Plán supertratě krachl, železnice přišla o 70 miliard
Monitoring z Aktuálně.cz pro deník Insider
Praha - Provoz pendolin vytváří Českým drahám každoročně ztrátu v řádu stovek milionů. Jen předloni to podle výroční zprávy bylo 960 milionů.
Sedm miliard vyhozených za nákup italských rychlíkových souprav je ale pouze desetinou skutečné ztráty, kterou utrpěla česká železnice krachem projektu rychlostních vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně.
Dalších šedesát miliard bylo bez očekávaného užitku investováno do stavby I. koridoru mezi Děčínem, Prahou, Českou Třebovou, Brnem a Břeclaví.
Trať dosud není dokončena a k výnosné mezinárodní dopravě se využívá ještě méně než stejná železniční trať v osmdesátých letech minulého století.
O výstavbě bylo rozhodnuto, když vláda v roce 1995 schválila česko-německo-rakouské memorandum, podle kterého se do sedmi let postaví koridor z Berlína přes Prahu do Vídně pro vlaky s rychlostí přes 160 kilometrů v hodině.
Češi a Němci měli dodat vlakové soupravy, a proto česká strana objednala pendolino, které dokáže jezdit potřebnou rychlostí.
Vláda tehdy schválila investici 24 miliard korun, která by zajistila na 450 kilometrech českého koridoru potřebnou rychlost.
O sedm let později zjistil Nejvyšší kontrolní úřad, že náklady vyšplhaly na 41 miliard. Od stavby některých částí koridoru se zcela upustilo - zvláště od těch, které by vyžadovaly vyšší investici.
"Například šlo o rekonstrukci děčínských a nelahozeveských tunelů v objemu 1,4 miliardy korun," píší kontroloři.
Jiné stavby zase nesplnily zadání: "V úseku Brandýs nad Orlicí - Ústí nad Orlicí byla provedena pouze rekonstrukce mostů a trať rekonstruována nebyla. Nedostatečné poloměry oblouků jsou příčinou, že v některých částech úseku Brno - Skalice nad Svitavou je povolená rychlost snížena až na 70 kilometrů za hodinu," stojí ve zprávě NKÚ.