reklama

Mějte svůj důvod proč

Gabriela Křivánková se do podnikání nevrhla po hlavě, ale s rozvahou, a ještě v tandemu – s Janou Merunkovou. Podařilo se jim pod hlavičkou Yourchance nejen rozjet komplexní aktivity, ale některé z nich doslova vydupat ze země navzdory odrazování těch, kteří jim nedůvěřovali.

Foto: Profimedia.cz

„Jednou mi někdo řekl, že člověk je úspěšný, když je úspěšný nejen ve svém pracovním životě, ale i osobním, a tím se řídím,“ říká v souvislosti s hodnotami, které ctí, Gabriela Křivánková.

Do podnikání se nevrhla po hlavě, ale s rozvahou, a ještě v tandemu – s Janou Merunkovou. Podařilo se jim pod hlavičkou Yourchance nejen rozjet komplexní aktivity, ale některé z nich doslova vydupat ze země navzdory odrazování těch, kteří jim nedůvěřovali.

Jak jste dospěla k myšlence začít podnikat a ještě navíc podporovat podnikání? Proč formou obecně prospěšné společnosti?

Původně jsem podnikat vůbec nechtěla, ale postupem času jsem jako zaměstnanec jedné menší společnosti začala zjišťovat, že mé hodnoty a hodnoty mého zaměstnavatele jsou rozdílné, a že mě práce, kterou dělám, sice živí, ale neposkytuje mi pocit naplnění. V tu dobu jsem ale ještě neměla dostatek odvahy praštit do stolu a udělat rozhodnutí. Takže jsem tuhle myšlenku nějakou dobu nosila v hlavě a přemýšlela, jak ji naplnit. Párkrát jsem ji i vyslovila nahlas, až mi jednoho dne Jana Merunková dala nabídku. Znaly jsme se a nějakou dobu jsme se už pracovně setkávaly, byť v trochu jiné roli. Začaly jsme přemýšlet nad společným konceptem podnikání a nad tím, jak naše firma bude fungovat, co bude mít kdo na starosti apod.

Pamatuji si, jak jsme seděly u nás v obývacím pokoji na zemi, měly kolem sebe rozloženou spoustu papírů, barevných tužek, a dávaly dohromady podnikání, bavily se o tom, čeho chceme dosáhnout, jaké jsou naše hodnoty, v čem se potkáváme a kde mohou být různá rozcestí a úskalí. V tu chvíli jsme vlastně dospěly i ke klíčové myšlence, která nás spojuje a kterou jsem si uvědomila až mnohem později. Na začátku podnikání každé z nás bylo setkání s klíčovými lidmi, kteří nám dali příležitost a věřili v nás, takže i proto Yourchance, Vaše šance. Chceme dávat lidem příležitost, aby šli ve svém životě za tím, co opravdu chtějí. Je pak na každém, co se svou příležitostí udělá.

A proč jsme zvolily obecně prospěšnou společnost?

Smyslem Yourchance je podpora a rozvoj podnikání, což děláme hned několika formami, jako jsou např. přednášky na akademické půdě, články, projekt Podnikam.eu. Samozřejmě máme i komerční aktivity, jako je koučování, poradenství, workshopy apod., ale pořád ty obecně prospěšné převažují a převažovaly již při založení. Proto jsme se rozhodly pro tuto právní formu. Výběr jsme potom ještě konzultovaly s právníkem.

Navazovala jste na předchozí zkušenosti v oboru?

Původně jsem vystudovala Vysokou školu ekonomickou, potom jsem se pohybovala v koučování, koordinovala obchodní tým a vedla menší firmu. Díky tomu, že jsem pracovala v malé společnosti, měla jsem příležitost k hodně věcem přičichnout a vidět, jak fungují v reálu. Když se ale zamýšlím nad tím, jak jsem využila své předchozí zkušenosti, musím říct, že jsem se všechno učila od začátku. Hodně jsem četla, poslouchala a setkávala se s úspěšnými lidmi a nasávala podnikatelské myšlení, protože ve škole se jej člověk bohužel nenaučí. Na druhou stranu díky škole rozumím více některým číslům, marketingu apod. Myslím, že jsem někde na začátku velkého, nikdy nekončícího procesu učení se podnikatelskému myšlení. Ale mám již za sebou pár zkušeností, o které se ráda se začínajícími podnikateli podělím.

Na jakých hodnotách stavíte a jak je promítáte do své práce?

Mé osobní hodnoty jsou leadership, láska, svoboda, vzdělání, rodina. Využívám je, když stojím na rozcestí a přemýšlím, co dál. To je okamžik, kdy své rozhodnutí filtruji přes hodnoty, na kterých si zakládám. Chci, aby mé podnikání bylo etické, aby si lidé, se kterými se budu setkávat, vždy odnesli něco užitečného pro sebe a mohli mne považovat za svůj vzor. Naopak i já chci dál poznávat osobnosti, od kterých se budu moci inspirovat, ať už se jedná o rozhodnutí v pracovním, či soukromém životě.

