reklama

Jak se cestuje matkám v pražské MHD?

Cestování pražskou MHD s kočárkem vyžaduje stále notnou dávku odvahy a fyzické kondice.

Foto: Jiří Kropáček

Cestování pražskou MHD s kočárkem vyžaduje stále notnou dávku odvahy a fyzické kondice.

Ne všude je možné využít nízkopodlažních spojů a ne všude je bezbariérový vstup - typicky problematické jsou stále mnohé nástupy do metra. Z celkového počtu 57 stanic metra je v současnosti zajištěn bezbariérový přístup do následujících 32 stanic, 3 stanice umožňují bezbariérový pohyb vozíčkářů s proškoleným doprovodem.

Tady je přehled:

Trasa A - 5 stanic Dejvická, Muzeum, Strašnická, Skalka, Depo Hostivař

Trasa B - 13 stanic Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka, Nové Butovice, Smíchovské nádraží, Florenc B, Vysočanská, Kolbenova, Hloubětín, Rajská zahrada, Černý Most

Trasa C - 14 stanic Ládví, Kobylisy, Nádraží Holešovice, Vltavská, Florenc C, Hlavní nádraží, Muzeum, Vyšehrad, Pankrác, Budějovická, Chodov, Střížkov, Prosek a Letňany,

3 stanice na trase C: Háje, Opatov a Roztyly umožňují bezbariérový pohyb s proškoleným doprovodem prostřednictvím nákladních výtahů ve stanicích.

V současnosti také pokračuje příprava realizace osobního výtahu ve stanici metra Chodov.

V následujícím letech se předpokládá bezbariérové zpřístupnění dalších pěti stanic metra: Národní třída, Háje, Můstek, I.P. Pavlova a Anděl

Jak dále říká tiskový mluvčí DP Praha, zpřístupňování stávajících stanic metra bezbariérovými přístupy a obnova vozového parku tramvají a autobusů nízkopodlažními vozidly, je jednou z hlavních priorit Dopravního podniku hl.m. Prahy. U stanic metra, které byly zprovozněny od 90. let do současnosti, jsou bezbariérové přístupy samozřejmou součástí stavby.

Nízkopodlažních spojů jezdí stále málo

V současné době je omezeno množství nízkopodlažních spojů počtem vozů pro tyto účely uzpůsobených. S dodávkami nových typů tramvají 15T (nízkopodlažní tramvaj v celé své podlahové ploše) se počet spojů bude zvyšovat na standardní úroveň. Do konce roku 2009 je plánovaná dodávka 100 nových nízkopodlažních autobusů. Úměrně se bude zvyšovat počet spojů, zajišťovaných autobusem s bezbariérovým přístupem.

Garantovaný spoj?

Pokud maminka hodlá využít spoj vyznačený v jízdním řádu jako nízkopodlažní, pak Dopravní podnik v Praze garantuje jeho příjezd (v případně poruchy nebo dopravních omezení operativně přistaví náhradní vůz - ovšem jak uvádí mluvčí DP, čas příjezdu tohoto vozidla NELZE specifikovat. Vzhledem k intervalům těchto spojů se proto dříve můžete dočkat následujícího nízkopodlažního spoje dle jízdního řádu. DP Praha vám tedy v podstatě negarantuje nic. Pokud se ohradíte s opožděným spojem nebo vynechaným spojem, argumenty se vždycky najdou: špatná dopravní situace, dopravní omezení atd. Řidič nemůže nikdy za nic...

Kdy se akceptuje více kočárků?

Občas se stane, že do tramvaje či autobusu potřebuje nastoupit větší množství matek s kočárky, než je povoleno vyznačenými pitkogramy. V takovém případě rozhoduje o nastoupení řidič (čili může vás vzít, ale také nemusí - dle aktuálních přepravních podmínek. Pokud je zrovna nízká přepravní poptávka, měl by víc kočárků ve voze akceptovat).

Spoléhejte na ochotu cestujících

Řidič tramvaje a autobusu vám dokonce může s nastupováním osobně pomoci, jak uvádí Libor Pečený. Sama jsem se ovšem s takovým případem dobroty řidiče ve svém okolí nesetkala, ale nerada bych někomu křivdila, výjimky třeba existují. Řidič metra z provozních důvodů mamince s kočárkem pomoci nemůže. Tak nebo jinak, matka ve většině případů musí spoléhat na ochotu spolucestujících.

Nastoupit ano,ale jen k piktogramu

Asi jste to už také zažili. Matka s kočárkem se tlačí davem na úzkém nástupním ostrůvku, protože přijel jiný typ tramvaje a nástup s kočárkem je povolen dveřmi na druhém konci vagónu... Matky si musí zamapatovat, kam se u které tramvaje nastupuje:

U tramvají typu T3 a T6 se jedná o zadní plošinu každého vozu (souprava). U kloubové tramvaje se středním nízkopodlažním článkem se s kočárkem nastupuje uprostřed (kloubová tramvaj bez nízkého článku rovněž uprostřed). Nový typ 14T má vstup vyznačený u prvních a čtvrtých dveří pro cestující. Ve voze metra může být kočárek přepravován na kterékoliv plošině.

Jak nastupovat:

Je výhodné dát před nástupem řidiči znamení paží, protože se před zastávkou nemusí soustředit zrovna na vás a kočárek, takhle vás spíš zaregistruje. Před výstupem vždy signalizujte řidiči, že budete opouštět vůz. Řidič má povinnost ve všech případech a se všemi typy vozů zajet co nejblíže obrubníku, abyste mohla s kočárkem bez bariér vystoupit a také počká se zavíráním dveří, než se dostanete ven.

Jako prevenci před ne zcela ojedinělým uskřípnutím s dítětem ve dveřích používejte důslednou signalizaci k řidiči. Mluvčí DP se matkám jistě nevysmívá, když jim radí, aby se v situaci uskřípnutí bránily opakovaným mačkáním tlačítka NOUZE.

Pokud to dovolují provozní podmínky, může vám řidič otevřít dveře, ačkoli už je jednou v zastávce zavřel.

Zdroj: Přepravní řád MHD, tiskový mluvčí DP Praha L. Pečený

reklama
reklama
reklama