reklama

11 tipů, jak přemoci chuť na sladkosti

Pro překonání chuti na sladké někdy pomůže nečekaný postup: přičichněte na chvíli k vanilkovému cukru nebo vanilce. Stejně zabere dokonce i parfém s vanilkou! Čichové buňky se namlsají a vyšlou do mozku ten správný signál. Ale jistější bude tu čokoládu ve spíži vůbec nemít. A pak je tu 11 dalších dobrých triků.

Foto: Thinkstock

Jídlo bychom měli pečlivě plánovat zvlášť s ohledem na obsah cukru. Přesto by se v jídelníčku měl najít prostor třeba i pro kousek bábovky nebo malý nanuk. Jen tak, pro radost. A to i tehdy, když bojujeme s cukrovkou. Příliš striktní režim je odsouzený k nezdaru.

Proč vlastně sladké tolik milujeme? Při jeho konzumaci se nám v mozku uvolňuje dopamin, chemická látka, která zprostředkovává pocity štěstí. A my chceme být šťastní. Přesto lze omezit pojídání sladkostí tak, abychom netrpěli.

Sladký život i bez cukru

Pokud zápasíte s touhou mlsat dnes a denně, nabízíme pár bezbolestných tipů, jak nad ní zvítězit.

1. Začněte pomalu. Snižujte příjem cukru postupně. Začněte se slazenými nápoji, do čaje nebo kávy dávejte každý den méně cukru. Limonády a džusy řeďte vodou.

2. Zkoumejte etikety. Pátrejte po skrytých zdrojích cukru, jako je například kečup, salátové dresinky nebo chléb a jiné pečivo. Čtěte složení potravin a vše, čemu nerozumíte, hledejte na internetu. Budete překvapeni, kolik cukru sníte i bez sladkostí.

3. Nevynechávejte jídla. Hladovění způsobuje chuť na sladké, která se může stát nezvladatelnou. Jezte včas a rozumně.

4. Zkuste pohyb. Projděte se nebo proběhněte, když to na vás přijde. Vědci dokázali, že cvičení může snížit chuť mlsat, protože v mozku vytváří endorfiny, které účinkují podobně jako dopamin.

5. Poproste o pomoc. Pokud rodina chce jíst sladké, ať tak činí mimo vaše zorné pole. Když lákadla neuvidíte, nebude se vám po nich tolik stýskat.

6. Vyhněte se nudě. Jde o jeden z nejznámějších spouštěčů mlsání. Pokud jste doma a odpočíváte, zkuste při tom plést, kreslit, číst nebo hrát hry. Všechno je lepší, než stálé zobání dobrot.

7. Vsaďte na náhražky. Mějte po ruce kousek ovoce, který zažene chuť na sladké. Pokud to bude banán nebo hroznové víno, moc vám to ale nepomůže, protože obsahují velké množství cukru. Lepší jsou jahody, ostružiny nebo borůvky, meloun, případně citrusy.

8. Stanovte si pravidla. Například se rozhodněte, že si kousek sladkého dáte jen jednou denně. Budete se cítit volněji než pod absolutním zákazem a budete se mít na co těšit. Méně přísná pravidla lze také snáze dodržet.

9. Žvýkejte. Žvýkačky bez cukru vám pomohou omezit chuť na jídlo.

10. Čistěte si často zuby. I zubní pasta zahání chutě.

11. Zaveďte zkušební dobu. Dostanete-li velkou chuť na sladké, zapněte si kuchyňskou minutku třeba na 20 minut. Pokud i po této době vaše touha trvá, dejte si něco malého. Zkuste třeba mraženou hořkou čokoládu. Vydrží v ústech déle a její chuť si lépe užijete.

více na uLékaře
(pez)

Zdroj: www.healthmonitor.com

Dvořák může vést ČT jen pár měsíců. Policie byla psychologické divadlo, říká Rožánek | Video: Michael Rozsypal
reklama
reklama
reklama