reklama

Největším řetězcem světa je Wal-Mart

Výběr z Aktuálně.cz pro deník Insider

Praha - Největším maloobchodním řetězcem na světě zůstává americký Wal-Mart. Alespoň podle výše tržeb, které v předchozím finančním roce dosáhly téměř 419 miliard dolarů.

Vyplývá to z nejnovější studie společnosti Deloitte a Stores Media s názvem Global Powers of Retailing. Data se týkají finančního roku 2010, který končil v červnu 2011.

Druhou příčku si udržel francouzský Carrefour s tržbami přes 119,6 miliardy dolarů.

Ke změně došlo na třetím místě: Letos se na něj dostal britský řetězec Tesco, který předstihl německé Metro.

"Zastoupení firem v první desítce největších maloobchodníků se ve srovnání s předchozím rokem téměř nezměnilo," potvrzuje Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

Celkové tržby 250 největších maloobchodních řetězců se meziročně zvýšily o více než pět procent na 3,94 bilionu amerických dolarů.

Podíl deseti největších na celkových tržbách předních 250 maloobchodních podniků stále klesá - zatímco v roce 2008 činil 30,2 procenta, v roce 2010 jen 29,4 procenta.

"Zvýšily se také čisté zisky maloobchodníků, meziročně vzrostly o 3,8 procenta," říká Tesař.

Stále více tržeb získávají řetězce ze zahraniční činnosti, v posledním roce vzrostl tento podíl na dosud rekordních 23,4 procenta.

Podle Deloitte se zvyšuje i tempo globalizace - čtyřicet maloobchodníků v loňském roce realizovalo 88 nových vstupů na trh v 57 zemích.

I přes dobré výsledky se retailové řetězce bojí zhoršení globální ekonomiky. Růst na předních světových trzích včetně České republiky bude letos zřejmě pomalejší než vloni. "Krize eurozóny nadále snižuje důvěru investorů a spotřebitelů," dodává Tesař.

Největšího růstu dosáhli maloobchodníci v Latinské Americe, Africe a na Středním východě. Sedm z deseti největších maloobchodníků v Latinské Americe vykázalo dvouciferný růst tržeb, což vedlo ke kumulovanému regionálnímu tempu růstu na úrovni 18 procent.

Nejvyšší kumulovaný roční průměrný růst ze všech regionů v období 2005 až 2010 generovali maloobchodníci v Africe a na Středním východě.

reklama
Doporučené recepty
    reklama