reklama

O myších a lidech na hranici hluku

Praha Jedním z nejslavnějších jmen v programu letošního festivalu Sperm jsou němečtí zvukoví experimentátoři Mouse on Mars.

Foto: Aktuálně.cz

Německé duo, které tvoří Jan St. Werner a Andi Tom, se pohybuje na pódiích už od roku 1993. Už dlouho tak patří mezi zásadní průkopníky elektronické hudby a žánru IDM. Do devadesátých let prodloužili cestu německé zvukové experimentátorské školy, jak ji vystavěli Neu!, Stockhausen, Can nebo Kraftwerk.

Možná proto si debut v první polovině minulé dekády neodbyli u některého z desítek německých labelů; ty se tehdy orientovaly spíše na rave, happy hardcore a jeho odnože. Jejich demo muselo putovat až k londýnským hlukařům Seefeel, aby Mouse on Mars dostali smlouvu na desku.

Hudební vývoj düsseldorfské dvojice do jisté míry kopíruje vývoj v elektronické hudbě devadesátých let. V roce 1994 debutovali v tehdy velmi atraktivní a často pokoušené disciplíně: kombinaci odosobněného techna s halucinogenním trancem s ponurými ambientními plochami.

Na desku Vulvaland navázali alby, ve kterých se začali v druhé polovině devadesátých přiklánět k experimentům s formami a žánry -  přesně v intencích atmosféry doby, která hlásala postmoderní rozostření stylových hran.

Těžko ale Mouse on Mars vyčítat trendovost nebo podbízení se. Jejich komplexní vnímání zvuku přesahující formy a žánry je v jejich tvorbě vždycky jasně vystopovatelné a pokračují v něm dodnes.

Zásadní zlom v jejich vývoji znamenala spolupráci se Stereolab. Tehdy Mouse on Mars definivitně opouštějí svět hudebího studia a jdou objevovat kouzlo akustické instrumentace.

Se Stereolab jeli nejen na turné, ale spolupracovali s nimi na desce Dots and Loops. Další významnou spolupráci si připsali při produkování sólové desky bývalého člena Kraftwerk, perkusionisty Wolfganga Flüra.

Důležitým zlomem ve vývoji zvuku Mouse on Mars je deska Radical Connector z roku 2004, které znamená příklon k popovějšímu zvuku, klasickým písňovým strukturám - i když samozřejmě v notně dekadentním hávu.

Jejich albová novinka Varcharz naopak naznačuje, že období fascinace "lehčími" žánry je u konce; nastupuje nekompromisní abstraktní experimentátorství testující hranice hluku.

Přestože provozují svůj label Sonig, vydali album   na labelu Ipecac (Phantomas, The Melvins, Otto von Schirach), který patří Mikeu Pattonovi.

A dá se předpokládat, že svůj nový styl přivezou ukázat i do Česka na Sperm, kde vystoupí na závěrečném  koncertu - v sobotu 24. února v pražském Abatonu.

reklama
Doporučené recepty
    reklama