reklama

Jak uspět při pohovoru a získat práci snů: Naučte se dobře prezentovat sami sebe

„Řekněte nám něco o sobě." Věta, se kterou se na pracovním interview velmi pravděpodobně setkáte. Jednoduchá otázka je ale trik. Dokážete ho správně odhalit? Klíčové je, jakým způsobem o sobě hovoříte.

Foto: iStock

Zkouška vašich komunikačních návyků. Právě tím je výše zmíněná výzva, abyste se personalistovi představili. Ve skutečnosti tolik nezáleží na konkrétní odpovědi, ale na její formě.

Sabina Nawaz pracovala pro společnost Microsoft 14 let, nyní působí jako kariérní poradkyně. Pokud by měla své klienty naučit jedinou věc, je to podle článku na jejím blogu především způsob sebeprezentace. To, jakým způsobem o sobě mluvíte s potenciálním zaměstnavatelem. 

Neomílejte znovu svůj životopis

Personalista si ho totiž už pravděpodobně nastudoval. Většina z nás má v úvodu schůzky s personalistou tendenci shrnout vzdělání, zkušenosti, diplomy a vypíchnout nejzajímavější projekty, na kterých jsme se podíleli. Tím ale o sobě neprozrazujeme nic nového. Personalista nemusí být údaji o nás zahlcen. Naopak. 

Vypíchněte to nejdůležitější

Představte se vlastností, která může něco přinést firmě, pro niž chcete pracovat. "Jsem přesvědčený/á, že mám dobré analytické schopnosti. Proto mě zajímá pozice, kterou nabízíte." Mezi jinými kandidáty také vyniknete tím, že si dopředu zjistíte, jaké výzvy stojí před společností, kde toužíte získat místo. Pak můžete vysvětlit, jakým způsobem budete v této otázce přínosem.

Podle Sabiny Nawaz stojí za to říct o třech vlastnostech, které sehrály klíčovou roli ve vaší kariéře a mohou pomoci firmě, ve které pracujete.

Před pohovorem se sami sebe zeptejte na tyto věci…

  • Jaký dojem chcete na personalistu udělat?
  • Jaké jsou vaše hlavní kariérní úspěchy?
  • Které vlastnosti vám pomohly jich dosáhnout?

Vyvarujte se banalit a klišé. Každý o sobě řekne, že je spolehlivý, týmový hráč a baví ho práce. Soustřeďte se na to, co vás odlišuje od ostatních. Proč právě s těmito vlastnostmi máte získat pozici, o kterou se ucházíte?

Žádejte o reference

V našich zeměpisných šířkách to ještě není plošným pravidlem, na Západě je to ale zcela běžné. Poproste bývalé kolegy a nadřízené, aby krátce shrnuli vaše působení ve firmě. Stačí jen několik vět. Jejich očima uvidíte své dovednosti v jiném světle a můžete to u pohovoru využít.

Co přesně chce personalista slyšet?

Inspirujte se tím, co říká ve svém podcastu Josh Doody. Jeho audiopořad Salary Negotiation se věnuje vyjednávání lepších platových podmínek. Podle Joshe musíte personalistovi odpovědět na to, čím zrovna vy můžete být pro jeho firmu přínosem. Proto potřebujete pochopit, proč daná společnost vůbec vyhlásila na tuto pozici výběrové řízení.

Jak vypadá příprava na pracovní pohovor?

Reference od bývalých spolupracovníků už máte, soupis klíčových vlastností pro danou pozici také. Teď si podrobně nastudujte inzerát, získejte co nejvíc informací o firmě, kde chcete pracovat. Třeba najdete její instagramový profil, blogy vašich potenciálních kolegů. Vaším cílem je zjistit co nejvíce: v jaké situaci se podnik nachází, zda čelí nějakým problémům, kam se chce posunout…

"Prosím, stručně…"

Vše, co o sobě řekněte, nesmí trvat déle než minutu. Jinak váš společník ztratí pozornost, a tedy i zájem. Nemáte vést monology, ale prozradit o sobě to nejdůležitější. Nalaďte se na lidi, kteří proti vám sedí. Jaká je celková atmosféra jednání? Podle toho svá slova směřujte a předejte svou vizi, která musí být jasná. Hodně štěstí!

reklama
reklama
reklama