Jak jste překonávala strasti související s podnikáním? Kterou považujete za nejvýraznější?

Svým založením nejsem úplně extrovert, který by se s každým hned bavil a byl kamarád. Musela jsem se naučit navazovat rychleji kontakt s lidmi a být více komunikativní. Další věcí bylo vystupování na veřejnosti a prezentace a určitě bych našla další. Jak na to? Zatnula jsem zuby a udělala to. On potom strach z toho, že něco nemůžete, je menší, když to uděláte. Začala jsem si dávat menší cíle, za jejichž splnění se odměňuji. To funguje.

Kde jinde se Vám podařilo najít oporu nebo podporu?

Mojí velkou psychickou, a na začátku i finanční podporou, byl můj přítel. Přestože nestudoval speciální kurzy, má dar se zeptat ve správnou chvíli na správnou věc. Ony pak ty puzzle do sebe zapadnou a dávají člověku větší smysl. Další velkou výhodou je, že podnikáme s Janou společně, můžeme se o sebe opřít a krýt si záda. Každá máme ve firmě své úkoly, různé aktivity, ale zaměření na cíl je společné.

Měla jste nebo máte nějaký podnikatelský vzor?

Mám ve svém okolí několik žen, jejichž vlastnosti se mi líbí, a které bych ráda také jednou měla.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Příležitost ovlivňovat podnikatelský svět v ČR a životy lidí, ať už je to prostřednictvím Yourchance, Asociace rodinných firem, nebo projektu pro děti z dětských domovů Podnikam.eu. Mám ráda pocit, když se s někým bavíte nebo něco řešíte, a ten člověk vám potom řekne: „Díky, tohle mi pomohlo,“ nebo: „Díky našemu setkání jsem dokázal to a to.“ Když také vidíte, jak vám rostou pod rukama děti z dětského domova, mění své názory, začínají číst knížky osobního růstu, se zapálením zakládají studentskou firmu, to je to, kdy si vždycky říkám, že to má smysl.

Čeho si na podnikání ceníte nejvíc?

Možnosti ovlivňovat svoje okolí a toho, že se člověk neustále učí novým věcem, např. vyvažovat svobodu disciplínou. Myslím, že v podnikání dokonale funguje rčení: „Jaký si to uděláš, takový to máš.” Nikdo vám nestaví limity. Jediným limitem v tom, čeho chcete v podnikání dosáhnout, jste vy sami a váš způsob myšlení. A to mi přijde úžasné. Podnikání mi umožňuje překonávat sama sebe i překážky, růst a vidět za sebou výsledky, které mi dávají pocit dobře odvedené práce.

Když se dnes ohlédnete, udělala byste něco jinak?

Myslím, že ne. Díky ne vždy správným krokům jsem se naučila hodně věcí, které bych jinak neuměla nebo neznala.

Na co by si měly dát ženy, které začínají podnikat, pozor?

Je dobré si najít to, co je baví, rozmyslet si, jak chtějí, aby jejich podnikání fungovalo, a všechno si spočítat. Zjistila jsem, že spousta lidí se do podnikání vrhne s nadšením, a pak se diví, že účty nepřestaly chodit a není na jejich zaplacení. Z toho důvodu se snažíme pracovat s lidmi už na začátku podnikání. Příští měsíc například pořádáme Letní školu podnikání. Dále je to určitě o víře v to, co dělají: aby byly nadšené, přestože přijdou překážky, vytrvalé a vždycky měly svůj důvod proč. To pro ně bude motorem na jejich cestě ke splněnému snu.

Mají ženy v podnikání ve srovnání s muži v něčem výhodu?

Obecně bych řekla, že ženské podnikání je jiné než to mužské. Výhodu? Nevím, možná díky svému založení dokáží lépe využít empatie.

Podnikatelského ducha se snažíte podchytit v dětech, které vyrůstají v dětských domovech – jak se Vám to daří?

Ze začátku jsme museli překonat určitá paradigmata, která si děti nesou: „Dovolenou platí sponzor,“ nebo: „My to dostaneme zdarma, protože jsme z děcáku.“ Byly i překvapené, že chceme, aby četly. Dneska se dokáží nadchnout a vzít podnikání za správný konec: domluvit si vystoupení, zorganizovat taneční maratón. Samozřejmě, pokud se opravdu v budoucnu rozhodnou pro podnikání, čeká je ještě dlouhá cesta, ale v tuhle chvíli využily svou šanci podnikat alespoň po určitou dobu. Už vědí, že některé věci fungují jinak, než si myslely. Náš projekt ale nekončí. Chceme i nadále být s dětmi v kontaktu.

zdroj: www.zivotnapadum.cz

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama