reklama

Deska dospělého chlapa Michala Prokopa

Dokončení recenze

Přesto album působí trochu rozpačitě, ve stylu "každá sudá dobrá". Úvodní 64 v narážce na Beatles When I´m 64 je nepříliš japná hříčka se Šrutovým nepodařeným pokusem vzít vzpomínky ironicky a s rýmy "live/drive".

Následující titulní píseň už ukazuje přítomné v plné síle a melancholii, která teče jako ponorná řeka pod nejlepšími čísly alba, kde láska je cestou, která nikam nevede, mění se v Grónsko, lidé se ve vztazích míjejí, jsou k sobě vlažní, opouštějí se a jde o marné tužby.

Stejně úderné je Loučení s výtečnou Andrštovou lkající kytarou nad tím, že "smutek se živí nadějí". Popěvek, kde zákeřně veselé aranžmá s Hrubého poletujícími houslemi slouží jako zástěrka milostného zoufalství, a nejlepší Šrutův text alba ke Skoumalovým Zlodějům času, kteří končí náhlým a ovšemže virtuózním vivaldiovským Hrubého sólem.

Za nepochopitelné omyly naopak považuji Leteckýho inženýra se Šrutovým nevtipným machrovským textem s výrazy "jsem milostnej utopír" jako pro Leoše Mareše, banální Hotel u přístavu se zbytečným hlasem Markéty Foukalové v duetu, ba i šestiminutovou Láska je protijed, kde se refrén nesmyslně opakuje do posluchačova zemdlení, přičemž při polovičním zkrácení by šlo o jeden z vrcholů.

Také mě dvakrát nepobavilo Šrutovo "pomrkávání", když vsunul do slok "prokopovské" odkazy na "krásný ztráty", "Yesterday" nebo "nic v dobrým a nic ve zlým".

Ještěže i ty někdy problematické veršíky suverénně překonává zpěvák Prokop. Drží se při zdi, uchovává si nadhled, jistotu a nonšalanci výrazu a naplno soulově to rozbalí, jen když není vyhnutí - to v úvodní písni, v 64 nebo ve Virtuální realitě.

V roli producenta se obklopil hráčskou první ligou včetně kytaristy Luboše Andršta, houslisty Jana Hrubého, klávesisty Skoumala či bubeníka Michala Hejny; dechový či dixielandový doprovod působí spíš jako připomínka osvěžení, když s ním na nahrávkách přišel poprvé  - dávno již tomu - Van Morrison.

Coby překvapení v Ukolébavce pro smutnou mladou paní pak posloužil znamenitý gymnaziální pěvecký sbor Svatý pluk z Uherského Hradiště, známý zvláště návštěvníkům Letní filmové školy koncerty v parku u kina.

Poprvé naposledy je pokus o dospělou desku, která přes rozpačitá místa ční nad většinou domácí jepičí produkce. Zralý muž Michal Prokop na ní důstojně promluvil a je radno mu naslouchat. Přál bych mu i nám, aby to rozhodně nebylo naposledy.

Michal Prokop: Poprvé naposledy. CD, 51 minut. Vydala firma Sony BMG.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama