reklama
 

Zaměstnance vybírejte s rozvahou

Dříve nebo později se v podnikání setkáte s tím, že už nebudete vše chtít nebo stíhat dělat sami a budete hledat zaměstnance. Jak na to?

Foto: Profimedia.cz

Dříve nebo později se v podnikání setkáte s tím, že už nebudete vše chtít nebo stíhat dělat sami a budete hledat zaměstnance. Dávno předtím už najdete firmy nebo jednotlivce, kterým outsourcujete část svých povinností - zejména ty daňové a účetní. Zaměstnanci, to je ovšem úplně jiná káva!

Do hry totiž vstupují zaměstnanecké vztahy, pracovněprávní legislativa, další povinnosti související s daněmi, sociálním a zdravotním pojištěním, a hlavně vlastní práce. S ní v první řadě souvisí také popis pracovní pozice, zodpovědnosti a jejich sdílení, delegování práce, dodržování termínů a plnění úkolů a hlavně spravování o tom, v jaké fázi plnění se daná činnost nachází a zda třeba nevyvstaly v procesu řešení problémy, do nichž byste jako šéf měli zasáhnout.

Obecněji se o procesu náboru dočtete zde. Podívejme se teď na některá specifika, na něž byste měli pamatovat:

Období krize doslova vyhnalo na volný trh práce celou řadu lidí - není tedy už zdaleka tak těžké jako v minulosti najít kvalitní zaměstnance. Objevuje se ale překážka úplně jiného druhu: hodně lidí, kteří ztratili zaměstnání, bude pro vámi nabízenou pozici překvalifikovaných a může se velmi snadno stát, že záhy poté, co na ni nastoupí, odejdou za lepší nabídkou, která je pro jejich profesní uplatnění více relevantní.

Zvažujte proto mnohem důkladněji, koho naberete.

Každý člověk totiž přináší nějakou výhodu: mladého bez větších zkušeností můžete lépe formovat a poskytnout mu takové zaučení, které skutečně využije. Navíc z něj můžete vychovat velmi loajálního zaměstnance, který s vámi zůstane ve firmě dlouho, uvidí-li možnosti, které se mu nabízejí. Zkušenější člověk naopak může přinést zajímavé kontakty, zkušenosti s projektovým řízením, marketingem, který třeba u vás zrovna pokulhává, nebo s řízením lidí. Za úvahu stojí také člověk s jinou profesí, ale velkým zájmem o přestup právě do té vaší - pracoval-li v minulosti v obchodu, mohou se vám jeho zkušenosti opravdu hodit!


Michaela Cibulková, ředitelka lednického My Hotel, k náboru kolegů říká: „Mám štěstí na kvalitní „páteřní" zaměstnance, kteří u mne pracují již několik let. Obtížnější je nábor sezónních pracovníků, které si však pravidelnými poradami a školeními umíme usměrnit tam, kam potřebujeme. Krize je v tomto směru pro nás i v něčem pozitivní - můžeme vybírat z většího množství kvalitnějšího personálu."

Hledejte prostřednictvím různých zdrojů - nedejte jen na ty ověřené a tradiční jako úřady práce a pracovní portály! Zkuste také přátele, známé a šuškandu. Řada personalistů zejména v zahraničí, ale už i v České republice, využívá sociálních sítí, zejména LinkedInu, k vyhledání zajímavých lidí s potenciálem, které pak přímo osloví.

Více o tom, jak najít a získat kvalitní zaměstnance se dozvíte ZDE!

Meghan Markleová je nejmocnější módní ikona roku | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama