Fenomény gravitace a beztíže v umění
Praha - Museum Kampa představuje ode pondělka tvorbu významného umělce Karla Malicha prostřednictvím děl dvou jiných autorů - Federica Díaze a Zbyňka Baladrána.
Výstava Turbulence je výsledkem projektu Vědecko-výzkumného pracoviště Akademie výtvarných umění, který se jmenoval Gravity a zabýval se fenomény gravitace a beztíže v umění. Dalším výstupem projektu je Malichova monografie s názvem Wires/Dráty.
Jednaosmdesátiletý malíř, grafik a sochař Karel Malich debutoval na přelomu 40. a 50. let. Na počátku byl ovlivněn postimpresionismem, později kubismem a fauvismem. Od expresionistické krajinomalby přešel k objektům a prostorovým kompozicím, později k práci s tvarovaným drátem.
Právě unikátní prostorové realizace, jimž se Malich věnuje již od 60. let, upoutaly největší pozornost odborné i laické veřejnosti a pomohly ho zařadit mezi největší osobnosti českého umění 20. století. Autor se v nich snaží řešit problém vztahu objektu k prostoru, hledá obraz jednoty člověka a kosmu.
Ačkoli byly jednotlivé drátěné objekty ze 70. a 80. let často vystavovány, jejich komplexní zpracování dosud chybělo. Výzkumné pracoviště akademie v rámci projektu Gravitace sestavilo jejich soupis a fotodokumentaci.
Výstava představuje konkrétní Malichova díla, texty i obecné znaky jeho tvorby v interpretaci dvou současných umělců. Součástí výstavy Turbulence jsou i dva jeho drátěné objekty, Světelná energie II a Událost na kruhu v proudu energie.
Federico Díaz vytvořil animaci dvou drátěných objektů ve spojení s Malichovým textem. Videoinstalace, jejíž součástí je i zvukový záznam, nabízí divákovi možnost vstoupit do pulsujícího a vibrujícího prostředí, které je technologicky generovanou analogií Malichova vidění a vnímání prostoru. Zbyněk Baladrán zpracoval Malichovy kresby ze skicáků, které prezentuje jako pohyblivé tvary. V další projekci defilují textové záznamy, opět vybrané z Malichových skicáků, jejichž dokumentaci a digitalizaci výzkumné pracoviště realizovalo. Baladrán byl aktuálně finalistou Chalupeckého ceny, zabývá se především videoartem a konceptualizací filmového obrazu, jeho aktivity jsou spjaty s pražskou galerií Display.
Projekt Gravitace-Beztíže. Umění-Náboženství-Věda podpořila EU v programu Culture 2000. Zahrnuje spolupráci šesti badatelských evropských institucí zaměřených na studium teorie a dějin umění, příbuzných humanitních disciplín a teologii. Jeho cílem je upozornit veřejnost na tento fenomén a poukázat na jeho tematizování v soudobém umění, vědě, teologii i v historii.