A.I.: Hra na bohy, hra na city
Davidovi je osm. Umí se smát. Umí si hrát. Svoje rodiče bezmezně miluje a udělal by vše proto, aby jeho láska byla stejnou měrou opětována. Je tu ale věc, která ho v rozporuplném snímku Stevena Spielberga odlišuje od všech ostatních dětí.
Davidovi je osm. Umí se smát. Umí si hrát. Svoje rodiče bezmezně miluje a udělal by vše proto, aby jeho láska byla stejnou měrou opětována. Je tu ale věc, která ho v rozporuplném snímku Stevena Spielberga odlišuje od všech ostatních dětí.
Davidovi je osm. Umí se smát. Umí si hrát. Svoje rodiče bezmezně miluje a udělal by vše proto, aby jeho láska byla stejnou měrou opětována. Je tu ale věc, která ho v rozporuplném snímku Stevena Spielberga odlišuje od všech ostatních dětí. David je robot. Ten příběh se odehrál v dobách, kdy ledovce na severu a jihu zeměkoule roztály a voda zaplavila řadu měst. V dobách, kdy byla populační exploze redukována zákony umožňujícími mít jen jedno dítě, v dobách, kdy se specializovaní roboti mnoha typů stali neodmyslitelnou součástí lidské společnosti. Tehdy žil za sedmero horami a sedmero řekami uznávaný odborník na umělou inteligenci profesor Hobby a rozhodl se stvořit bytost umělou a přece hluboce lidskou. Bytost, která by dokázala opětovat city, která by si dokázala vytvořit své vlastní podvědomí a z něj pak čerpat. Dostala podobu osmiletého chlapce a jméno David. Jeho adoptivními rodiči se stali manželé Swintonovi, jejichž pravý syn Martin tou dobou ležel v kómatu. Po čase si zvykli na to, že David nejí, nepije a nespí a oblíbili si ho. Zadáním speciálního kódu aktivovali Davidovu nikdy nekončící lásku k nim a také svoji zodpovědnost za něj. Zdálo se, že nic nemůže ohrozit rodinou idylu. Až do dne, kdy se Martin z kómatu probudil a vrátil se domů. Tehdy začal David pociťovat, že v rodině přebývá. Situace se stále vyhrocovala a jednoho dne byl David ponechán maminkou, kterou tak moc miloval, uprostřed lesa, na pospas světu, jen s jednou jedinou radou: "Vyhýbej se lidem." Jeho cesta za vílou Modrovláskou a splněním snu (stát se skutečným člověkem) začala
Tolik k příběhu nejnovějšího filmu Stevena Spileberga, jednoho z nejúspěšnějších režisérů všech dob. Projekt A.I. umělá inteligence převzal Spielberg po jiném slavném režisérovi a svém příteli Stanley Kubrickovi. Ten na příběhu chlapce-robota pracoval řadu let až, než ho ale stihnul natočit , zemřel. Zajímavou látku po sobě zanechal coby zvláštní odkaz a výzvu. Kdo si troufne převzít rozpracovaný námět po jednom z nejgeniálnějších režisérů všech dob? Spielberg, který s Kubrickem o A.I. často debatoval, se přihlásil. Sám napsal scénář a pokusil se podle něj natočit film spojující v sobě tématickou závažnost s dojímavým příběhem. Odpověď na otázku, zda se mu to podařilo, není jednoznačná. Faktem je, že řada recenzentů A.I. vůbec nešetřila (mnozí ho doslova rozcupovali) a co je ještě horší, diváci se do kina taky nehrnuli. A.I. přitom ani zdaleka není špatný film. Samozřejmě, není to žádný akční nářez nebo volné pokračování Sám doma. Je to jen příběh s podmanivou atmosférou, kterému se i při pomalejším tempu daří udržet divákovu pozornost, okouzlení a zaujetí. Především první část filmu, v níž David navazuje se svými rodiči vztah a kdy jsme svědky kontrastu mezi jeho lidským a robotím chováním, je sledem propracovaných scén nastolujících základní otázky celého filmu. Kde je hranice mezi člověkem a strojem? Co dělá člověka člověkem? Můžeme si hrát beztrestně na bohy? A jaká je zodpovědnost člověka za sebe a své okolí?
