reklama
 

5 úspěšných žen, které našly díru na trhu a začaly podnikat

Představujeme vám pětici podnikatelek, které začaly se svou živností v okamžiku, kdy jim na trhu chybělo to, co právě potřebovaly. Jde o ženy různého věku, některé jsou maminkami, jiné ještě ne. Některé jedou v podnikání sólo, jiné pracují v tandemu.

Bamboolik, Radka Martínková a Zuzana Hloušková
Bamboolik, Radka Martínková a Zuzana Hloušková | Foto: Žena.cz

Linda Vaňková má nohu číslo čtyřicet tři. Protože nemohla sehnat pro sebe vhodnou obuv, začala k nám boty nadměrných velikostí dovážet sama. Dagmar a Eliška Mertovy jsou sestry. Cyklooblečení začaly šít, když Eliška coby vášnivá cyklistka zjistila, že oblečení, ve kterém doteď jezdila, jí absolutně nevyhovuje. Radka Martínková se Zuzanou Hlouškovou založily firmu na výrobu látkových plen poté, co se obě staly matkami. Jak říká sama Zuzana Hloušková: "Spojily jsme moje 'know' a Radčino 'how' a zrodil se Bamboolik".

Bamboolik: Svět látkových plen

Bylo nebylo. Dva kamarádi z vysoké měli ženy, které spolu seznámili. Ty pak daly hlavy dohromady a vznikl Bamboolik. Firma, specializující se na výrobu moderních látkových plen pro děti. V čem jsou jiné? Kromě produktu vysoké kvality kupujete s každým "Bamboolikem" servis a myšlenku.

"Na první moment, kdy mě napadlo podnikat s plenami, si nevzpomínám. Látkové pleny pro mě byly přirozenou volbou už ve chvíli, kdy jsem čekala prvního syna. A tak nějak postupně jsem se ze zákazníka měnila ve zlepšovatelku… a po narození druhého syna nakonec i v podnikatelku. Ještě dlouho potom mi trvalo najít  rovnováhu mezi rodinným životem a prací. Přece jen jsem do té doby byla maminkou na plný úvazek," vysvětluje Zuzana Hloušková, která má na starosti logistiku firmy a vývoj "Bamboolikových" produktů. Ty na první pohled spíše než tradiční bílé čtverce připomínají svou největší konkurenci- plenky jednorázové.

A jak je to s myšlenkou a servisem? "Šijeme v České republice, v chráněných dílnách, pomáháme životnímu prostředí, spouštíme společensky odpovědné projekty,každý den měníme svět k lepšímu," vysvětluje Radka Martínková, která má na starost obchod, marketing a strategii společnosti. "A servis? Zákazník je zdrojem našeho růstu i naší inspirace. Proto o něj vzorně pečujeme, ať už přímo nebo prostřednictvím našich látkových poradkyň. Kromě malých uživatelů našich plenek myslíme i na jejich rodiče- aby se jim plenky snadno udržovaly a používaly."

Radky Martínkové se ptám i na finance. "Meziroční nárůst o více než čtyři sta procent ze začátku našeho podnikání už asi nezopakujeme. Ale i tak rosteme každý rok řádově v desítkách procent. To souvisí i se ziskovostí. Nějaký zisk každoročně vykazujeme, ale prakticky veškeré příjmy okamžitě vrážíme zpátky do zásob, budování zázemí, zlepšování služeb zákazníkům, vývoje produktů. Bleskový růst je nesmírně náročný finančně, organizačně i lidsky, ale je to taková radostná starost."

Všechny výše zmíněné podnikatelky přiznávají, že vůbec nejtěžší je pro ně umět si odpočinout a delegovat práci na druhé lidi. Ale svorně se shodnou na tom, že svou práci milují, což je štěstí, které ne každý v životě zažil, nebo dokonce má.

SegraSegra: S cyklomódou v zádech

Je mezi nimi takový ten klasický sourozenecký věkový rozdíl tří let. Dagmar vystudovala grafický design, Eliška oděvní návrhářství. Když měla Dáša ve škole vytvořit vizuál pro novou oděvní značku, její sestra jí k tomu vyrobila malou sérii triček. Měla nečekaný úspěch. Tak začala jejich sesterská spolupráce. A protože Eliška hodně jezdila na kole a často neměla co na sebe tak, aby když z kola vystoupí, mohla pokračovat v nesportovních aktivitách a vyrazit kamkoliv, napadlo ji, že by si na sebe něco mohla spíchnout.

