reklama

Fotbalu berou loterie stamiliony, spoléhá na Klause

x

Praha - Noční můra šéfů českého sportu se naplnila. Poslanecká sněmovna přijala loterijní zákon ve znění, které hazardním firmám sebrala možnost rozdělovat část zisku na veřejně prospěšné účely podle vlastního uvážení.

Všechny odvody půjdou do kasy státu a obcí. "Sport tak oproti roku 2010 přijde o 1,4 miliardy korun," spočítal Jiří Kejval, místopředseda Českého olympijského výboru.

Místopředseda fotbalového svazu Jindřich Rajchl doufá, že zákon ještě "stopne" prezident Václav Klaus. "Ten zákon je totiž špatný v mnoha aspektech, nejen z hlediska sportu. Pan prezident už v minulosti mnohokrát prokázal, že se nerozhoduje populisticky a já věřím, že se podle toho zachová i teď."

Rajchl pokračuje: "Ten zákon se sice na první pohled tváří, že celou věc činí transparentnější, jenže v reálu je opak pravdou. Ano, určitě se vyskytly případy, kdy někdo dosavadního mechanismu zneužíval, ale na druhé straně jsou tisíce případů, kdy peníze z hazardu, směrované dosavadním způsobem, dobrým věcem pomáhaly. A tuto možnost teď nový zákon ruší."

Byla popsána řada případů, kdy peníze z hazardu určené na veřejně prospěšnou činnost končily v naprosto neprůhledných nadacích, které nevykonávaly žádnou zjevnou činnost. Na místě tedy bylo důvodné podezření, že se touto cestou peníze k lidem ovládajícím hazardní průmysl zase vracejí.

"Jen kluby první a druhé ligy přijdou o 250 milionů korun na výchovu mládeže. Nechci používat expresivní výrazy, ale slova jako smrtící úder českému fotbalu jsou nejspíš v tomto případě na místě," tvrdí další místopředseda fotbalového svazu Dušan Svoboda.

Na rozdíl od Rajchla však na prezidenta republiky Svoboda příliš nespoléhá. "Tudy asi cesta nepovede." Podobně to vidí Kejval z ČOV. "Pan prezident sice už v minulosti několikrát reagoval na zákony, které byly přijaty prvoplánově a nemyslely na důsledky. Způsob, jakým zákon poslaneckou sněmovnou prošel, ale nedává velké naděje, že by jí ho prezident vracel."

reklama
Doporučené recepty
    reklama