reklama

Poooomaaaaluuu - Nové hnutí zvolna hýbe světem

,,Nemám čas!" a ,,Nestíhám!" dnes vyslovují lidé na celé planetě bez ohledu na věk, pohlaví, rodinný stav, vzdělání, místo bydliště.

"Nemám čas!" a „Nestíhám!" dnes vyslovují lidé na celé planetě bez ohledu na věk, pohlaví, rodinný stav, vzdělání, místo bydliště.

V těchto větách se odráží životní styl moderního člověka: uspěchanost, časový stres a hektičnost. "Všichni je vyslovují s upřímným přesvědčením o jejich pravdivosti a zároveň nezměnitelnosti - protože úspěšný může být jen ten, kdo je výkonný, a nejvýkonnější je ten, kdo vyřídí co nejvíce záležitostí v co nejkratším čase," připomíná PhDr. Jana Duffková, CSc. z katedry sociologie FF UK.

Jen 24 hodin? To nestihnu!

Tito ,štvanci' patří do tzv. nonstop společnosti, zvané také společnost 24 hodin, která jakoby usiluje o to zbavit se spánku.

"Přitom spánek je jedním z mála posledních delších časových úseků, kdy člověk nemůže nic dělat - kdy nemůže pokračovat v aktivitách, které přes den nestihl, ať spěchal sebevíc," připomíná doktorka Duffková.

Protagonistka reklamy na jeden vyživující noční krém to řekla naplno: "Tento krém je nejlepší, protože pro sebe mohu něco dělat i v noci, i když spím."

Nikdo nemusí spát

Nonstop společnost má však více možností - 24 hodin denně můžeme sledovat jeden z mnoha televizních kanálů, nakupovat (online a dokonce i v některých kamenných obchodech), vybírat své peníze z bankomatů, odpovídat na e-mailovou poštu, komunikovat přes chaty a hrát online hry, účastnit se pracovní videokonference napříč kontinenty.

Že se bez spánku lidská bytost fyzicky a tím spíše psychicky neobejde, je pro nonstop společnost věc druhá.

Uspěchanost, časový stres a hektičnost podněcují k vynalézání vymožeností, které na jedné straně usnadňují život, ale na straně druhé paradoxně přispívají k ještě větší uspěchanosti, časovému stresu a hektičnosti.

Padneme vysílením?

Řadu činností dnes můžeme vykonávat snadněji a rychleji než kdykoli předtím, ale čas jsme tím neušetřili. Naopak, máme ho méně než kdykoli předtím, protože přibylo úkolů, které musíme nutně zařídit.

"Například myčka nádobí. Když bude místo nás mýt nádobí myčka, ušetříme tím svůj čas a nebudeme muset tolik spěchat. Jenže ve skutečnosti to bývá jinak, tímto způsobem ušetřený čas obvykle nevyužíváme k rozvolnění harmonogramu dne, ale k tomu, abychom do svého denního plánu zahrnuli další aktivity.

Německý psycholog Erich Fromm tento paradox vyjádřil úvahou o tom, že se lidé štvou, aby ušetřili trochu času, a když ho ušetří, dělají všechno možné, aby ho ušetřili ještě více, až konečně zcela uštvaní padnou," upozorňuje Jana Duffková.

Spěchejme pomalu!

Většina tendencí mívá i své protitendence, v případě zrychlování životního stylu jsou protitendencí vyznavači hesla "downspeeding" (přibrzdit).

Přívrženci hnutí, které se zvolna šíří napříč všemi kontinenty jako reakce na příliš uspěchanou dobu, si říkají "slobbies". Tento název pochází z označení ,slow but better working people' - pomalu, zato lépe pracující lidé.

"Mnoho z nás se však k úvahám o rychlosti a pomalosti životního stylu nebo dokonce o možnosti změnit svůj životní styl dostane až tehdy, kdy spěchat nemůže - v tichu a klidu na nemocničním lůžku se přemýšlí moc dobře. Pokud ovšem necháme notebook doma," připomíná doktorka Duffková.

reklama
Doporučené recepty
    reklama