reklama

Příběh jedné z vás: Inspirujte se a splňte si svůj sen

Toužíte podnikat a nemáte odvahu začít? Nebo se bojíte, že nemáte dostatek kapitálu, či zaručený byznys plán? Přečtěte si rozhovor s ženou, která dovahu i nápad měla a vrhla se proto do podnikání po hlavě! Bude pro vás inspirací!

Foto: Profimedia.cz

Toužíte podnikat a nemáte odvahu začít? Nebo se bojíte, že nemáte dostatek kapitálu, či zaručený byznys plán? Přečtěte si rozhovor s ženou, která dovahu i nápad měla a vrhla se proto do podnikání po hlavě! Bude pro vás inspirací!

Markéta Puzrlová se narodila v Liberci, je vdaná, má dvě děti, dceru 8 a syna 5 let. V porevoluční euforii vystudovala dvoujazyčné Česko-německé gymnázium a Germanistiku na Filozofické fakultě UK. Pracovala v komerčním sektoru, v dceřiné společnosti německého koncernu, během mateřské dovolené se věnovala komunální politice, pracovala pro neziskový sektor v rámci různých evropských projektů. Po mateřské vyhrála výběrové řízení na pozici manažer pro rodinnou politiku v Jablonci nad Nisou. V roce 2011 začala podnikat. V České republice distribuuje kvalitní prémiové čaje německé značky TeeGschwendner.

Jaká byla vaše cesta k podnikání?

Dva roky jsem pracovala jako manažer pro rodinnou politiku v Jablonci nad Nisou, byl to výborný projekt. Ale během té doby jsem zjistila, že funkce úředníka mě úplně nenaplňuje a lákalo mě zkusit něco sama. V devadesátých letech začal podnikat můj otec, původně univerzitní pedagog. Bral mě s sebou na obchodní cesty, což mě strašně bavilo. Navíc tatínek vždycky říkal, že mám na podnikání talent. To byla moje první zkušenost s podnikáním. A pak jsem po letech náhodou narazila na výborné čaje TeeGschwendner. Ty nakonec uvádíme na český trh.

A jak jste ten váš úžasný čaj objevila?

Část naší rodiny má kořeny v Německu, to mě také motivovalo ke studiu Germanistiky. Chtěla jsem blíže poznat jazyk i kulturu, což mi dalo dobrý základ pro jednání s německým obchodním partnerem. Ve Stuttgartu žije má pětasedmdesátiletá tetička. Když jsme u ní před rokem a půl byli na návštěvě, strašně nám chtěla koupit nějaký dárek. Nakonec se rozhodla, že nám koupí čaj. Koukali jsme překvapeně, bylo léto, horko, ale tetičce se neodporuje. Takže jsme, celá rodina, následovali tetičku do specializované prodejny čajů TeeGschwendner - dnes našeho obchodního partnera. Prodejna mě úplně uchvátila. Vybavení, chování personálu a ten čaj! Pamatuji se, že jsem si tenkrát dala Letní rooibos. A tam jsem si řekla, že jestli bych někdy chtěla s něčím podnikat, tak tohle by mě bavilo. Já vůbec nepiji kávu, odjakživa jen čaje. A pak mě jedna kolegyně z úřadu upozornila na projekt Život nápadům.

Jak vám Život nápadům pomohl?

Akademie byla úžasná. Nejdříve jsem se trochu obávala, spousta cizích lidí. Ale během těch dvou dnů se tam vytvořila úžasná atmosféra. Myslím, že ženy nejsou v byznyse tak nepřátelské jako muži. Samozřejmě musíte mít v sobě touhu uspět, ale více sdílíme. Výborně byly sestaveny i semináře, přednášející uměli zaujmout. Nezapomenu na pana Komárka, který nás upozorňoval, že někdy je dobré i zdravě zkrachovat. Pan Trojan nám zase formou hry názorně ukázal cash flow. Je zajímavé vidět, jak tečou peníze. Akademii určitě doporučuji. Pomohlo mi to utřídit si spoustu věcí, upozornilo na různá úskalí, mluvili jsme s přednášejícími i o svých projektech. Navíc jsem získala kontakty na ženy po celé republice.

A pak jste se vrhla na svůj projekt…

To se stalo už před Akademií. Koncem roku 2010 jsem sebrala veškerou odvahu a zkusila oslovit firmu TeeGschwendner. Představte si středně velkou německou společnost, jen na centrále pracuje přes 200 zaměstnanců a jen v Německu má 120 specializovaných prodejen s čajem. Taktně mi poděkovali za zájem a odkázali mě dál, k podobné firmě do Rakouska. Jela jsem tedy do Vídně, ale spolupráce z toho nakonec nevzešla. Tak jsem se znovu vrátila do Německa do centrály. Asi pro tu neodbytnost svolili, že bychom se mohli sejít. A během osobního jednání jsme si padli do oka a domluvili se, že to zkusíme. Následovala dlouhá jednání a od září 2011 jsme spustili oficiální webové stránky a rozjeli pilotní projekt.

Jak funguje spolupráce s centrálou?

V Německu se hodně uplatňuje forma franchisingu. Centrála se stará o nákupy, ručí za absolutní nezávadnost produktu a skutečnou BIO kvalitu. Ve vlastní laboratoři průběžně zkouší všech téměř 400 druhů čajů. My máme stabilní sortiment 24 druhů, které jsme dostali pro začátek. Je to špička mezi čaji, ne žádná masová záležitost. Jedná se o sypané čaje ve speciálním gastro balení, každá porce je zvlášť v hermeticky uzavřeném obalu. Sortiment obsahuje i sezónní čaje a Ice tea. Zatím nemáme specializovanou prodejnu, je potřeba vyzkoušet, jak půjde sortiment na odbyt.


Naše webové stránky jsou v podstatě českou verzí německých stránek dodavatele. E-shop běží na českém serveru, ale v korporátním designu. Marketing máme poměrně striktně daný, oslovujeme určitou cílovou skupinu - zákazníky, kteří mají rádi kvalitní a dobré čaje. Jedná se většinou o střední a vyšší vrstvu, která vyhledává informace o produktu a kvalitu dokáže i zaplatit. Před Vánocemi jsme se zúčastnili vánočních trhů v Liberci a Jablonci, dokonce máme jeden pilotní projekt ve škole, kde jsme nabídli naše ledové čaje jako alternativu lehkého, zdravého pití k přeslazeným limonádám.

Jak řešíte financování?

Nejsme kapitálově propojeni s centrálou. Máme od nich know how, konzultujeme marketing, prošli jsme mini školením o produktech, o filozofii firmy a historii. Samotný projekt financujeme z vlastních zdrojů,  kofinancování kvůli cash flow řešíme s bankami.

Takže rodina není na vašem podnikání finančně závislá?

To bych se bála. Manžel podniká v jiné branži, toto je můj experiment. Ale pomáhá mi. Děti máme relativně malé, syna to moc nezajímá, spíš si stěžuje, že na něho nemám tolik času, ale dcera je nadšená a jednou prý chce také prodávat čaje.

Zabírá vám podnikání hodně času?

Určitě ano. Teď je to extrémně náročné psychicky, fyzicky i logisticky. Musím zorganizovat děti, hlídání - to je management v praxi - kdy, kde, kdo. Ale s tím se počítalo, proto jsem počkala, až budou děti trochu větší. Děti jsou takový bonbónek navíc, ale neviděla bych to jako extrémní překážku v podnikání. Když děti nemáte, tak si neuvědomujete, kolik máte času. Dáte se do lajny a fungujete. S dětmi je to jinak. Každé dítě je jiné a má jiné nároky.  To musí každá máma, která chce začít podnikat, posoudit.

O víkendech také pracujete?

Mám nutkání, ale děti mě nenechají. To je taková dobrá zdravá brzda. Děti mi vždycky připomenou ty pravé hodnoty, o víkendech se snažíme užívat si rodinu.

Jaké má podnikání výhody a nevýhody oproti zaměstnání?

Můžete si plánovat čas, což je skvělé. Ale na druhou stranu máte veškerou zodpovědnost. Nestojí nade mnou šéf, ale zákazník. Když jsme prodávali čaje na stánku, říkala jsem kolegům: „Přátelé, na vás teď záleží, jestli lidé koupí." A bylo to výborné, dokonce nám někteří zákazníci říkali: „Vy jste tak příjemní, já to od vás koupím."

Kolik je vás ve firmě?

I s externisty skoro deset. Já jako jednatel, externisté v Liberci a v Praze. Když máme velkou ochutnávku, tak pomáhají i přátelé.

Rozmlouval vám někdo podnikání?

Ano, byli tací. Je docela náročné svému projektu věřit a přesvědčovat nejen sebe, ale i okolí včetně zákazníků. Když jsem pročítala příběhy žen na akademii GE, líbily se mi dva názory: Buď dobře víte, do čeho jdete, a v podstatě se jen osamostatníte ve svém oboru. Anebo se můžete vrhnout do něčeho, čemu vůbec nerozumíte. Ale pomáhá vám právě ta vaše naivita. Podnikatel je vždy tak trochu blázen, který jde do projektu, kterému řada lidí nevěří. Chce to trochu štěstí a hodně práce a třeba se to povede. Akademie je opravdu zajímavý projekt. Ráda čtu příběhy ostatních žen. Nejzajímavější jsou momenty, když nastal nějaký problém a jak se s ním dotyčná podnikatelka vypořádala.

Začínáte podnikat v době, kdy ze všech stran slyšíme slovo krize. Nebála jste se?

Samozřejmě sledujeme aktuální dění. Každý obchodník je závislý na stavu celého trhu. Naději mi dává skutečnost, že centrála v Německu krizi téměř nepocítila.

