reklama
 

Sami sobě koučem: Naučte se efektivně fungovat v pracovním i osobním životě

Být pánem svého spokojeného života. To je, oč tu běží. Nesvalovat vinu na druhé, nečekat pochvalu od jiných, neusilovat o to, abychom se zalíbili všem... V prvé řadě totiž nezáleží na tom, co si myslí druzí, ale to, co si myslíme a cítíme my sami.

Foto: Shutterstock

Chcete po sobě jen výkony a jednáte sami se sebou jako s kusem hadru? Potřebujete pořád sobě i druhým lidem něco dokazovat? Například jak jste dobří, chytří, nápadití, výkonní, krásní, úžasní? V tom případě je za půl minuty dvanáct, abyste změnili způsob svého přemýšlení a postoje ke svému já.

Naučte se žít jen takový příběh, který vyhovuje celé vaší bytosti. Přečtěte si pár rad, které vám život pomohou "nakopnout".

"Sebekoučink je cesta k vlastnímu růstu, a to i z prostředí domova. Více si uvědomovat, jak žiji a co bychom mohli zkusit udělat jinak. Život díky sebekoučinku nebude protékat mezi prsty, jelikož vy sami budete hybatelé všeho, co se děje a dít bude. Můžete nadávat, naříkat, panikařit, anebo vlastním úsilím činit. Vaše volba, váš život," vysvětluje psychoterapeutka pro děti a dospělé Lucie Mucalová.

Co je sebekoučink?  

"Sebekoučink není žádný luxus aneb výraz samostatné osobnosti, co směřuje k životní pohodě a štěstí. Sebekoučink napomáhá ke smysluplnému utřídění myšlenek, které nosíme v hlavě. Vlastně nám pomáhá uklidit si mentální nepořádek. Sebekoučink je dovednost pomoci sama sobě svými myšlenkami a pocity," říká Lucie Mucalová.

Abychom směřovali vzhůru...

1) Vlastní zodpovědnost – vezměte život do vlastních rukou, starejte se, co v něm je a co v něm má být.
2) Můžu? Chci? Jaký je můj postoj? Jak můžu přispět k řešení?
3) Když to nejde takto, půjde to prostě jinak!
4) A 80 % je lepších než nic.
5) 10krát 10 % za sebou dá nakonec také 100 %. Naučte se dělat a chválit se za malé kroky, které vás dovedou k cíli.

Co nás stahuje dolů?

1) Zbavení se zodpovědnosti.
2) Já za to nemůžu.
3) To musí udělat jiní.
4) Proč to druzí nevidí?
5) Perfekcionismus. Strnulost. Buď černá, nebo bílá, nula, nebo sto, nic mezi.
6) Dramatizace – já to nevydržím!

Sebekoučovací úkoly k zamyšlení a růstu

1) Jak se staráte o svou vnitřní krásu? Jak často? Aspoň tak často, jako o tu vnější?
2) Jaký je rozdíl v postoji pesimistů a optimistů? Kam se řadím já sám a jak mi v tom je?
3) Co si od života přejete? Poznamenejte si tři (ještě) nesplněná přání. Proč nejsou splněná? Co pro splnění těchto přání dělám já sám?
4) Sestavte si krátký hororový seznam těch situací, kdy o sobě pravidelně pochybujete, cítíte se slabí a druhořadí.
5) Zjistěte si, co vás v životě brzdí, a začněte to po malých krocích měnit.
6) Dejte si slib: "Slibuji sobě, že se sebou napříště budu jednat tak, jak bych jednal s člověkem, kterého z celého srdce miluji."

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama