reklama

Pět pravidel k úspěchu

Při zahájení podnikání je dobré držet se několika rad. Znějí jednoduše, dokáží ale ušetřit řadu starostí.

Foto: Profimedia.cz

Při zahájení podnikání je dobré držet se několika rad. Znějí jednoduše, dokáží ale ušetřit řadu starostí.

1. Nápad rozhoduje

Rozmyslete si, v jakém oboru chcete podnikat a jaká je v tomto segmentu situace na trhu. Větší šanci na úspěch mají obvykle ty služby či produkty, které ještě na trhu neexistují (nebo takové, které výrazněji mění ty, na něž už jsme zvyklí). Samozřejmě, prorazit lze i s tím, co už je nabízeno. V tomto případě je zapotřebí detailně promyslet, jak se odlišit od konkurence, jestli kvalitou služeb, určitou přidanou hodnotou, případně i cenou.

Přesto stále platí, že nejlepší cestou k úspěchu je najít „díru na trhu". Může se zdát, že nabídka produktů a služeb je již kompletní, přesto se každý rok objevují další podnikatelé s novými nápady. Je dobře se zeptat sama sebe, co o vám samotné chybí. Co by asi ocenili lidé ve vašem okolí? Důležité je i to, abyste sama byla o svém nápadu přesvědčená.

Kdo má svou práci rád, investuje do ní více času a snáz přesvědčí okolí, že přináší něco výjimečného, kvalitního. Naopak pokud sama na svůj podnikatelská záměr hledíte jen jako na obživu, stěží přesvědčíte ostatní, že by právě do těchto služeb měli investovat. Když budete mít nápad, promyslete, jak jej nejlépe realizovat: zvažte, jakou formu bude vaše společnost mít a připravte si byznys plán.

2. Sečtěte náklady… a pak je znásobte

Vypracujte finanční plán. Poučky pro začínající podnikatele dokonce říkají, že je dobré sečíst si předpokládané náklady, a poté je vynásobit dvěma. Často se totiž stane, že začínající podnikatelé opomenou určité situace, které mohou nečekaně nastat. Když budete znát tuto částku, promyslete možnosti financování. Kolik vám může půjčit rodina a přátelé? Je možné pro váš projekt získat investora? Jaké půjčky nabízejí finanční instituce? Všechny tři skupiny s sebou nesou určité výhody i nevýhody.

Rodina a přátelé vám obvykle půjčí ochotněji, na druhou stranu vaše podnikání může negativně zasáhnout mezilidské vztahy. Také v případě, že se jedná o blízké osoby, vše si zajistěte smlouvou, předejdete tak možným nesrovnalostem v budoucnosti. Investoři po vás budou chtít obvykle určitý podíl na podnikání a také kontrolu. Rozhodnete-li se pro bankovní půjčku, zaměřte se především na úroky z půjček a podmínky úvěrové smlouvy, ať své podnikání nezatížíte příliš vysokými splátkami.

3. Nepodceňujte marketing a komunikaci

Už při počátečním plánování není dobré opomíjet, jak bude vaše firma působit navenek a co bude komunikovat. Naopak, marketingový plán má být součástí byznys plánu. Většině začínajícím podnikatelům se zdá, že v počátcích je na marketing příliš brzy, protože musejí řešit celou řadu jiných otázek.

Na druhou stranu právě vznik firmy nebo provozu je jedním z nejzásadnějších momentů, kterým představujete své služby. Ve chvíli, kdy vstupujete na trh, získáte snáz pozornost médií i okolí, v němž své služby nabízíte. Marketing či public relations jsou proto nezbytným krokem k dosažení úspěchu v budoucnosti. Promyslete si tedy několik věcí. Jak se bude firma prezentovat? Jak se odliší od konkurence? Jaké jsou její přednosti a jak o nich nejlépe dáte vědět světu? Důležité je také už dopředu počítat s tím, že na marketing je třeba vynakládat čas i peníze.

O tom, jak si vážit kritiky a jak být upřímná ke svým klientům - se dočtete ZDE! 

Zdroj: www.zivotnapadum.cz

reklama
reklama
reklama