reklama
 

Všichni víme, že je třeba spořit. Jenže jak konečně začít?

Proč je důležité dávat si peníze bokem, asi každý tuší. Jak velká by ale finanční rezerva měla být, abyste zvládli každý problém, a hlavně - jak se přinutit se spořením konečně začít?

Foto: Thinkstock

Když položíte deseti lidem otázku, zda je důležité mít finanční rezervu, deset vám odpoví, že ano. Když se ale zeptáte, zda ji mají, ani třetina z nich se nepřihlásí. Je tak nemožné si ji vytvořit?

Nemožné ne, ale těžké ano. A hlavně to chce finanční disciplínu. A ta se v době velkých lákadel konzumního světa velmi těžko dodržuje. Finanční odborníci ze společnosti Partners dali hlavy dohromady a sestavili pro nás pár dobrých rad.

Jak velká by rezerva měla být?

Je to částka, která se svojí výší liší u každé rodiny či jedince, protože ji ovlivňují měsíční příjmy, výdaje a potřeby. Základní rezerva by měla být ve výši minimálně šesti měsíčních příjmů domácnosti, aby nevznikla nepříjemná situace, že při výpadku například z důvodu nemoci vypadne chod celé domácnosti a nebude z čeho koupit večeře, zaplatit dětem obědy ve škole a vyrovnat složenky.

Finanční rezerva samozřejmě neslouží pouze k dorovnání ušlého příjmu, ale také pro případ nenadálých výdajů, jako je auto v servisu, rozbitá televize, pračka nebo lednička.

Hodně lidí bohužel nedokáže během svého života vytvořit ani zlomek finanční rezervy potřebné ke klidnému spaní. Možná si neuvědomují, jaká pozitiva finanční rezerva přináší. Mnohem horší je však fakt, že si neuvědomují fatální dopady absence jakékoliv finanční rezervy. 

Jak rezervu vytvořit? 

Základní pravidlo je odkládat si 10 procent příjmů každý měsíc stranou. Samozřejmě pokud máte práci a máte si co odkládat. I z malé výplaty se ale dá něco ušetřit. "Mám klientku, která má čtyři děti ve vlastní péči, finančně se o všechny stará sama, žije z jednoho úplně běžného, spíše podprůměrného platu, děti nijak nestrádají a ještě je schopna si pravidelně odkládat na horší časy," popisuje finanční poradkyně Daniela Kočí.

Jaký spořicí účet je pro vás ten pravý?

"Má naprostou finanční disciplínu a vychovává v tom i své děti. Ušetřila takto za poměrně krátkou dobu sto tisíc, které si dala zhodnocovat do investic, ze kterých bude brzy základ pro malý domeček, po kterém touží," dodává. Když si vytvoříme základní rezervu, můžeme zhodnocovat peníze na finančním trhu, tím si je množit, a vytvořit tak rezervy další. 

Lidé si peníze nejčastěji ukládají na běžný nebo spořicí účet, do stavebního spoření, do akcií nebo podílových fondů. Mezi běžné investice patří také koupě nebo pronájem bytu, ale stále modernější je také spoření do drahých kovů. 

Zlato a stříbro si uchovává svoji hodnotu. Investovat je možné jednoduše koupením cihličky nebo slitku, ale spořit je možné i postupně třeba po 500 korunách měsíčně. Jakmile naspoříte na první slitek, fyzicky jej dostáváte. Spoření můžete kdykoliv navýšit i vynechat.

"Mít fyzicky zlato je právě ta odlišnost od jiných druhů spoření, kdy máte v ruce jen nějaký papír nebo výpis. Je to reálný majetek, který není závislý na způsobu, jakým ho spravuje někdo jiný. Jednou z nejhorších možností, jakou člověk může udělat se svými úsporami, je nechat je znehodnocovat inflací na běžných nebo termínovaných účtech," říká Pavel Ryba ze společnosti Golden Gate CZ, která je lídrem trhu v investicích do drahých kovů.

Jak nespadnout do dluhové pasti 

Nikdy si neberte úvěr na cokoliv jiného než na bydlení za předpokladu, že vycházíte "jen tak tak". Do dluhové pasti spadlo už tolik lidí, kteří si to původně představovali růžově. Ale jednou není na zaplacení, podruhé si berete půjčku, abyste zaplatili tu předchozí a už se v tom vezete.

Aby k tomu nedošlo, je třeba změnit myšlení. "Pokud nejsou peníze na dovolenou u moře, pojede se zkrátka na Mácháč, tam je také krásně. Nedopusťte, abyste byli rukojmí a žili pak ve stresu, jak co splatíte. To by dovolená přece nestála za to," radí Daniela Kočí. 

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama