Závislost dětí na virtuálním světě: Jak s ní bojovat?
Závislost na virtuálním světě bývá plíživá, neviditelná a těžko čitelná, nicméně stejně vážná jako drogová či alkoholová závislost. Jak dětem dávkovat čas strávený u moderních technologií?
Pervitin, heroin, crack či alkohol dokáží z člověka dříve nebo později udělat na první pohled trosku. Závislost na virtuálním světě bývá plíživá, neviditelná a těžko čitelná, nicméně stejně vážná jako drogová či alkoholová závislost. A protože je špatně diagnostikovatelná, setkávají se s ní v hojné míře i děti. A to už v útlém věku. Jak dětem dávkovat čas strávený u moderních technologií?
Najít v dnešní době člověka, jehož práce nijak nesouvisí s počítačem, není úplně snadné. Ruku na srdce, ani v práci nesedíme celou pracovní dobu nad pracovními povinnostmi. Hodně smskujeme, telefonujeme, chatujeme, fotíme nesmyslné momentky, které pak postujeme na facebook nebo Instagram. Nejsme my všichni tak trochu závislí?
Děti 21. století se pak rodí s téměř počítačovou DNA. Ještě neumí chodit, a už zapnou počítač, přepnou kanál na televizním ovladači, mobil jim přijde samozřejmostí. Existuje vůbec nějaká prevence, aby potomek netrávil veškerý čas na tabletu, mobilním telefonu nebo počítači?
Mobil až ve třetí třídě
Dát dítěti do ruky mobil je jednoduché. Vzít si ho od něj zpět, už je naopak dřina spojená s přemlouváním, vyhrožováním nebo ultimáty. Je třeba být upřímný sám před sebou. Neděláme to my dospělí někdy proto, abychom od něj měli chvíli klidu?
"V předškolním věku by přitom dítě mělo strávit před počítačem nebo televizí maximálně půl hodiny denně. Přílišné odbývání dítěte tabletem nebo počítačem poškozuje jeho zdravý psychický vývoj v oblasti emoční, sociální i kognitivní a to zejména ve verbální složce inteligence. Počítačové děti nečtou, neumějí se vyjadřovat, nenaučí se spolupracovat a hrát si s vrstevníky. Například mobilní telefon by dítě mělo mít nejdříve od třetí až čtvrté třídy pro kontakt s rodiči. Nastavením výše kreditu se pak používání mobilního telefonu dobře kontroluje," říká psycholožka Eva Novotná.
Digitální demence
"Závislost na moderních technologiích se projevuje ztrátou zájmů, pokleslou náladou, neschopností se objektivně radovat z pozitivních věcí, zanedbáváním povinností, nepozorností, absencí kamarádů a přátel. Japonští sociologové a psychologové sledují a popisují u dospívajících fenomén hikikomori, což je překládáno jako odtržení od reality, do něhož mohou závislosti ústit. Jedinec je natolik přecitlivělý, že ho vnější svět zraňuje a vůbec nezajímá. Mladiství postižení tímto fenoménem živoří v totální izolaci, neschopni se vzdělávat a mít vztahy. Někteří neurobiologové bijí na poplach a mluví o digitální demenci," vysvětluje Eva Novotná.
Co na to americký prezident?
Podtrženo a sečteno: moderní technologie mohou být dobrým sluhou, ale zlým pánem. Nutno ale říci, že pozitivním vkladem tabletu a počítače je cvičení prostorové představivosti v různých konstrukčních hrách, v rychlosti reakcí a postřehu či počtech. Rodiče by si měli být vědomi rizik spojených s používáním počítačů u dětí. Míra užívání technologií by měla být vždy určena věkem dítěte a rodič by měl vědět k čemu ji dítě používá. I manželé Obamovi sepsali seznam pravidel. Jejich dcery smí ve všední den používat počítač jen k vypracování domácích úkolů. Na vyřízení osobních věcí mají pouze půl hodiny. O víkendu mohou trávit u počítače dvě hodin. Ani o minutu déle.