reklama
 

Co, kdy a proč pít? Neměla by to být jen voda

Kdy a proč pít mléko, syrovátku, ionťáky, vodu, zelený čaj, kávu a další tekutiny. Pitný režim by měl být pestrý.

Foto: ISIFA/Thinkstock

O tom, že je voda nejlepší tekutinou pro naše tělo, se s lékaři dohadovat nechceme, ale každý organismus je jiný a při různých aktivitách potřebuje mnoho odlišných minerálů a vitaminů. Co, kdy a proč pít? Poradíme.

Mléko, iontové nápoje, voda, zelený čaj, káva, syrovátkové drinky. Možností je opravdu mnoho. Náš organismus potřebuje energii, uvolnit, hydratovat... Jak mu dodat to, co je pro něj důležité?

Voda: Jen malé doušky

Chceme-li být zdraví, musíme dodržovat pitný režim. Hlavní složkou by měla být klasická čistá voda. Ideální množství je okolo 2,5 litru za den. Ale záleží na vaší hmotnosti, příjmu potravin nebo věku.

Doporučujeme: 13 důvodů, proč pít vodu s citronem. Znáte je?

Voda v těle vytváří harmonii a dodává pokožce potřebnou hydrataci. Posiluje lymfatický systém, detoxikuje močové cesty a poskytuje ideální podmínky pro tvorbu enzymů a stopových prvků.

Kdy vodu pít?

S pomocí serveru uspesna-lecba.cz jsme pro vás sestavili pár základních pravidel.

  1. Ráno, když vstanete, měli byste si dopřát sklenici (250 ml) vlažné vody s citronovou šťávou. Posílíte imunitu, zezásadíte překyselený organismus a navíc rozhýbete trávicí soustavu a metabolismus.
  2. Voda před jídlem vyplaví většinu toxických látek z ledvin, jater a střev. Tím se zmenšuje obtížnost trávení zkonzumované potravy. Ideálně pijte jednu sklenici 15-30 minut před jídlem.
  3. V průběhu jídla pijte jen malé doušky, abyste nenarušili přirozené úrovně kyselin a žluče v orgánech. Hlavně se vyvarujte ledových nápojů, které mohou způsobit i křeče. Všeobecně se doporučuje vlažnější voda, která není pro organismus takovým šokem.
  4. Dále dodržujte pitný režim mezi jídly. V rozmezí 15-30 minut před jednotlivými chody. Vodu po jídle dodejte tělu až po hodině, nikoliv hned po posledním soustu.
  5. Vypít větší množství vody najednou je pro ledviny větší zátěž, než kdybyste nepili vůbec.

Minerální vody: Doplňková léčba

Přírodní minerální vody obsahují látky, které lidské tělo z principu potřebuje, jako například hořčík, vápník či zinek. Voda a v ní rozpuštěné minerály totiž v lidském těle umožňují důležité biochemické pochody.

Není minerálka jako minerálka. "Pokud se jedná o minerální vodu, musíme najít na etiketě informaci o charakteristickém složení, tedy o tom, jaké minerály obsahuje a v jakém množství. Orientace je potom jednoduchá a každý si může vybrat, jakou minerální vodu bude pít. Ty nízce a středně mineralizované vody jsou vhodné ke každodennímu pití pro všechny, vody s vyšší mineralizací nad 1500 mg/l rozpuštěných pevných látek jsou vhodné při zátěži, v letním období nebo při sportu, kdy je potřeba rychle doplnit minerály," vysvětluje Jana Ježková, předsedkyně českého Svazu minerálních vod.

Klasifikace minerálních vod podle obsahu minerálů

Vhodné ke každodennímu pití pro všechny:

  • velmi slabě mineralizované s obsahem rozpuštěných pevných látek do 50 mg/l
  • slabě mineralizované s obsahem rozpuštěných pevných látek 50 až 500 mg/l
  • středně mineralizované s obsahem rozpuštěných pevných látek 500 mg/l až 1500 mg/l

Vhodné při zátěži, v letním období nebo při sportu, kdy je potřeba rychle doplnit minerály:

  • silně mineralizované s obsahem rozpuštěných pevných látek 1500 mg/l až 5 g/l
  • velmi silně mineralizované s obsahem rozpuštěných pevných látek vyšším než 5 g/l

Minerální vody s léčebnými účinky

  • Jinou kategorií jsou minerální vody z přírodních léčivých zdrojů tzv. léčivé minerální vody, jejichž konzumaci je vhodné konzultovat s lékařem, který dokáže doporučit, jaký druh nejlépe vyhovuje zdravotnímu stavu.

Čaj: Zelený versus černý

Základem je správná volba čaje. Měli bychom vybírat podle toho, zda jej pijeme ráno, odpoledne nebo večer. Ráno pijte takový, který vás vzpruží, což platí především pro černý.

Nepřehlédněte: Zelený vs. černý čaj: Který je ten lepší a proč?

