reklama

6 způsobů, jak si udělat pořádek v životě a zklidnit se

Být zaneprázdněná a nestíhat už dávno není moderní a rozhodně to není důkazem toho, že jste úspěšná.

Foto: Thinkstock

Být zaneprázdnění a nestíhat už dávno není moderní a rozhodně to není důkazem toho, že jste úspěšní, cílevědomí, sebevědomí, samostatní nebo něco podobného. Vlastně to dnes spíš poukazuje na to, že si neumíte zorganizovat život a stanovit priority.

Což samozřejmě nemusí být nic jednoduchého. Většinou chceme stíhat úplně všechno a ve všem být perfektní, a když nám dojde, že se to nikdy nikomu nemůže podařit, neumíme si vybrat, jestli je lepší zpomalit v práci, mít míň kamarádek, nebo neuklizený byt.

Hranice mezi prací a domovem

Pokud se příliš stresujete, zkuste začít jasně oddělovat, kdy ještě pracujete, a kdy už začíná volný čas. Někdo v pohodě zvládá, když se ty dvě věci prolínají, ale někomu to pak celkem výrazně kazí spaní, ale i vztahy. 

"Když přijdete domů, převlékněte se z pracovního oblečení do pohodlnějšího, čímž přesvědčíte mozek, že už jste doma a můžete myslet na jiné než pracovní věci. Že můžete začít beztrestně odpočívat, tedy pustit si hudbu, film, mluvit s přáteli, jít běhat. A udělejte jednu z těch věcí pokaždé, když se budete cítit vystresovaně," radí pro Guardian koučka Julianne Miles.

Už jste to asi slyšela milionkrát, ale nepodceňujte čas na spaní. Stanovte si dobu, kdy budete pravidelně chodit spát, a v předstihu vypněte telefon, nebo se na něj aspoň přestaňte dívat. Budete díky tomu spát klidněji. Rovněž pravidelnost spánek zkvalitní, a vy tak budete méně unavená.

Naučte se to vypnout

Ono se řekne vypnout telefon, jenže za tím je zároveň i velké rozhodnutí. Vy totiž musíte především chtít se na chvíli odpojit. Samotné vypnutí přístroje totiž ještě nezajistí, že se přestanete stresovat. Musíte si srovnat v hlavě, že když se nějakou chvíli nepodíváte na telefon, nic se nestane. Že když e-maily vyřešíte o hodinu nebo dvě později, vlastně se nic nestane. Těch situací, kdy je totiž doopravdy potřeba odpovědět do minuty, je velmi málo, i když vám možná někdo tvrdí opak.

"I když vás třeba vaše práce baví, je potřeba občas věnovat pozornost a energii něčemu jinému, ať už to bude sport nebo nějaký jiný koníček. Jedině tak si udržíte zdravý odstup a váš život zůstane v rovnováze," radí HR ředitelka firmy Deloitte Caroline Hunt.

Zároveň byste měli vědět, že jak si lidi kolem sebe naučíte, tak se budou chovat. Funguje to v mnoha ohledech včetně e-mailu. Pokud budou kolegové nebo klienti vědět, že pravidelně kontrolujete mail i v jedenáct večer, budou vám v tu dobu psát a budou očekávat odpověď.

Nezakládejte si na zaneprázdněnosti

V posledních letech se z toho, jak strašně jsme zaneprázdněni, stal v podstatě životní styl. Spousta lidí žije tak, jakoby jediným smyslem života bylo celý den jen odškrtávat položky na seznamu úkolů. Zkuste se v tom kolotoči pravidelně několikrát denně aspoň na chvíli zastavit a třeba jen pět minut zhluboka dýchat. Nebo se zastavit a pozorovat cvrkot na ulici. Nebo si popovídat s kolegyní, aniž byste ji hned utnula se slovy: "Promiň, mám toho hodně, nestíhám." To už se prostě nenosí.

"Vytvořili jsme si takovou "busy" kulturu. Přitom bychom ale měli udělat krok zpátky a uvědomit si, proč to děláme. Samozřejmě že musíme všichni pracovat a vydělávat, abychom zajistili rodinu, ale vážně je nutné kontrolovat mail, i když na přechodu pro chodce čekáte na zelenou? Vážně nemůžeme pár minut jen tak být?" ptá se Gelong Thubten, kouč z Googlu.

Hlídejte si poloviční úvazek

Čím dál více firem využívá zaměstnance jen na poloviční úvazek a je to výhodné pro obě strany. Maminkám na mateřské to umožňuje snadnější návrat do práce, firmy nemusejí platit "celého" člověka, když pro něj nemají tolik práce. Jenže to dost často svádí k tomu, že nakonec pracujete mnohem víc, než byste měli.

Máte pracovat jen dva a půl dne v týdnu, ale přitom vyřizujete maily a vytváříte další hodnoty v podstatě každý den, protože zaměstnavatel zkrátka není zvyklý, že jste k dispozici jen v omezený čas. A protože vy máte práci rádi, cítíte zodpovědnost, jeho prosby ochotně plníte, přestože tomu obětujete svůj čas za pořád stejné peníze.

Na jednu stranu je v pořádku, že šéfovi neřeknete: "Promiň, dneska je čtvrtek, tak mě tvoje průšvihy nezajímají." Pokud mu ale vyhovíte mimo domluvené dny, měli byste si to pak zase jindy vybrat zpátky a třeba odejít dřív, nebo si domluvit náhradní volno.

Dokažte svoji flexibilitu

Spousty stresu a problémů vás může zbavit větší pracovní svoboda. Tedy například to, že nebudete mít pevnou pracovní dobu, nebo že můžete pracovat z domova. Není ale moc šéfů, kterým by se tyto nápady zamlouvaly, takže je potřeba jim dokázat, že to může mít pozitivní dopad i na ně.

"Upozorněte na čas, který ušetříte, když nebudete muset dojíždět. Vysvětlete, že čím míň lidí bude v kanceláři sedět, tím menší budou náklady na její provoz. Pamatujte si ale, že pracovat flexibilně neznamená pracovat méně, ale převzít kontrolu nad sebou samým, a zvýšit tak vlastní efektivitu," říká zakladatelka britské pracovní agentury Flexiworkforce Tracey Eker.

Poznejte sami sebe

Na druhou stranu je velmi důležité, abyste se neřídili jen různými poučkami, nebo tím, jak to dělají ostatní, ale zkusili vypozorovat přímo na sobě, jak se vám pracuje nejlépe. To, že si zařídíte home office, totiž nemusí nutně znamenat, že najednou budete šťastnější.

Co když vám bude chybět každodenní kontakt s lidmi, co když budete doma prokrastinovat ještě mnohem víc než v kanceláři? Počítejte také s tím, že věta: "Pracuji z domova." zní spoustě lidem úplně stejně, jako byste řekli: "Zdědil jsem ůl miliardy a už nemusím nikdy pracovat." Spousta z nich se totiž pak začne chovat tak, jako byste si doma váleli šunky a neměli do čeho píchnout. Může to tedy sice v něčem ulevit, ale někdy to kazí pracovní, rodinné i partnerské vztahy.

Všechny tyhle nástrahy musíte zvážit a vypracovat pracovní plán sami sobě na míru.

Chystá vláda super úřad na sledování lidí? Je to klíč k řešení epidemie? | Video: Martin Veselovský, DVTV
reklama
reklama
reklama