reklama

Dobeš chce mít ze sestry D1 hlavní evropskou magistrálu

Výběr zpráv z Aktuálně.cz pro Insider

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš chce urychlit výstavbu hradecké rychlostní silnice, aby odlehčil přetížené páteřní dálnici D1.

A jelikož státní pokladna na silnici R35 nemá peníze, snaží se přesvědčit Brusel, aby trasu z Liberce přes Hradec Králové do Olomouce zařadil do základní evropské dopravní sítě, která je označována zkratkou TEN T.

Evropská komise chce tuto základní síť dokončit do roku 2030. V případě, že by Brusel do této kategorie zařadil i hradeckou R35, mohlo by se s její stavbou začít už relativně brzy, zhruba do sedmi osmi let. A značná část strategické komunikace za desítky miliard korun by se postavila za eura.

Ministr Dobeš už o tom jednal s místopředsedou Evropské komise a komisařem pro dopravu Siimem Kallasem.

Zásadním problémem se ukazuje to, že Brusel zatím počítá do základní dopravní sítě právě souběžnou brněnskou dálnici, na jejíž modernizaci se ministerstvo dopravy právě chystá.

"Výhodou severní varianty je, že umožní propojení primárních uzlů Wroclaw a Vídeň," uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Dodal, že na rozdíl od D1 má hradecká dálnice víceúčelové využití, protože v Pardubicích je plánován dopravní uzel spojující silniční, železniční a lodní dopravu.

Jednání o osudu hradecké R35 budou pokračovat příští rok. Pokud by nedopadla podle představ českého ministerstva dopravy, stavba rychlostní silnice by se nejspíš výrazně protáhla, nejspíš až k roku 2050.

"Peníze zatím nejsou a ani prognóza na další roky není příznivá," řekl Aktuálně.cz Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Podle neoficiálních informací škodí Česku i to, že se při stavbě dálnic nedodržují evropská pravidla, takže Brusel nechce tyto klíčové stavby proplatit. Typickým příkladem je D8 přes České středohoří.

reklama
Doporučené recepty
    reklama