reklama
 

Tři příběhy žen, které pro své podnikání objevily kouzlo ruční práce

Firmy Oprášeno, Česká síťovka a Savon de Lisoleil založily čtyři ženy. Jak k podnikání přišly, a co všechno musely udělat pro to, aby byly tam, kde jsou teď?

Karolína Pechová
Karolína Pechová | Foto: Žena.cz

Karolína Pechová začala se znovuobrozením české síťovky po tom, co se jí babička pochlubila bulharskou síťovkou od svého dávného ctitele. Bohunka Krejčí a Veronika Benešová, které se spolu potkaly na Lince bezpečí, založily starožitnický obchod a půjčovnu Oprášeno. A Anastasia Krasilnikova na mateřské tak dlouho přemýšlela, co by mohla dělat, aby jí to bavilo, až začala vyrábět mýdla. Jak tvrdé úsilí stálo za splněním takových snů?A co vlastně tři příběhy spojuje? Tradiční ruční práce a historie.

Česká síťovka: Na nákupy stylově

Karolína Pechová, tvůrkyně českých síťovek, vystudovala kulturologii, která ji,jak sama říká, dokázala proměnit myšlení:"Jsem přesvědčena o tom, že když člověk opráší český vynález, vyrábí ho v chráněných dílnách, což má velký sociální přesah, výrobky si navrhuje sám a dále chce redukovat jednorázové obaly, tak je celá mise zaštítěna komplexním přemýšlením, které díky svému studiu mám," vysvětluje podnikatelka.

Nabídka jejich síťovek je velmi pestrá, od těch nejobyčejnějších, až po ty elegantní a hravé. Karolína Pechová si dává záležet na jednotlivých detailech a sní o tom, že letos na jaře vyrobí i kolekci batohů a kabelek. Inspiraci nachází všude kolem sebe a jak sama říká, ovlivňují ji i sociální sítě jakými jsou Instagram a Pinterest. Jejím snem je expandovat s českou síťovkou i za hranice naší země, což se ji po troškách daří, protože si jejích produktů už všimli v Nizozemí i Austrálii.

Na otázku, co je pro ni v její práci největším stimulem a co jnaopak vnímá nejsložitěji,odpovídá: "Asi nejtěžší je boj s časem, vzhledem k tomu, že se zabývám návrhem, vývojem, výrobou a následným prodejem tak je za tím spousta práce, kterou veřejnost nevidí. Samotný prodej probíhá na e-shopu, dále dodáváme produkty do některých prodejen a také objíždíme různé vybrané markety. Síťovky jsme schopni vyrobit i na míru s logem společnosti, což je pro nás jeden ze stěžejních pilířů prodeje. Tohle všechno děláme ve dvou lidech. Odměnou za všechno úsilí je mi ale vlastní nezávislost a kreativita."

Oprášeno: Místo, kde se zastavil čas

Oprášeno je opravdu jen jedno. Zvlášť staromilci by měli zpozornět. Projekt, který spolu založily Bohunka Krejčí a Veronika Benešová, na vás dýchne jedinečnou atmosférou. Obě mladé ženy jsou milovnicemi užitého umění první poloviny 20.století a baví je dávat mu nový příběh v kontextu moderních interiérů. Kromě toho, že starožitný nábytek a doplňky vyhledávají, restaurují a prodávají, nabízejí svůj netradiční showroom k pronájmu na nejrůznější akce a workshopy. "Do Oprášena dáváme velký kus sebe. Zákazníci za námi často chodí proto, že viděli někde fotku interiéru našeho showroomu v Karlíně a líbil se jim náš styl a přístup. Také nás baví hledat jedinečné kousky, které byly například vyráběny na míru konkrétnímu zákazníkovi. Nicméně i to nejběžnější Halabalovo křeslo má vždycky svůj jedinečný příběh, dvě stejná prostě neexistují," říkají majitelky.

