Dárky přes internet? Jak nenaletět a jak reklamovat!
Kupujete dárky na poslední chvíli na internetu? Jak nenaletět a jaké možnosti máte při reklamacích.
Nestíháte obíhat dárky v obchodech, proto volíte nákup přes internet? Sestavili jsme pro vás desatero bezpečného internetového nakupování a jaká práva máte při případném reklamování.
Máte obavy při online nakupování vánočních dárků, kvůli případné reklamaci? Bojíte se zbytečně. Na internetové nákupy se vztahují stejná reklamační pravidla. Víme, jak postupovat v případě, že je zboží pokažené nebo ho chcete vyměnit za jiné.
Desatero bezpečnějšího nakupování přes internet
- Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
- Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých pozitivní reference.
- Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů www.certifikovany-obchod.cz.
- Zjistěte si, zdali obchodník na stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky.
- Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, kartou, platební ránou či SMS). Jde-li o váš první nákup, volte raději způsob platby dobírkou.
- Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Podezřelé balíčky nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka.
- Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí a zboží vrátit.
- Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Informace o postupu reklamace byste měli najít na webu obchodu.
- Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojení.
- Všímejte si komentářů pod jednotlivými nabídkami, zjistíte tak, jak jsou ostatní zákazníci spokojení.
Čtěte také: Erotické pomůcky pro pány, dámy i pro oba: Tipy na žhavý vánoční dárek
Nebojte se reklamovat
Především si uvědomte, že na většinu zboží se vztahuje lhůta dva roky, ať jde o zakoupené v klasickém obchodě či na internetu. Výjimkou jsou živá zvířata, na která se vztahuje záruka šest týdnů. U potravin je to pouhých osm dnů.
Jaké má prodávající povinnosti?
Každý prodejce je povinen reklamaci přijmout a sepsat o ní reklamační protokol. Vše musí vyřídit do 30 dnů. Pokud se tak nestane, máte právo na vrácení kupní ceny výrobku. Vždy si pečlivě přečtěte reklamační protokol, aby se v něm nenacházela nějaká změna, kterou si třeba na první pohled nevšimnete.
Špatná reklamace
Prodejci požadují, aby zákazník reklamoval zboží v originálním obalu. Žádná taková podmínka ze zákona stanovená není. Nenechte se zastrašit.
Dále trvejte na začátku záruční doby. Ta běží až od převzetí zboží kupujícím. V žádném případě se neřídí datem na záručním listě či faktuře, jak se vás někdy pokusí přesvědčit.
Někteří prodejci tvrdí, že pokud si koupíte zboží přes internet a vyzvednete si ho v kamenném obchodě, nemáte na 14 denní lhůtu právo. Máte! Ale výjimkou může být, když prodejce ve svých obchodních podmínkách uvede, že k uzavření smlouvy dojde až ve chvíli vyzvednutí v kamenném obchodě. Pak své právo ztrácíte. Na tento fakt musíte být upozorněni.
Jak reklamovat?
Nejlepší je uplatnit reklamaci osobně, ale v případě nákupu přes internet, postupujte podle reklamačního řádu, který by vám měl být předložen u každého obchodu přímo na stránkách či v emailu. Většinou je třeba zaslat zboží na určenou adresu.
Pokud je vaše reklamace oprávněná, máte právo na uhrazení nákladů spojených s reklamací, v tomto případě jde o poštovné. Mluvíme tu o částce, kterou zaplatíte ve chvíli, kdy zboží posíláte prodejci, nikoliv poštovné při přebírání zásilky.
Pozor! V případě, že se rozhodnete vrátit zboží bez udání důvodu, na proplacení poštovného nárok nemáte, protože jde o vaše rozhodnutí.
Zákon, který je třeba znát
Pokud koupíte zboží přes internet, máte právo vrátit předmětný výrobek do 14 dnů od jeho převzetí. Jedná se o paragraf 53 občanského zákoníku, který upravuje uzavírání smluv pomocí tzv. prostředků komunikace na dálku.
Náš tip: Foto návod: Jak vyrobit dárkovou tašku za 30 minut!
Tento zákon umožňuje vrácení u zboží, které si kupující nemůže přes internet nijak osahat a zjistit, zda vlastnosti výrobku budou vyhovovat. Zákon však neříká, že si můžete takto půjčit zboží na určitou dobu. Při vrácení nesmí být zboží poškozené a značně opotřebované. V takovém případě vám nebude vrácená celá kupní cena zboží.
Co tedy nemohu vrátit?
Reklamace a možnost vrácení se nevztahuje:
- Na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele.
- Na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání.
- Na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 od převzetí plnění.
- Na dodávku audio, video nahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel jejich originální obal.
- Na dodávku novin, periodik a časopisů.
zdroj: apek.cz, bezpecnynakup.cz
Raději si vybíráte vánoční dárky v kamenných obchodech nebo se chcete vyhnout vánočnímu šílenství a nakupujete výhradně přes internet? Jaké výhody má podle vás nákup přes internet? Napište nám v diskuzi pod článkem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
10 zvířat pod stromečkem. Víte, co vás s nimi čeká?
Cukroví: Zůstaly vám vaječné bílky? Upečte si ořechové chipsy!
Važte si Vánoc: Vyhrajte elektronickou kuchyňskou váhu