Z vlastní zkušenosti: Co dělat, když cestovka zruší dovolenou
Těšíte se na dovolenou a těsně předtím krachne “cestovka”. Nebo letíte na dovolenou a kvůli letecké společnosti máte výrazně zpožděný let tak, že dorazíte na místo určení třeba o den později. Jaké máte práva a nároky?
V létě se mi stal podobný problém, který do dnešního dne není vyřešen. Jedné červencové noci jsme měli v plánu odletět s mým synem a matkou brzkým ranním letadlem na dovolenou do Řecka.
Na letišti jsme byli klasicky o dvě hodiny dříve, jenže letecká společnost měla krapet zpoždění. Nakonec se z "krapet" zpoždění stalo zpoždění šestihodinové. V přestupní stanici jsme pochopitelně nestihli trajekt, takže jsme dojeli do cíle místo v deset dopoledne v devět večer totálně zmordovaní.
Od čerta k ďáblu
Napsala jsem stížnost "cestovce". Ta nám poslala vyjádření koordinátora stížností v letecké dopravě s tím, že došlo k mimořádné události na nebi, protože letadlo, které nás mělo odvézt do teplejších krajin, bylo zasaženo bleskem. Kontaktovala jsem Český hydrometeorologický ústav, který mi sdělil, že v té době bylo všude v Evropě nebe bez mráčků, a vzpomněla jsem si na omluvu kapitána letadla, který nás opakovaně informoval o tom, že byla porucha na letadlech (škoda, že si to člověk v té chvíli nenahrával).
Jelikož mi cestovní kancelář napsala, že letecká společnost má postavené obchodní podmínky tak, že nesmí do řízení stížností sama "cestovka" nijak vstupovat, začala jsem tušit, že tuhle bitvu sama nevyhraju. Kladla jsem si ale otázku: Je "očůrání" klienta ryze českou záležitostí, nebo by se mi něco podobného mohlo stát i v zahraničí? Raději na ni nehledám odpověď.
Nechejte se zastupovat
Naštěstí existují firmy, které mohou občany zastupovat a zajistit jim finanční odškodnění, na které má občan nárok v případě, že se stal obětí nepoctivého jednání obchodníků, zaměstnavatelů, institucí nebo státu. V rámci svých služeb na sebe berou veškeré soudní i advokátní náklady, přičemž provizi ve výši pět až pětadvacet procent si nárokují pouze v případě pro klienta úspěšně vyřešeného sporu. Už z principu si myslím, že stojí za to tyto služby vyzkoušet, protože mávnout rukou nad nekalým jednáním můžeme nakonec vždycky a protistraně to bude pořád procházet.
Když krachne cestovní kancelář?
Každá cestovní kancelář je povinna sjednat pojištění záruky pro případ úpadku. "Pojištěním cestovní kanceláře proti krachu klientům vzniká nárok na plnění z pojištění v případech, kdy cestovní kancelář kvůli úpadku neposkytne dopravu ze zahraničí do ČR, nevrátí zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu, pokud se zájezd neuskutečnil, nebo nevrátí rozdíl mezi zaplacenou cenou a cenou částečně poskytnutého zájezdu," vysvětluje Petr Novák, právník společnosti Vaše nároky.cz.
Podle právního ustanovení je pojišťovna povinna uspokojit nároky zákazníků pouze do výše sjednaného limitu pojistného plnění. Nicméně existuje rozhodnutí, podle kterého má spotřebitel nárok na plnou částku, neboť smluvní vztah je pouze mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří, takže se omezení nemůže vztahovat na nárok klienta, a ten tak může po pojišťovně požadovat plnou výši nároku. "Jestliže pojišťovna plnit odmítne, je možné nárokovat plnou částku soudní cestou. V těchto případech totiž pojišťovna plnit musí. S odkazem na rozhodnutí Nejvyššího a Ústavního soudu by zde měla být velká šance na úspěch," dodává Petr Novák.