reklama

Proč tolik milujeme retro?

Jaké jsou důvody, proč jsme si tolik oblíbili vintage a retro nábytek?

Foto: Thinkstock

Vlna nostalgie, tak by se možná dalo vysvětlit, proč jsou retro věci stále v kurzu. Je úplně jedno, zda si vyhlédnete starší kusy v antikvariátu, nebo se zaměříte na moderní podobu retro stylu. Nábytek a doplňky ukrývají příběh, který nás fascinuje...

Proč je retro styl v poslední době tak oblíbený? A jak ho vkusně zařadit do moderního interiéru? 

Vzpomínka na dětství? Jen z části

Rádi vzpomínáte na své dětství a snad díky fotkám, nebo vyprávění, si pamatujete, jak vypadal obývací pokoj vaší babičky, když vás jako malé děti hlídala. Vybaví se vám jednotlivé kusy nábytku i příjemný pocit bezstarostné chvíle. Jedním důvodem tedy je nostalgie, ale jak si vysvětlit, že si retro kousky oblíbily i mladší generace, které si tu "retro dobu" pamatují jen mlhavě?

"Je to určitý trend, který v západní Evropě frčí už několik let a u nás to naplno propuklo nedávno. Pokud někdo sleduje, co je moderní, pak si snadno najde cestu k retro věcem. Není to jen o nábytku a doplňcích, ale celkově firmy využívají retro styl k propagaci svých nových výrobků," říká Adam Karásek z obchodu Nanovo. 

A dále vysvětluje, že láska k retru souvisí také z části s jakýmsi návratem k tradici a k lokálnímu podnikání. Lidé tuto myšlenku vnímají a podvědomě se jim to ukládá v hlavách. Dříve skoro zkrachovalé firmy dnes oprašují zašlou slávu a začíná se jim opět dařit.

Retro láska

Důležitou roli hraje jednoduchost. Když si prohlédnete jednotlivé kusy nábytku inspirovaného dobou minulou, symbolizují je elegantní křivky a nenásilné tvary. V neposlední řadě jsou tu barvy. Je to jako bychom místo doplňků vybírali sladkosti. Odstíny nabíjí energií a zajišťují dobrou náladu.

Styl vycházející z minulosti slibuje funkčnost. Nemusíte moc dlouho přemýšlet nad tím, k čemu je daný kus nábytku vlastně určený a většinou to není jen dekorace, vždycky k něčemu slouží. Obchodníci potvrzují, že zákazníci si vybírají retro kousky také kvůli kvalitě. A jsme zase u vzpomínek. Prostě si pamatujeme, že židle z dob socialismu vydrží téměř cokoliv. S tím samozřejmě souvisí i materiál, kterým je v mnoha případech nesmrtelný vinyl či bytelné dřevo.

Jak kombinovat s moderním interiérem?

Změnit bydlení a čerpat z let minulých je v kurzu. Prvky retro designu jsou až překvapivě v souladu s modernou. Inspiraci hledejte v padesátých, šedesátých či sedmdesátých letech.

Pokud si pořizujete jakýkoli retro nábytek, měl by se stát hlavním prvkem interiéru. Pokud jde o doplňky, svůj účel splní prakticky cokoliv, co ve vás vyvolává příjemné vzpomínky. Moderní plechové cedule, stojatá lampa po babičce, staré vinylové desky či gramofon.

Doporučujeme: Retro galerie: Jak jsme žili před listopadem 89

"Pokud člověk kombinuje s citem, tak si dovolím tvrdit, že jeden či dva retro kusy jsou příjemným oživením každého interiéru. My sami se prezentujeme spíše kombinací nového a starého, než zaryté propagace, že vše staré je super," doplňuje Adam Karásek.

8 pravidel pro vkusné retro

Co vybírat, abyste svému interiéru vtiskli retro styl vkusně a nenásilně?

  1. Z materiálů volte vinyl, umakart, chrom.
  2. Ze zařizovacích předmětů vybírejte lisované plastové židle v mnoha barevných kombinacích.
  3. Pokud chcete značku, volte mezi designovými ikonami jako Harry Bertoia či Arne Jacobson.
  4. Typická jsou svítidla, lampy a lustry v industriálním stylu.
  5. Barvy volte světle a tmavě šedou, hořčicově žlutou, oranžovou, blankytně modrou, olivově zelenou, jasně a vínově červenou, citrónově žlutou, bronzovou, růžovou a bledě fialovou.
  6. Ne všechny doplňky musí mít dobovou patinu.
  7. Výrazněji barevné tapety se vzory volte k jednobarevnému nábytku.
  8. Nepoužívejte barevné tapety či křiklavější vzory na celých plochách zdí. Ideálně jen část stěny za televizí, sedací soupravou nebo za postelí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Zapomeňte na fíkus: 10 moderních pokojových rostlin

Tipy, které zkrátí čas strávený v kuchyni

Vyhazov, co dál? Prodala dům a začala podnikat


reklama
reklama
reklama
reklama
reklama