reklama

Historie dvou R

Praha - Už v květnu 1904 se potkali dva muži, jejichž iniciály příjmení měly stvořit legendární propletené RR.

Na jedné straně stál jednačtyřicetiletý Henry Royce, muž z chudých poměrů, který od rodinné mlynářské tradice utekl ke strojům a ve své londýnské dílně si hrál s přestavbou francouzské ojetiny Decauville 10 CV k obrazu svému.

Na straně druhé sedmadvacetiletý aristokrat Charles Rolls se zálibou v rychlosti, který si na svého koníčka vydělával dovozem zahraničních vozů. Luxusních. V květnu 1904 si oba muži plácli. Royce postaví auto, Rolls ho prodá.

Šlechta přešla od koní k "rollsům"

Se dvěma červenými R na přední masce a šesti válci pod kapotou, se stal legendou. Podle některých šlo o nejlepší auto historie. Rollsy si okamžitě získaly reputaci, a pokud se britská šlechta rozhodla vyměnit své čtyř- až osmispřeží, obvykle sáhla po automobilu s figurkou Flying Lady na masce (od roku 1911).

To už byla písmena RR v logu černá. Charles Rolls se zabil při svém novém koníčku - letecké akrobacii, přepracovaný Royce se stáhl do ústraní a konstrukční oddělení vedl korespondenčně. Před novým šéfem firmy Claudem Goodhamem Johnsonem stály nové výzvy.

Především první světová válka. V rámci válečné výroby Rolls-Royce rozšířil výrobní portfolio o letecké motory, na jeho platformě vznikaly taktéž první obrněné vozy britské armády.

Letecké motory RR přesunuly první letadlo přes Atlantický oceán, obrněné vozy stejné značky zase vyvolávaly nadšení u Arabů, kdykoli je Lawrence z Arábie přijel burcovat k povstání proti Turkům. Letecké motory ostatně firma vyrábí dodnes.

Letecké motory málem firmu zničily

Po válce se firma nicméně opět vrátila především k automobilům. Vedení vsadilo na auru poctivosti, spolehlivosti a kvality. Auta, ve kterých už deset let jezdila královská rodina, se prodávala sama. Alespoň těm, kteří na to měli.

V roce 1929 představila firma první vůz z legendární řady Phantom, o dva roky později převzala konkurenční Bentley.

I druhá světová válka znamenala opět příklon k výrobě pro letecký průmysl, po válce firma v nastoleném trendu tentokrát pokračovala.

Auta se nedostala úplně do pozadí - RR například vyrobil osmnáct kusů Phantomu IV, k jehož koupi byl oprávněn pouze ten, kdo byl králem či prezidentem, ale letecké motory se staly trvalou a minimálně padesátiprocentní součástí aktivit firmy.

Právě letecké motory se pak málem staly katem celé firmy. Obrovské náklady na vývoj proudového motoru RB 211 dostaly firmu do potíží, které vyvrcholily převzetím kontroly ze strany státu a následným odprodejem divize automobilů do soukromých rukou.

Přes společnost Vickers se RR dostaly až do skupiny Volkswagen. Právě tam, pod správou BMW, firma vyrábí svá luxusní auta pro aristokracii i v současnosti.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama