Úkolem veletrhu je dávat lidi dohromady
Podle manažera veletrhů Invex a Digitex Petra Ondráška si obě akce stojí dobře a mají budoucnost. V rozhovoru pro Aktuálně.cz vysvětluje proč.
Aktuálně.cz: Výstavní plocha veletrhů Invex a Digitex se oproti loňsku zvětšila o šest procent. Zejména v některých pavilonech je přitom obrovské množství volného místa. Není možné se ubránit dojmu, že zájem vystavovatelů stále klesá. Jste s obsazeností a především s výsledným dojmem při procházce pavilony spokojeni?
Petr Ondrášek: Celková výstavní plocha se skutečně zvýšila o šest procent a krytá pronajatá výstavní plocha o čtyři procenta. Větší obsazenost areálu oproti loňskému roku je zřejmá zejména s ohledem na fakt, že máme nově otevřen pavilon F. To "obrovské množství volného místa" je výhradně v herních pavilonech C a D, ve kterých očekáváme masivní účast návštěvníků ve dnech pro laickou veřejnost, a proto je takto koncipováno rozmístění ploch. Druhým důvodem je fakt, že nabídku těchto pavilonů by teoreticky bylo možno sloučit do jednoho, ale prakticky by to nedělalo dobrotu - jedná se obrazně řečeno o dva světy - v jednom je herní nabídka firem využívající platformu AMD a druhý je na platformě Intelu. Naposledy byli tito konkurenti společně v pavilonu Z v roce 2004, kdy se to neukázalo jako vhodné řešení.
Aktuálně.cz: Jak chcete přilákat více a zajímavých vystavovatelů, když na
Invexu a Digitexu se prakticky nemění počet návštěvníků?
Petr Ondrášek: Nedá se rozhodně tvrdit, že by návštěvnost měla klesající tendenci, a pokud jde o celkové číslo počtu návštěvníků, tak to by bylo tím posledním, s čím by měl Invex a Digitex problém. V loňském roce se návštěvnost skutečně snížila, nicméně to bylo zejména způsobeno tím, že veletrh trval pouze čtyři dny. Celková denní průměrná návštěvnost byla naopak mírně vyšší. Ve dnech určených široké veřejnosti se tak denní návštěvnost pohybuje kolem 30 tisíc, což je na hraně kapacity areálu.
Pokud jde o spokojenost vystavovatelů, tak se ukazuje jako mnohem důležitější než celkové číslo, aby byla zajištěna bonita návštěvníka a jeho správná segmentace na veletrhu - proto jsme postavili koncepci na vymezení nabídky podle cílových skupin v duchu "každému správné informace, každému správného zákazníka" - pro koncové uživatele, pro podnikání, pro státní správu nebo pro veřejný sektor. A ceny za výstavní plochu se drží na úrovni roku 1996. Neuvažujeme ani o snižování vstupného, protože funguje jako filtr na méně žádané návštěvníky.
Aktuálně.cz: V čem podle vás spočívá současný význam a přínos obou veletrhů?
Petr Ondrášek: Žijeme v době inflace informací. Neustále nás zavalují z reklamy, médií a internetu, který je skvělým zdrojem informací pro okamžité použití. Aby si člověk ale vytvořil názor, potřebuje kontakt se samotnými lidmi a produktem. Úkolem veletrhu je proto především dávat lidi dohromady. A Invex je bezpochyby největším setkáním komunity IT a spotřební elektroniky a nadšenců tohoto oboru u nás. Produkty, které jsou na veletrhu vystaveny, možná řada návštěvníků již zná, ale je tady možnost potkat se s lidmi okolo produktů a doslova si produkt osahat. Žádný hypermarket takovou možnost nenabízí.
Aktuálně.cz: Jaké jsou nejčastější firem důvody pro odmítnutí účasti na Indexu/Digitexu?
Petr Ondrášek: Nejčastějším důvodem určitě není cena výstavní plochy nebo počet návštěvníků, ale je to marketingová koncepce v daném roce a aktuální produktové a tržní zaměření. Veletrh je nástroj jako každý jiný a je využíván tehdy, pokud firma má co komunikovat a ví, koho chce oslovit.
Stejně jako na dálnici nejsou zastoupeny billboardy všech firem, tak ani na veletrhu by to nebylo přirozené. Veletrh je odrazem aktuálního dění na trhu.
Aktuálně.cz: Co je podle vašeho názoru letos to nejzajímavější pro běžného laického návštěvníka?
Petr Ondrášek: Spotřební elektronika, zejména navigace GPS, digitální zrcadlovky, plazmové obrazovky s rekordní úhlopříčkou, nové řady notebooků, nejrychlejší osobní počítač se světovou premiérou procesoru, nové herní konzole, nové herní tituly, digitalizace TV vysílání, informační bezpečnost, chytré telefony, soulad designu high-endové elektroniky v interiéru moderní domácnosti, broadband a telefonování po internetu nebo výstavy špičkových fotografií ve velkém digitálním formátu. Kromě toho řada zajímavých akcí v doprovodném programu.
Aktuálně.cz: Zpravodajství o Invexu a Digitexu v médiích je vcelku chudé, některé tituly jsou značně kritické. Myslíte si, že jejich zpravodajství odpovídá výstavní realitě?
Petr Ondrášek: Pro informaci: v loňském roce jsme zaznamenali 1139 mediálních výstupů ve 209 médiích. Podle aktuálního monitoringu si nemyslím, že by to letos mohlo být nějak výrazně méně. Vaše otázky jsou potvrzením, že o veletrh má zájem i jeden z nejsledovanějších internetových deníků, čehož si i přes ostrý břit kladených otázek vážím. Pokud je kritika smysluplná a objektivní, nebráníme se jí, posunuje nás dopředu. V minulých letech bylo pro nás klíčové slůvko "změna" a byla to často právě kritika médií, která nám ukazovala cestu.