reklama

Dárky přes internet? Jak nenaletět a jak reklamovat!

Kupujete dárky na poslední chvíli na internetu? Jak nenaletět a jaké možnosti máte při reklamacích.

Foto: Isifa/Thinkstock

Nestíháte obíhat dárky v obchodech, proto volíte nákup přes internet? Sestavili jsme pro vás desatero bezpečného internetového nakupování a jaká práva máte při případném reklamování.

Máte obavy při online nakupování vánočních dárků, kvůli případné reklamaci? Bojíte se zbytečně. Na internetové nákupy se vztahují stejná reklamační pravidla. Víme, jak postupovat v případě, že je zboží pokažené nebo ho chcete vyměnit za jiné.

Desatero bezpečnějšího nakupování přes internet

  1. Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
  2. Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých pozitivní reference.
  3. Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů www.certifikovany-obchod.cz.
  4. Zjistěte si, zdali obchodník na stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky.
  5. Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, kartou, platební ránou či SMS). Jde-li o váš první nákup, volte raději způsob platby dobírkou.
  6. Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Podezřelé balíčky nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka.
  7. Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí a zboží vrátit.
  8. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Informace o postupu reklamace byste měli najít na webu obchodu.
  9. Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojení.
  10. Všímejte si komentářů pod jednotlivými nabídkami, zjistíte tak, jak jsou ostatní zákazníci spokojení.

Čtěte také: Erotické pomůcky pro pány, dámy i pro oba: Tipy na žhavý vánoční dárek

Nebojte se reklamovat

Především si uvědomte, že na většinu zboží se vztahuje lhůta dva roky, ať jde o zakoupené v klasickém obchodě či na internetu. Výjimkou jsou živá zvířata, na která se vztahuje záruka šest týdnů. U potravin je to pouhých osm dnů.

Jaké má prodávající povinnosti?

Každý prodejce je povinen reklamaci přijmout a sepsat o ní reklamační protokol. Vše musí vyřídit do 30 dnů. Pokud se tak nestane, máte právo na vrácení kupní ceny výrobku. Vždy si pečlivě přečtěte reklamační protokol, aby se v něm nenacházela nějaká změna, kterou si třeba na první pohled nevšimnete.

Špatná reklamace

Prodejci požadují, aby zákazník reklamoval zboží v originálním obalu. Žádná taková podmínka ze zákona stanovená není. Nenechte se zastrašit.

Dále trvejte na začátku záruční doby. Ta běží až od převzetí zboží kupujícím. V žádném případě se neřídí datem na záručním listě či faktuře, jak se vás někdy pokusí přesvědčit.

Někteří prodejci tvrdí, že pokud si koupíte zboží přes internet a vyzvednete si ho v kamenném obchodě, nemáte na 14 denní lhůtu právo. Máte! Ale výjimkou může být, když prodejce ve svých obchodních podmínkách uvede, že k uzavření smlouvy dojde až ve chvíli vyzvednutí v kamenném obchodě. Pak své právo ztrácíte. Na tento fakt musíte být upozorněni.

Jak reklamovat?

Nejlepší je uplatnit reklamaci osobně, ale v případě nákupu přes internet, postupujte podle reklamačního řádu, který by vám měl být předložen u každého obchodu přímo na stránkách či v emailu. Většinou je třeba zaslat zboží na určenou adresu.

Pokud je vaše reklamace oprávněná, máte právo na uhrazení nákladů spojených s reklamací, v tomto případě jde o poštovné. Mluvíme tu o částce, kterou zaplatíte ve chvíli, kdy zboží posíláte prodejci, nikoliv poštovné při přebírání zásilky.

Pozor! V případě, že se rozhodnete vrátit zboží bez udání důvodu, na proplacení poštovného nárok nemáte, protože jde o vaše rozhodnutí.

Zákon, který je třeba znát

Pokud koupíte zboží přes internet, máte právo vrátit předmětný výrobek do 14 dnů od jeho převzetí. Jedná se o paragraf 53 občanského zákoníku, který upravuje uzavírání smluv pomocí tzv. prostředků komunikace na dálku.

Náš tip: Foto návod: Jak vyrobit dárkovou tašku za 30 minut!

Tento zákon umožňuje vrácení u zboží, které si kupující nemůže přes internet nijak osahat a zjistit, zda vlastnosti výrobku budou vyhovovat. Zákon však neříká, že si můžete takto půjčit zboží na určitou dobu. Při vrácení nesmí být zboží poškozené a značně opotřebované. V takovém případě vám nebude vrácená celá kupní cena zboží.

Co tedy nemohu vrátit?

Reklamace a možnost vrácení se nevztahuje:

  • Na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele.
  • Na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání.
  • Na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 od převzetí plnění.
  • Na dodávku audio, video nahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel jejich originální obal.
  • Na dodávku novin, periodik a časopisů.

zdroj: apek.cz, bezpecnynakup.cz

Raději si vybíráte vánoční dárky v kamenných obchodech nebo se chcete vyhnout vánočnímu šílenství a nakupujete výhradně přes internet? Jaké výhody má podle vás nákup přes internet? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

10 zvířat pod stromečkem. Víte, co vás s nimi čeká?

Cukroví: Zůstaly vám vaječné bílky? Upečte si ořechové chipsy!

Važte si Vánoc: Vyhrajte elektronickou kuchyňskou váhu


reklama
reklama
reklama