Situace ve filmu
Zatímco evropský film v 60. letech našel recept na únik z recese zaváděním státní podpory filmové tvorby, která byla jedním z impulzů pro vznik nových vln, nebo rozvíjením ozvláštněných středoproudých žánrů, Hollywood jako celek stagnoval.
Nesmírně zajímavý pohyb v americké filmové avantgardě a mediálním umění té doby zůstával samozřejmě mimo hlavní proud a de facto mimo kinematografii. Okolnosti však vedly velká studia přece jen k větší otevřenosti.
V polovině 60. let se zvýšil počet evropských filmů distribuovaných v USA (dokonce i kasovním hitem se stal například Řek Zorba) a v roce 1966 byl zrušen takzvaný Hayesův kodex, který poznamenal velkou část poválečného období amerického filmu de facto otevřenou cenzurou, když prostřednictvím licenčních řízení limitoval filmovou tvorbu stran výskytu sexuálních, násilných či jiných kontroverzních motivů bez ohledu na jejich smysl a význam v daném díle.
Nová témata
Během pár let druhé poloviny 60. let se tak i v rámci Hollywoodu vynořila řada nových témat i stylistických postupů, v mnoha ohledech inspirovaných evropským filmem nebo zcela inovativních. Arthur Penn v roce 1967 natočil Bonnie a Clyde, Sam Peckinpah v roce 1969 Divokou bandu a ve stejném roce vzniká také Fondova a Hopperova Bezstarostná jízda.
O rok později jsou to Jahodová proklamace, MASH nebo Rafelsonovy Malé životní etudy a také Michelangelo Antonioni realizuje v hollwoodské produkci Zabriskie point. Počátkem 70. let nastupuje řada nových režisérů, kteří mají oproti předchozí generaci často filmové vzdělání, vnímají kinematografii v historických kontextech a vzniká fenomén Nového Hollywoodu.
Noví režiséři
Debutují Terrence Malick, Brian De Palma, John Carpenter a později v 70. letech například David Lynch nebo Michael Cimino. To, co bylo příznačné zejména pro část francouzské Nové vlny - sebereflexivita ve vztahu k filmu jako médiu - se začíná projevovat také v americkém filmu prostřednictvím díla Woodyho Allena.
Peter Bogdanovich natáčí Bijásek a celkové oživení strhává i zavedenější režiséry: Coppola natáčí Kmotra a začíná hvězdná série filmů Martina Scorseeseho. Filmy evropských nových vln a nového filmu z Jižní Ameriky se s jistým zpožděním dostávají do širšího povědomí - a právě v tuto chvíli přichází Monaco se svojí knihou a příslibem odpovědi na otázku, jež stojí v jejím titulu.