Školní brašny: Co na záda (nejen) prvňáčkovi
Většina dětí už doma aktovku má už od Ježíška. Možná se ale teprve rozhodujete, nebo jste chytře nechali výběr na později, až bude jasné vybavení školy a její požadavky.
Většina dětí už doma aktovku má už od Ježíška. Možná se ale teprve rozhodujete, nebo jste chytře nechali výběr na později, až bude jasné vybavení školy a její požadavky.
Prvňáček dostává nějaké drobné pomůcky i od státu. Příspěvek se realizuje prostřednictvím školy, která vybere to, co je podle ní vhodné. Bývá to často vybavení penálu, písanka, případně některé učebnice. Když je příspěvek i od zřizovatele, mohou být dárečky bohatší.
Rozhoduje obsah
Při výběru školní tašky nebo batohu záleží hodně na tom, kolik toho vaše dítě bude denně nosit. Ve státní škole se nejspíše nevyhnete svačině a láhvi s pitím. Bačkůrky mohou často zůstávat ve školní šatně a není výjimkou, že učebnice děti nechávají alespoň občas ve třídě. Žáček si pak nosí jen psací potřeby, jídlo a pití a lehčí učební materiály, které aktuálně potřebuje. Jinde si bohužel nosí celou výbavu s sebou, nemluvě o sbírkách známek, Pokémonech a Hoších od Bobří řeky...
Přitom by podle lékařů žáci neměli nosit na zádech více, než je desetina jejich hmotnosti. Zdravotní potíže některých dětí korespondují s problémy, které se mohou vyskytnout při přetěžování páteře - křivá záda, bolesti zad i hlavy. Alternativou se mohou stát i tašky s madly na kolečkách. Ty ale mají mnohem horší možnosti manipulace.
Školní aktovku nebo batoh je potřeba pravidelně kontrolovat. Nejen kvůli stavu psacího náčiní a poznámkám paní učitelky, ale také kvůli hromadění věcí, které do aktovky nepatří jako ozdobné těžítko nebo kamarádova učebnice matematiky... Na některé svačinky zapomenuté u dna se přijde až tehdy, když jdou člověku naproti.
Jak má vypadat?
Žáčkovi pořizujeme na záda to, co si předem vyzkouší, aby bylo zřejmé, že mu sedí popruhy, vyhovuje úroveň jejich polstrování i velikost a koneckonců, že se mu také líbí. Důležitý je i tvar. O nůši na dříví nikdo nestojí, stejně jako není zájem o tahací harmoniku, která dítě při neopatrném pohybu převáží, a ono skončí na lopatkách.
Přesto se několik vnějších kapes hodí, třeba na láhev s pitím. Vnitřní kapsy jsou velmi důležité pro zachování přehlednosti ve věcech. Dítě si brzy zvykne, co kam patří, a díky tomu také snadněji odhalí, zda mu v tašce náhodou něco nechybí.
Taška by měla mít nejen pevná záda vyměkčená polstrováním a tuhou celou konstrukci. Měla by sama stát na rovném povrchu. Její váha by měla být co nejnižší, vzhledem k tomu, co všechno do ní ještě přijde, případně se v ní několik týdnů zapomene.
Výhodou je nepromokavý materiál nebo integrovaná pláštěnka. Nechte dítě také vyzkoušet mechanismus otevírání a zavírání. U zipu na batohu není co řešit, ale u různých spon na aktovkách může nastat problém.
zdroj: Albert/Hypernova
Bezpečnost především!
- Mějte na paměti, že chodec je účastníkem dopravní nehody za snížené viditelnosti v 70 % případů. Brašna do školy proto musí splňovat bezpečnostní kritéria.
- Ideální jsou bezpečnostní reflexní odrazky na zádech i na bocích.
- Fluorecentní materiály nestačí, protože se v šeru ztrácejí.
- Dobrou volbu představují retroreflexní materiály, jenž odrážejí zpět dopadající světlo až na vzdálenost 200 m.
zdroj: MV ČR