reklama

Nejste doma, píše Česká pošta lidem čekajícím na balík

Monitoring z Aktuálně.cz pro Deník Insider

Praha - Když si na vás za rok stěžuje dvakrát tolik lidí co vloni, dělali jste nejspíš něco špatně. Právě to se přitom stalo státnímu podniku Česká pošta, vyplývá ze zprávy Českého telekomunikačního úřadu o činnosti Pošty za rok 2011.

Sledovat, jak si Česká pošta vede je přitom důležité pro zákazníka i daňového poplatníka. Podnik, o jehož prodeji tu a tam vláda uvažuje, právě nyní přichází o zbytky monopolu v sektoru.

Do výčtu stížností přibyly dvě novinky, které lidem vadí: Zpoždění balíků z a do ciziny a pak i elektronická oznámení pošty, že adresáty nezastihla, přestože ve skutečnosti byli doma a čekali na balík.

Počet stížností meziročně vzrostl o více než 99 procent, když se z předloňských 136 vyhoupnul na 271.

Pošta musí 94 procent všech zásilek doručit druhý pracovní den po vybrání schránky, nařídil jí ČTÚ na roky 2009 až 2012. Od příštího roku toto číslo zpřísní na 95 procent. Pošta však vloni dosáhla "jen" 92,15 procent.

Před třemi lety ČTÚ kvůli zpožděním uložil poště celkem 19 pokut za 481 tisíc. Vloni počet stížností mírně klesl, podíl ale podle úřadu "zůstal i nadále vysoký." Jedním z hlavních problémů při dodání zásilek je podle ČTÚ "velice závažný a dlouho přetrvávající" nešvar, kdy se doručovatel ani nepokusí doručit zásilku adresátovi a do schránky rovnou vhodí výzvu, ať si ji vyzvedne.

Velký problém měla Česká pošta vloni i se zpožďováním zásilek z ciziny. V dubnu se totiž změnil zákon o DPH, který snížil limit dovozního cla u importu ze zemí mimo EU ze 150 na 22 eur. Pro podnik, kterým si lidé nechávají posílat třeba elektroniku, to byla zásadní změna, avšak podle ČTÚ firma "v postavení celního deklaranta pravděpodobně podcenila technicko-organizační přípravu k převzetí procesu" od Celní správy."

Balík, který byl předtím třeba z Korey do týdne u adresáta, tak nyní ani po dvou nebo třech týdnech neprošel celním rentgenem.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama