reklama

S křížem je kříž

Dokončení

M. Velčovský: Home Cross /nabídka/
M. Velčovský: Home Cross /nabídka/ | Foto: Archiv Qubus Design

 

Nicméně zlého na něm není nic, navíc poměrně trefně vystihuje kus české mentality. Obraz sám, pokud je mi známo, se  ztratil ve víru dějin; nicméně jeho reprodukci můžete potkat na obálce Irvingovy knížky Modlitba za Owena Meanyho z Arga.

Maxim a Ambrož
Křížový boom pak přinesl, jak jinak, hlavně přelom tisíciletí. Maxim Velčovský (1976) se začal křížem zabývat, protože ho fascinovala práce na tvaru, který je součástí našeho života, a na rozdíl od vysavačů nebo mixérů ho designéři většinou nechali ležet ladem.

A tak se v roce 1999 na frankfurtském Ambiente, jednom z největších veletrhů bytových doplňků, objevil Home Cross - předmět do každé domácnosti v barvě, která se dá objednat podle vzorníku. Klasický kříž autorovi připadal vyhovující, přesto neodolal a dal mu ergonomický tvar, který víc odpovídá "nárokům doby".

To byl ovšem pouze předskokan. Velčovský se do práce pustil od podlahy a v roce 2002 vznikl čtyřapůlmetrový laminátový kříž s názvem Design for Messiah, který se ihned objevil v Galerii VŠUP na výstavě s názvem A sakra! Teď, světe div se, visí a čeká ve Sboru kněze Ambrože, úchvatném sakrálním komplexu od Josefa Gočára v Hradci Králové, vystavěném na konci 20. let pro Církev československou husitskou. Tam si za ním lze udělat výlet. Optimističtější konec, není-liž  pravda?

Skura a Superstar
Jestliže předchozí projekty byly dílem individuálního ducha, tento stvořil kolektiv. Velčovský představil prázdný redesignovaný kříž, skupina Kamera skura (1996) a Slovák Erik Binder (1974) vytvořili z laminátu třímetrového gymnastu-Krista s charakteristickým úklonem hlavy na kruzích pověšených "z nebe", jemuž prostřednictvím videoprojekce sem tam fandí početné publikum.

Jejich instalace se stala naším nad poměry úspěšným vystoupením na bienále v Benátkách v roce 2003 a poté ji čekala řada repríz. Sportovec jako zbožštělá hvězda se stal dobrým naplněním tématu bienále, jež znělo Sny a střety. Snová atmosféra, novozákonní odkaz i posunutý význam v katolické Itálii žádné pobouření nevyvolaly. To jen u nás zavařil na mediální "skandál" výtvarník Radovan Šťastný, který se prohlásil autorem nápadu. Sám podobný motiv o dva roky dříve umístil na obal desky skupiny Kryštof. Co s tím? Ví bůh.

Křížem krážem

S ukřižováním a křížem je prostě kříž. Je to symbol, na který nikdo nemá monopol a už dávno se stal "veřejným majetkem". Je trendy, sexy a cool a přisvojuje si ho každý. Pravdou zůstává, že jde o silný symbol, který leccos unese, aniž ztratí na významu nebo vážnosti. Objevuje se v mnoha podobách a uplatněních - a ne všechny jsou dehonestující a špatné.

Mezi ty povedenější můžeme zařadit vázu-sklenku Glass Cross od Jakuba Berdycha (Velčovského kolegy ze studia Qubus) z roku 2004, která by mohla být i liturgickou nádobou, nebo světelné těleso z laboratorního skla Cross Light (1999) ze studia Olgoj Chorchoj.

A jak to bude dál? Jako vždycky. Někdo přileze ke křížku, jiný ponese svůj kříž, možná alespoň v podobě nápaditého subtilního stříbrného šperku a la "kancelářská sponka" navrženého grafickým designérem Martinem Procházkou a vytvořeného Evou Senohrábkovou dva tisíce pět let po Kristu.

reklama
Doporučené recepty
    reklama