Díky kofeinu, který je obsažený v theinu, dochází k zvýšení výkonu metabolismu a odbourávání tuků. Ideálně je konzumujte neslazené. Když už si chcete osladit život, pak volte kvalitní med nebo domácí marmelády, které jeho chuť posunou ještě dál.

Pokud už vás voda omrzí, není nic lepšího než přes den popíjet zelený nebo bílý čaj. Lze je připravit teplé i studené. Daleko méně zatěžují oběhový aparát a fungují jako antioxidanty.

Káva: Ráno ji vynechte

Určitě bychom si kávu neměli dopřávat hned ráno, protože naše tělo odvodní. Fakt, že bez ní nenastartujete den, je jen ve vaší hlavě. Když už si ji nemůžete po probuzení odepřít, zkuste nějakou slabší variantu, případně si ji nařeďte mlékem.

Náš tip: Kolik kávy denně je OK a kolik už je moc?

Ideální doba na kávu je odpoledne, kdy potřebujete podpořit mozek a dodat tělu energii pro další polovinu dne. Vybírejte jen kvalitní produkt a v odpoledních hodinách ji pijte už bez mléka a bez cukru.

Proč je pro naše tělo tak důležitá? Podle studie provedené na Harvardu pití dvou šálků denně může snížit riziko sebevražd o 50 %. Káva působí jako mírné antidepresivum, zvyšuje produkci neurotransmiterů jako serotonin, dopamin a noradrenalin, potvrzuje web bezvabeh.cz.

Ovocné a zeleninové šťávy

Obsahují vysoké množství vitaminů, minerálů a živých enzymů. Čerstvě vylisovaná šťáva detoxikuje tělo, podporuje trávení a dodává energii. Čisté ovocné šťávy bychom měli vypít okolo 150 ml denně. Pouze ráno, kdy naše tělo potřebuje povzbudit a dokáže bojovat s velkým množstvím cukrů, jenž se uvnitř nachází.

Zeleninové šťávy se do 15 minut vstřebají do organismu a slouží k obnově a výživě buněk, tkání, žláz a orgánů těla. Server vitalia.cz doporučuje okolo 500 ml čerstvé zeleninové šťávy denně.

Mléko: Zpomaluje stárnutí

Web kafe.cz připravil 6 důvodů, proč bychom měli mléko pít:

  1. Chrání před nemocemi. Dodává potřebné minerály.
  2. Funguje jako prevence osteoporózy (zvýšená lámavost kostí). Snížíte riziko řídnutí kostí.
  3. Podporuje bakterie, které nás chrání před infekcí střev a trávicí soustavy.
  4. Brání křivici, což je onemocnění z nedostatku vitaminu D.
  5. Zpomaluje proces stárnutí. Selen, který v mléku najdete, zvyšuje obranyschopnost a udržuje kůži a vlasy zdravé.
  6. Zlepšuje krvetvorbu. Mléko je bohaté na železo.

Odborníci na zdravou výživu doporučují mléko či mléčné výrobky hlavně v dopoledních hodinách.

Iontové nápoje: Vaše tělo potřebuje minerály

Při fyzické aktivitě dochází k nadprodukci tepla, které se z těla odvádí pocením. Protože tělo nedokáže vyloučit čistou vodu, dělá to pomocí iontů, na které se molekuly vody navážou. Proto z těla odchází i důležité minerální látky a vitaminy. Deficit vody se projevuje zhuštěním krve, což je velký nápor na srdce. To vše se projeví únavou a ztrátou koncentrace. Iontové nápoje všechny potřebné minerály a tekutinu během výkonu bohatě doplní, upřesňují webové stránky sportovni-vyziva.fitness.cz.

Syrovátka: Pomáhá s hubnutím

Tento vedlejší produkt, který vzniká při výrobě sýrů a tvarohu, je bohatý na minerály, bílkoviny, a přitom obsahuje minimum tuku. Syrovátkové nápoje pomáhají shazovat kilogramy. Dokáže zasytit a dodá tělu vitamin B, C, E a důležité kyseliny. Syrovátka reguluje pH a má protizánětlivé účinky.

Magazín o zdravém životním stylu zdrava-vyziva.zdrave.cz pozitivní účinky syrovátky na tělo jen potvrzuje. Aminokyseliny chrání svalovou hmotu při sportování a tělo účinně detoxikuje. Jako prevenci bychom si ji měli dopřávat denně. Ale pozor, nenahrazuje jídlo za celý den. Je spíše potravinovým doplňkem. Ideálně ji pijte po sportu či jiné tělesné zátěži.

Co během dne nejraději pijete? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Dieta podle Mačingové. Jezte, kolik chcete. Funguje to!

Největší chyby, které ženy dělají na začátku kariéry

Horoskop na rok 2015: Co vás čeká v novém roce?


Pomsta odhozené manželky. Dianne se po rozvodu kvůli mladší milence náramně baví | Video: Instagram/Dianne Laurance
reklama
reklama
reklama