Banky ruší poplatek za trvalé příkazy, byl protizákonný
Výběr článků z ekonomické rubriky Aktuálně.cz ve středu 14. 12.
Praha - Tuzemské banky končí s účtováním sporného poplatku za zrušení trvalého příkazu či souhlasu s inkasem před datem splatnosti. Přinejmenším v případě, že tak klienti učiní prostřednictvím internetu.
Ještě letos v srpnu jej přitom vybíralo pět bank. Od září však skončil u Equa bank, která převzala české pobočky Banco Popolare. Od začátku listopadu ho zrušily ČSOB a Evropsko-ruská banka, u nových typů účtů jej už nemusí platit ani klienti Citibank.
Jako poslední tento poplatek škrtá ze svého sazebníku Poštovní spořitelna, společně s dalšími změnami v ceníku se tak stane od začátku února.
K zániku poplatku výrazně přispěla i Česká národní banka jako regulátor trhu. Upozornila totiž banky, že poplatek není v souladu se zákonem o platebním styku.
Lidé totiž musí mít alespoň jeden způsob, jak příkaz před jeho splatností zrušit bezplatně. Většina bank bude nicméně nadále vybírat poplatek v případě, že o zrušení trvalého příkazu nebo souhlasu k inkasu požádá klient přímo osobně na pobočce.
U bank, které tento poplatek ještě letos účtovaly, se pohyboval od šesti do 40 korun při zrušení přes internet a od dvaceti do 55 korun při zrušení na pobočce.
Jak letos v létě upozornil online deník Aktuálně.cz, některé banky účtovaly zmíněný poplatek protizákonně v situaci, kdy klient rušil celé konto (podrobněji zde). Tento krok má přitom být pro fyzické osoby zdarma - s výjimkou účtů trvajících méně než jeden rok.
Podle České národní banky i ministerstva financí totiž současně s účtem končí i trvalé příkazy a inkasa - není potřeba je rušit jednotlivě, natož za poplatek.
Ministerstvo financí však už tehdy upozornilo, že poplatek za rušení příkazů před datem jejich splatnosti je v rozporu se zákonem i v běžném případě, kdy současně nedochází k zániku samotného účtu.
"Zákon nedovoluje bance, aby klientovi z řad spotřebitelů zúčtovala poplatek za zrušení trvalého platebního příkazu, pokud se zrušení týká budoucích platebních transakcí, u nichž ještě nenastalo datum splatnosti," tlumočil názor ministerstva financí jeho mluvčí Ondřej Jakob letos v srpnu.
Ministerstvo vychází z toho, že zákon dává klientovi právo platební příkaz před datem splatnosti kdykoli odvolat. V případě trvalých platebních příkazů to znamená, že jej klient může kdykoli zrušit s účinky pro budoucí transakce, u nichž ještě nenastalo datum splatnosti.
Podle ministerstva jde o právo klienta, které vyplývá přímo ze zákona, a proto jej banka nemůže podmiňovat zaplacením poplatku.
Česká národní banka, která na dodržování zákona dohlíží, ale ještě v srpnu tak jasný názor neměla. Příslušné ustanovení je podle ní nejasně formulováno a připouští dvojí výklad.
"Poté jsme iniciovali vyjasnění tohoto výkladu nejprve na národní úrovni s ministerstvem financí, později i v rámci struktur Evropské komise a ve spolupráci s některými dalšími regulátory v rámci Evropské unie," říká Petra Hájková z tiskového oddělení ČNB.
Výsledek? Také regulátor má nakonec stejný názor jako ministerstvo i Evropská komise.
"Stanovení poplatku za odvolání trvalého příkazu není v souladu se zákonem o platebním styku. O tomto výkladu jsme už na pracovní úrovni informovali zástupce bank," potvrzuje Hájková.