„Naše oblečení má v sobě zakomponované detaily, které jsou při jízdě na kole efektivní, jako pásky na pravé nohavici, které zabrání jejímu namotání do řetězu, zesílený sed proti protrhnutí, variabilně řešené reflexní proužky, které můžete odkrýt nebo schovat, nebo třeba držák nad levou zadní kapsou pro uchycení U-zámku. Také se zaměřujeme na vyhledávání různých zajímavých materiálů, které nepůsobí na první pohled sportovně, ale přesto svou funkčnost plní. Jedním takovým je britský materiál Ventile. Je to stoprocentní bavlna, která je tkaná z dlouho-střižných vláken, která při styku s vodou nabobtnají a zajistí tak nepromokavost materiálu, přesto látka stále zůstává prodyšnou. Už v první kolekci jsme navíc začaly pracovat s recyklovanou duší z kol, kterou využíváme na detaily oblečení. Navíc tento materiál, který je snadno udržovatelný a lehce omývatelný, se k cyklistice perfektně hodí, vysvětluje Eliška Mertová.

Když se Dagmar Mertové narodila dcera, chybělo jí na trhu oblečení pro aktivní mámy, které nosí děti v nosítku anebo šátku. A tak ještě vznikla řada Mama by Segra. Jak obě vnímají konkurenci? "Konkurence, která se objevila až v posledních pár letech, se prozatím zaměřuje většinou jen na určitý druh oděvu. Některé značky dělají pouze kalhoty pro cyklisty do města, některé business řadu a některé mají třeba jen tři typy bund. Jelikož se této tematice věnujeme již několikátým rokem, náš záběr je poměrně široký. V naší nabídce najdete trička, mikiny, bundy, kalhoty, kabáty i doplňky, a to v několika variantách. V minulých kolekcích jsme měly také řadu sportovních zimních bund v sezonních variacích. Letos jsme kolekci rozšířily také o business řadu – pánský nepromokavý oblek šitý zákazníkům na míru," dodávají.

Cliché Shoes: Boty do roboty i na ples

Linda Vaňková pracovala v oblasti IT. Jenže když měla stále častěji problém sehnat u nás na sebe boty tak, aby byly pohodlné, elegantní, zajímavé a kvalitní, rozhodla se, že začne boty podle svých představ do České republiky dovážet sama. A nezůstala jen u nich, dnes už nabízí i obuv standardních velikostí. Klasických i extravagantních střihů.

„Nabízíme jiné modely a jiné výrobce než konkurence. Na začátku jsem hodně jezdila na zahraniční veletrhy a hledala vhodné výrobce. Takové, kteří budou schopni ušít malé kolekce, kde budeme mít například od každého čísla pouze jeden unikátní pár. Obecně se snažím provozovat obchod jinak. Lidsky,“ vypráví o svém přístupu k zákazníkovi majitelka obchodu Linda Vaňková.

Cliché shoes nabízí boty především ze Španělska, Portugalska, Brazílie, ale najdete tu i boty z Dánska nebo od známých firem z Německa. Některé kolekce jsou šité speciálně a pouze pro Cliché Shoes, takže se vám nestane, že na každém kroku budete potkávat nohy ve stejné obuvi, jakou máte vy.

Co Linda Vaňková považuje za nejtěžší ve své profesi? "Oprostit se od práce. Ze své podstaty a z toho, že obchod je postavený na mně, žiju s telefonem v ruce a je to dost náročné pro mě i pro mé okolí. Dovolená nedovolená, denně musím někam zalézt a něco řešit. Ale největší radost mi pak dělají zákaznice, které si všimnou a ocení, že jsme trochu jiný obchod. Posílají mi fotky v našich botkách, chodí si jen tak popovídat a je to tak celé 'na pohodu'. A když vám pak večer přijde SMS 'Lindo, mám od vás boty a všichni mi je závidí', je to pro mě stejný pocit, jako když jsme v dřívější práci splnili obchodní plán. A to za to nemám prémie."

reklama

Komerční tip

reklama