto jich zkuste co nejvíce eliminovat. Kolegům oznamte, že teď musíte dělat něco vážně důležitého, tak ať na vás hodinu nemluví. Telefon ztište a klidně zavřete do šuplíku. On se bez vás svět během těch 60 minut nezblázní.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Ženy jsou tak schopné jako muži. Ale nemají sebevědomí

5 chytrých rad, jak si uspořádat čas a všechno stihnout

Vyhazov za sledování Facebooku a e-mailů: Je to možné?

Božská Taylor a vyzývavá Selena. Jinak byly ceny AMA přehlídkou divnosti | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama