Kompletní zpráva společnosti eStat o vládě
HODNOCENÍ
plnění programového prohlášení vlády v oblasti budování efektivního státu, vystavené sdružením eStat.cz - EFEKTIVNÍ STÁT, občanské sdružení Michala Tošovského, při prvním výročí fungování koaliční vlády Mirka Topolánka.
OBLAST DEBYROKRATIZACE
Vláda připraví novelu zákona o legislativních pravidlech s cílem zprůhlednit a zkvalitnit proces přijímání nových právních předpisů a zapojit veřejnost do tvorby právních předpisů, včetně zavedení povinného zpracování analýzy regulačních a administrativních dopadů právního předpisu především na oblast veřejných rozpočtů a vzniku potenciálního rizika korupce.
Budou přijaty legislativní nástroje vedoucí k zavedení povinnosti pravidelného ověřování opodstatněnosti a adekvátnosti každé regulace ve všech oblastech výkonu státní moci.
Jak si vláda počínala:
Vláda v této oblasti dosud nepředložila žádný ucelený koncepční krok.
Vláda provedla kosmetické úpravy Legislativních pravidel vlády, kdy bylo odstraněno nadměrné papírování s vládními dokumenty a uložena povinnost zpracovávat RIA u předložených návrhů (posuzování ex ante). Způsob jakým je tato povinnost uložena, nedostatečná metodická a softwarová podpora z tohoto institutu vytvoří jen sofistikovanější obdobu důvodové zprávy. Výsledky takto prováděné RIA lze přizpůsobovat potřebám jednotlivých úřadů a budou postrádat punc nezávislosti a nemanipulovatelnosti.
V oblasti průběžného vyhodnocování dopadů regulace (posuzování ex post) nebyl učiněny žádné kroky.
V oblasti samotné debyrokratizace bylo možné také zaznamenat drobné dílčí pozitivní výstupy ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu (novela živnostenského zákona) a Ministerstva vnitra (zrušení Ministerstva informatiky).
Upozornění eStat.cz:
Pokud vláda nepřijde s návrhem uceleného řešení toho k čemu se zavázala v programovém prohlášení vlády nejpozději do 31.3. 2008, nebude možné tento závazek naplnit do konce volebního období. I když vláda s řešením ještě stihne přijít, výsledky změny se stihnou projevit až v následujícím volebním období.
Hodnocení po jednom roce: 50%
OBLAST ELEKTRONIZACE PROCESŮ
Co vláda slíbila:
Vláda vytvoří univerzální místo (CZECH POINT) pro fyzické a právnické osoby, kde bude možné z jednoho místa činit veškerá podání vůči orgánům veřejné správy, získávat veškeré ověřené údaje vedené v dostupných centrálních registrech a evidencích a získávat informace o průběhu všech řízení, která jsou s danou osobou či o jejích právech a povinnostech orgány veřejné moci vedena.
Bude předložen zákon o elektronické komunikaci ve veřejné správě, který zrovnoprávní formu listinnou s formou elektronickou, umožní bezpečnou komunikaci jak mezi občany a úřady, tak mezi úřady samotnými a povede k elektronizaci procesů ve veřejné správě včetně vedení elektronických spisů.
Bude realizována koncepce zajištění jednotné komunikační infrastruktury veřejné správy, založené na závazné účasti všech orgánů vykonávajících pravomoci státu.
Jak si vláda počínala:
Ministerstvo vnitra a zprovoznilo pilotní fázi projektu CZECH POINT, která by se od ledna 2008 měla rozšířit v ostrém provozu na 1200 matričních úřadů. Nutno podotknout, že ve stávající podobě je CZECH POINT jen tradiční byrokracií s lidštější tváří. Prostřednictvím CZECH POINTu je zatím možné získat jen 4 druhy listinných výpisů, nejedná se zatím o univerzální kontaktní úřední přepážku, která by odbourala místní příslušnost, snížila byrokratické požadavky na občany a umožnila oběh dokumentů místo oběhu lidí.
Ministerstvo vnitra dokončilo výběrové řízení na nový koncept komunikační infrastruktury. Návrh zákona o eGovernmentu se dvakrát objevil v připomínkovém řízení, přičemž jeho poslední verze budí obavy ze snahy vybudovat systém "Velkého bratra". Návrh však stále nebyl předložen vládě.
Upozornění eStat.cz:
Již nyní je patrné, že díky zpoždění v legislativě (chybí zákon o eGovernmentu) nebudou moci nastat posuny ve funkcionalitách CZECH POINTu dříve než v roce 2010. I tento termín je s ohledem na rozsáhlost změn a požadavky na přípravu úřadů a úředníků více než optimistický.
Hodnocení po jednom roce: 50%
OBLAST REGISTRŮ DAT
Co vláda slíbila:
Vláda se zasadí o schválení obecného zákona, který umožní vytvoření centrálních registrů veřejné správy tak, aby bylo možné bezpečné sdílení dat orgány veřejné moci a zároveň byl občanům umožněn oprávněný přístup k údajům vedeným v těchto registrech.
Jak si vláda počínala:
Představitelé ministerstva vnitra v rámci svých prezentací rozvoje eGovernmentu představili vizi fungování základních registrů. Dosud však nepředložili ani k veřejné diskusi paragrafované znění návrhu zákona.
Upozornění eStat.cz:
Jelikož doposud nebyl ani představen návrh zákona o základních registrech, je zjevné, že v tomto volebním období se již nelze dočkat fungujícího systému základních registrů, neboť ty ke svému provozu vyžadují existenci nejen uvedené obecné právní normy, ale také speciální zvláštní zákony, které upraví každý samotný registr a data v něm obsažená.
Hodnocení po jednom roce: 25%
OBLAST TRANSPARENTNOSTI VEŘEJNÉHO SEKTORU
Co vláda slíbila:
Vláda prosadí schválení novely zákona o veřejných zakázkách a souvisejících právních předpisů tak, aby byla zejména zavedena důsledná povinnost transparentního, veřejného zadávání veřejných zakázek elektronickou formou i u podlimitních zakázek. Toto bude platit také pro právnické osoby s většinovou majetkovou účastí státu nebo samosprávy.
Vláda připraví novelu právních předpisů tak, aby veškeré údaje a informace o rozhodování a činnosti orgánů veřejné správy a subjektů, které jsou zřizovány nebo ovládány státem nebo územně samosprávným celkem (včetně dceřiných společností), byly veřejnosti přístupné s výjimkou státního tajemství.
Vláda upraví právní prostředí tak, aby zastupitelé nominovaní do orgánů s majetkovou účastí obce, kraje a státu byli povinni informovat o výši odměn a požitků získaných v souvislosti se svým členstvím v těchto orgánech.
Vláda prosadí integraci všech zveřejňovaných a veřejně přístupných informací ve veřejné správě na jedno centrální místo, např. portál veřejné správy.
Vláda připraví právní úpravu, která sjednotí pravidla pro realizaci veškerých výdajů z veřejných rozpočtů tak, aby byly uskutečňovány na základě jednotného principu a transparentních procesních pravidel, jež budou důsledně omezovat prostor pro korupci, klientelismus a protekcionismus.
Zpřísní pravidla pro zakládání dceřiných firem podniků většinově vlastněných státem či samosprávou tak, aby privatizace státního nebo samosprávního majetku mohla proběhnout jen se souhlasem obce, kraje nebo státu.
Prostřednictvím zákona o veřejné službě (státní službě) bude určena hranice mezi politicky obsazenými a úřednickými místy ve státní správě a samosprávě a zajištěno odpolitizování, profesionalizace a stabilizace veřejné správy.