Davidova cesta světem poté, co ho adoptivní rodiče nechají v lese, je hledáním odpovědí na tyto otázky. A díky Spielbergově instinktivní touze také hledáním happy endu. Tady však věčné dítě Spielberg naráží. Ani ve svých vážných filmech jako je Schindlerův seznam nebo Zachraňte vojína Ryana se neubránil alespoň relativně dobrému konci. Počínání postav mělo smysl, záchrana několika stovek Židů byla v Schindlerově seznamu stejně očistná jako záchrana posledního Ryana uprostřed válečného pekla. Kdo zachrání jeden život, jako by zachránil celý svět. A.I. je však příliš velkým tématem na to, aby na jeho otázky existovala tak jasná odpověď. A Spielberg vidící svět optimisticky nedokázal překročit svůj stín a pokusil se najít východisko, nabídnout divákovi dojímavé vykoupení. A aby vůbec měl šanci najít odpovědi a rozřešení příběhu, vstoupil do světa, který má jiné zákony. Využil vypravěče, nechal Davida opuštěného v lese, dopřál mu setkání s vílou Modrovláskou a nakonec mu poslal do cesty i spásu z nebes. Mrazivá fikce tu plynule a alibisticky přechází do pohádky a následně do kýčovité sci-fi. Tam je přece možné všechno. Melancholie, patetičnost a sentiment jsou v A.I. přítomny v dávce, která vyvolává lehký úsměv a také vzpomínku na E.T., hra na city ale nepřesahuje únosnou mez. Problematická je i akční scéna honu na roboty, kterou mohl Spielberg určitě natočit méně dryáčnicky (pronásledovatelé sedí na motorkách ozdobených hlavami šelem atd.). Navzdory tomu A.I. neztrácí své kouzlo. Obsahuje řadu působivých scén (např. okamžik, kdy Davidovi "hrkne v kuli" a začne se cpát špenátem), decentní a přesto efektní triky a především absolutně famózního Haley Joel Osmenta v roli Davida. Pokud jste si mysleli, že nic lepšího než "Vidím mrtvé lidi" už nedokáže, A.I. vás vyvede z omylu. Na A.I. spolupracovali ti nejlepší z nejlepších. Hudba, kamera, speciální efekty, výprava, režie žádné z těch složek se nedá nic vytknout. Jedinou "slabinou" je Spielbergův scénář. I o jeho pojetí a chybách se však dá spekulovat, převracet je v ruce jako minci se dvěma stranami, z nichž každá nese svou pravdu. Ne, Spielberg si za tenhle film vousy trhat nemusí, i když čistoty, upřímnosti a nepřeplácanosti, s jakou kdysi natočil civilní Sugarlandský express, už asi nikdy nedosáhne.
Víc není co dodat. Zatímco nedávno jsem se na tomto místě nekompromisně navezl do Jurského parku III, tentokrát se ode mě nikdo tak razantního hodnocení nedočká. Mně osobně A.I. mile překvapilo. Zmíněné chyby přebyl výsledný silný zážitek, který jen potvrzuje, že Mistr nepatří ani v dobách Matrixu do starého železa. Možná je jeho nový film kontroverzní a ne každého zaujme, teprve čas ale prověří jeho skutečnou hodnotu. Vždyť ve stejné situaci se ocitla i řada jiných filmů (včetně některých Kubrickových), které dnes označujeme za kultovní, přelomové či nezapomenutelné. A.I. klade otázky, které se čas od času, za jasných nocí, kdy měsíc v úplňku ozařuje hvězdy, vynořují v mysli většiny z nás. Byla by škoda nezkusit, co udělá zrovna s vámi. A.I. Artificial Intelligence, USA 2001. Režie: Steven Spielberg. Scénář: Ian Watson, Steven Spielberg (podle povídky Briana Aldisse). Kamera: Janusz Kaminski. Hudba: John Williams. Hrají: Haley Joel Osment (David), Jude Law (Joe), Frances O´Connor (Monica Swintonová), Sam Robards (Henry Swinton), William Hurt (prof. Hobby). 145 min., přístupný