Co bylo zatím nejtěžší?

Nejhorší byl start a prosazovat značku. Je naprosto nová, navíc pro český trh hodně exotická. Najít cestu, jak dostat produkt k zákazníkovi, je klíčové. Hledáte, studujete, zkoušíte. Ráda to porovnávám právě s ostatními ženami z akademie, jak na to šly ony.

Jaké vlastnosti by podle vás měla mít žena podnikatelka?

Dámy, které se sešly na akademii, byly každá úplně jiná, ale jednu věc měly společnou - aktivitu. Ať už v jakémkoli oboru, aktivně hledaly, přemýšlely nad sebou, co dál, jak dál, jak to dělat ještě lépe. Sešlo se tam spektrum žen od 20 do 50 let, rozvedené, svobodné, s dětmi, vdané, všehochuť.

Jak reagoval manžel, když jste přišla s podnikáním?

Můj flegmatický manžel zajásal. Mé působení v politice už ho začínalo trochu ubíjet. Měl radost, že se bude dělat něco „užitečného".

Dala vám politika něco, co se vám teď hodí?

Určitě. Naučíte se počítat s jakoukoli variantou, poznáte psychologii jednání s lidmi, s obchodními partnery. Jinak se bavíte s dvacetiletým studentem a jinak s jednatelem společnosti.

Máte nějaké oblíbené motto?

Charismatický leader umí změnit okolí i celou společnost. Lidově řečeno - ryba smrdí od hlavy.

Co děláte pro to, abyste uspěli?

Hodně studujeme, všímáme si produktů ostatních firem z branže, jak to dělají jinde. Současně je potřeba se odlišit a být aktivní. Důležité je, být přesvědčeni o kvalitě svých produktů, což jsme. Pokud tomu nevěříte, tak to nemůžete dělat. Dokážeme vysvětlit zákazníkům, jakou mají naše produkty hodnotu. Ale nejsme vlezlí. Nechci nikoho obtěžovat, sama nemám ráda každodenní spamy a nevyžádané nabídky od různých společností. Tak takhle ne. 

Doporučila byste podnikání i ostatním ženám?

Určitě. V životě může vyplynout určitá situace, kdy už si troufáte. Máte nějaké zkušenosti, nebo se naskytne příležitost, někdo nebo něco se objeví, nastane správná konstelace, včetně té rodinné, která ženy hodně ovlivňuje. Každá víme, jaké máme možnosti. Chce to zhodnotit, co bude podnikání vyžadovat, kolik času, peněz, jaké znalosti budu potřebovat. Někdo si může otevřít malý salon s kosmetikou v místě svého bydliště a může to fungovat výborně. Někdo jiný se vrhne na větší projekt třeba výhradního zastoupení zahraniční značky.

Myslíte, že v České republice to mají podnikatelé jednoduché?

Jak v čem. Většinou vám musí pomoci odborníci např. s podvojným účetnictvím nebo komunikací se státní správou, abyste něco neopomněla. Například v gastronomii jsou hodně přísné podmínky. Je šílené, že tady všechno strašně dlouho trvá. Například v Číně, jakmile chcete podnikat, všechno je vám k dispozici. Chcete zvyšovat HDP, všichni včetně úřadů vám jdou na ruku. Ale na druhou stranu u nás jsou často lidé agresivní na úředníky, kteří za nic nemohou a jen se řídí zákony.

Co legislativní zátěž pro podnikatele, daňové odvody?

V šoku jsem byla po té, co jsem zaměstnala prvního člověka. Tak vysoké odvody na zdravotní a sociální pojištění i z minimálních výdělků!  To mě hodně překvapilo. To je velký problém a myslím si, že než aby podnikatelé zaměstnávali lidi, snaží se to různě obejít. Takto opravdu nejsme konkurence schopni,  je to hodně tvrdé.  Zdanění zisku myslím, že je celkem normální na dnešní poměry a ve srovnání s Eurozónou.

Projekt Život nápadům pomáhá ženám uskutečnit první krok v podnikání

41 % žen v ČR by začalo podnikat, pokud by měly v období rozjezdu podnikání k dispozici místo, kam se mohou obrátit pro informace. Projekt Život nápadům podporuje ženy, které chtějí začít nebo rozvíjet své podnikáním.
V roce 2011 proběhl první ročník Víkendové akademie. Čtyři z jejích úspěšných absolventek budete moci postupně poznat v této rubrice.

Zaujal Vás jejich příběh? Chcete se zapojit do projektu?

Registrujte se a získáte přístup k inspirativním informacím a nástrojům.
Projekt vznikl za podpory společnosti GE Money Bank. Více na zivotnapadum.cz.
 

 

 

Bittnerová: Vložky zdarma? Pro spoustu žen je menstruace stigma, muži diskuzi hrotí | Video: Emma Smetana
reklama
reklama
reklama