Bude zvýšena vymahatelnost náprav závěrů NKÚ a rozšíření kompetencí ÚOHS ve věcech výběrových řízení ve veřejném sektoru s cílem zajistit jejich účinnější kontrolu.
Vláda zahájí revizi veškerých procesních předpisů, které jsou používány v rámci výkonu jednotlivých správních agend, na jejichž základě budou moci být vytvořena univerzální procesní pravidla s minimem odchylek a výjimek.
Jednou ze základních priorit vlády je boj proti korupci. Efektivní boj proti korupci vychází ze strategie vlády v boji proti korupci na období 2006-2011, která bude důsledně realizována.
Vláda připraví právní opatření regulující lobbying včetně transparentnějšího systému registrace lobbistů.
Jak si vláda počínala:
Ministerstvem spravedlnosti byl předložen návrh na změnu trestního zákona.
Z původně ambiciózní strategie vlády v boji proti korupci na období 2006-2011, schválené ještě za první vlády Mirka Topolánka byl naplněn slib spuštění protikorupční linky 199 a dále pak byla do meziresortního připomínkového řízení zaslána novela zákona o obcích a novela zákona o krajích.
Z oblasti veřejných zakázek, rozdělování veřejných prostředků, úpravy kompetencí NKÚ a ÚOHS nebylo naplněno nic ze slíbeného. Obdobně nebyly předloženy žádné návrhy naplňující slib sjednocení procesních pravidel.
Kromě analýzy zaměstnávání úředníků ve veřejné správě a zveřejnění některých obecných principů plánované nové úpravy nebyl předložen ani věcný záměr zákona o veřejné službě a zaměstnávání úředníků.
Ve věci koncentrace informací z veřejné správy na jedno centrální místo se doposud nic neudělalo, úřady si nadále budují samostatné internetové portály a získání informací je pro občana nadále obtížné a nepřehledné.
Upozornění eStat.cz:
S ohledem na délku legislativního procesu je na místě obava, že v tomto volebním období je již vláda s to prosadit maximálně jen to málo co již představila, tedy novelu zákona o obcích a novelu zákona o krajích.
Hodnocení po jednom roce: 25%
OBLAST RESTRUKTURALIZACE ZMĚN V ŘÍZENÍ ÚŘADŮ
Co vláda slíbila:
Bude dokončen převod kompetencí z centrální úrovně na územně samosprávné celky, sjednocení správních oblastí s územně samosprávnými celky a územní reforma ve zbývajících agendách doposud vykonávaných ústředními správními úřady.
Vláda uskuteční nezávislé procesní a organizační audity nejvýznamnějších agend státní správy s cílem je zjednodušit a zprůhlednit.
Vláda prosadí schválení zákona o některých opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy souvisejících se zrušením Ministerstva informatiky ČR
Vláda zřídí Radu vlády pro rozvoj informační společnosti jako strategický a koncepční orgán státu.
Jak si vláda počínala:
Vláda prosadila zrušení Ministerstva informatiky a vznik Rady vlády pro rozvoj informační společnosti. Vzhledem k tomu, že poslaneckým pozměňovacím návrhem byly obecné kompetence z oblasti informatiky oproti původnímu plánu (ten počítal, že budou na Úřadu vlády) převedeny na Ministerstvo vnitra (původně měla na MV přejít jen problematika eGovernmentu), je existence Rady vlády pro rozvoj informační společnosti zbytečná. Tomu ostatně odpovídá její neakceschopnost, když se sešla pouze jedenkrát.
Audity se ve veřejné správě dějí více či méně nahodile bez centrální koordinace a metodické podpory.
Dokončení převodu kompetencí z centrální úrovně na územně samosprávné celky také nebylo započato.
Upozornění eStat.cz:
Vláda má poslední šanci připravit jednotnou metodiku pro provádění auditů, tak aby se výsledky mohly dostavit ještě v tomto volebním období.
Hodnocení po jednom roce: 50%