Podnikání ve dvou má jistě své výhody,ale také své úskalí. Například,kdo koho poslouchá, kdo je tvůrčí tahoun a kdo řeší spíše marketing celého konceptu? "Takhle si to asi neumíme rozdělit. Nejlepší kreativní nápady přicházejí společně a pokud možno nenadále. Ale je jasné, že podnikání není jen o zábavě a tvořivosti. Snažíme se maximálně spolupracovat nebo si dělit úkoly podle našich aktuálních sil a talentů. Když se nemůžeme na něčem shodnout, máme v naší smlouvě ukotvené pravidlo hodu korunou, kterým se dá rozhodnout cokoli," říká Bohunka Krejčí a obě dodávají: "Nejtěžší je pro nás určitě komunikace s úřady, vedení dokumentace, účtování a v neposlední řadě taky vyvezení popelnic na ulici.. Také je někdy složité se rozloučit s některými kusy nábytku. Strávily u nás třeba delší čas nebo jsme do jejich renovace vložily hodně úsilí. Ale pak nás zase baví, když můžeme náš nábytek prodat do dobrých rukou, když víme, že se mu dostane potřebné péče a hezkého využití. A konečně nejvíc nás asi baví to, že ty staré věci nekončí nikde na smetišti, ale že po menší či větší úpravě mohou dál sloužit a dělat radost."

Savon de Lisoleil: Mýdla s příběhem

Když na vlastní oči vidíte mýdla s tak francouzským názvem, nenapadne vás, že je vyrábí maminka žijící v pražských Lysolajích. Ruska Anastasia Krasilnikova nejprve vystudovala bohemistiku v Moskvě a následně bankovní management v Praze. Co se stalo, že v sobě nakonec objevila vášeň pro ručně vyráběná mýdla?

"K výrobě mýdel jsem se dostala na mateřské dovolené, při které jsem chtěla dělat něco, co by mě mohlo živit a zároveň bavit. Začala jsme přemýšlet a výroba přírodní kosmetiky se mi zdála dobrou variantou. Vše se ale změnilo, když mi domů přišla silikonová forma na mýdlo, na které bylo napsáno, že je vhodná jak pro metodu za studena, tak pro metodu za tepla. Vůbec jsme nevěděla, co to znamená, a začala jsem vyhledávat na Internetu. První várka sice byla katastrofa, ale druhá dopadla dobře a dokonce mýdlo i pěnilo, a pak už to se mnou nebylo k zastavení, protože mýdlařina je velice návyková činnost," vysvětluje počátky svého podnikání Anastasia Krasilnikova.

V čem jsou mýdla Savon de Lisoleil jiná, než ta konkurenční? Za sebe bych řekla, že kromě toho, že krásně a velmi nenuceně voní, mají prostě styl: "Ráda si představuju, že dáma nebo pán, kteří si mýdlo koupí nebo ho dostanou jako dárek, mají radost z toho, jak je mýdlo zabaleno a uděláno. Vezmou ho do ruky, přivoní se k němu, pohladí krabičku nebo vzor na mýdle, přivoní si ještě jednou.. Mají radost z rozbalování. A když začnou mýdlo používat, tak je nezklame ani svou pěnivostí, ani pečujícími vlastnostmi. Mýdla v krabičkách nebo sáčcích jsou balena do hedvábného papíru, který připomíná balení prvotřídních dámských rukavic nebo punčoch," vypráví Anastasia Krasilnikova.

Kromě toho, že se pravidelně sebevzdělává v oboru, pořádá několik kurzů ve své dílně v Lysolajích. A ráda by zavedla i takové, které budou pomáhat podnikatelům v oblasti výroby kosmetiky. A jaké má Anastasia Krasilnikova bezprostřední plány na tento rok?"Ráda bych zavedla další sérii mýdel, velice se těším na obličejová a speciální mýdla s dehtem a speciálními oleji. V březnu mě čeká první Festival Evolution, který představuje eko a bio výrobu (kosmetiku, jídlo, oblečení) V květnu budu na lysolajských Slavnostech květů předvádět, jak se mýdla vyrábějí," dodává zanícená podnikatelka.

Související

reklama

Komerční tip

reklama